ازدواج موقت طرحی بی‌اساس برای رهایی مدیران از عذاب‌وجدان کم‌کاری

7 دی 1388

ایلنا: رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات مسکن، اشتغال و مسائل ساختاری پیش روی جوانان در تشکیل خانواده و ازدواج گفت:راه‌کارهای موقتی مانند ازدواج موقت نوعی رفع مسوولیت و کاهش فشار عذاب وجوان از مدیرانی است که برای آینده جوانان کاری نکرده و مشکلات اساسی وزیر بنایی آنها را برطرف نکرده‌اند.

مرتضی طلایی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بحث ازدواج موقت آن را از سه منظر شرع ، قانون و عرف جامعه بررسی و تاکید کرد: شرع و قانون ازدواج موقت را در چارچوب های معین مشخص کرده و ابهامی در آن نیست ، اما نکته حایز اهمیت آن است که باید عدالت به عنوان وجه مشترک قانون و شرع در این ارتباط مدنظر قرار گیرد و از سر زیادخواهی و هوس‌رانی نباشد.

او در ادامه تصریح کرد: اما متاسفانه به دلیل اینکه شرع و قانون رعایت نشده و بسیاری از مواقع شرع را ابزاری برای خود قرار می‌دهیم ، باعث می‌شود که شاهد آسیب‌های بسیاری از این ناحیه باشیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در مورد دیدگاه عرف جامعه به ازدواج موقت خاطر نشان کرد: به دلیل خلاهای قانونی و سوءاستفاده‌های اغلب افراد زیاده‌خواه از این مساله آن را نمی‌پذیرد و به عنوان دیگر به نام جوانان اما به کام فرصت‌طلبان تمام شود.

طلاق‌های غیر قانونی درکشور از پیامدهای حتمی رواج ازدواج موقت

طلایی با بیان اینکه باید بسیاری از زوایای پنهان ازدواج موقت برای مردم شفاف شود تاکید کرد: ابتدا باید بررسی شود که چند درصد جوانان از طریق ازدواج موقت زندگی شرافت‌مندانه و منطبق بر موازین شرعی، قانونی، اخلاقی و عرفی جامعه دارند و آمار و ارقامی هم ارایه شود تا شفاف کنیم که چه میزان از افراد ثروتمند در خفا و پنهانی در حال سوء‌استفاده و جریحه‌دار کردن عفت عمومی جامعه هستند؛ در نهایت به دلیل عدم توانایی در اداره زندگی و عدم پاسخگوی به نیاز همسرانشان و اختلافات به طلاق روی می‌آورند.

او یکی از پیامدهای اصلی ازدواج موقت و بدون پیش‌بینی‌های صحیح اجتماعی و رواج آن در جامعه را، گسترش و افزایش سطح آسیب‌های اجتماعی در کشور دانست و یادآور شد: ‌ازدواج‌های گوناگون و پنهانی ، روابط نامشروع و پنهانی ، اختلاف و رخ دادن طلاق‌های غیرقانونی درکشور از پیامدهای حتمی رواج ازدواج موقت در کشور است که بیشترین قربانیان آن از میان زنان است چرا که این قشر در معرض آسیب‌پذیر ترین قشر در جامعه محسوب می‌شوند.

طرحی که پاسدار صیانت اخلاقی جامعه باشد ارائه کنیم ،نه ازدواج موقت

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به چارچوب هایی که در موازین شرع برای ازدواج موقت مد نظر قرار داده شده عنوان کرد به اعتقادم اگر می‌توانستیم جامعه‌ای مبتنی بر اخلاق و پایبندی به احکام الهی و اخلاق انسانی داشته باشیم در این شرایط می‌توانستیم اعلام کنیم که اشکالی برآن وارد نیست که در این صورت اگر جامعه پایبند به احکام وا خلاق انسانی بود در آن صورت درصد ازدواج‌های موقت منطبق بر شرع نیز به حداقل ممکن می‌رسد چرا که شرو طی که در شرع برای انجام این کار پیش بینی شده چارچوب‌هایی دارد که به هر کس اجازه نمی‌دهد که خلاف انسانیت کار کند.

به اعتقاد طلایی اگر پایبندی به قوانین و مقررات در کشور جدی گرفته می‌شد و قوانین آنچنان روشن و شفاف بود در چنین شرایطی شاهد ازدواج‌های موقت و تجدید فراش در کشور نبودیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به لزوم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی حاصل از چنین طرح‌هایی یادآور شد: باید قبل از قانونی کردن هر طرحی، نمایندگان مجلس ، با نگاه کارشناسی و بهره گیری از واقعیت‌های موجود در جامعه و آسیب‌هایی که به واسطه عدم توجه به اصول شرعی ، قانونی و عرفی متوجه زنان ما می‌شود قانونی را وضع کنند که بتواند پاسدار صیانت اخلاقی جامعه بوده و از بروز هرگونه آسیب اجتماعی ناشی از آن جلوگیری کند.

مجرد ماندن جوانان دلایل ساختاری دارد

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه به جای طرح چنین راه کارهایی برای جوانان بهتر است که موانع بر سر راه ازدواج آنان را از میان برداریم گفت: فراهم کردن تسهیلات لازم و اصلاح فرهنگ عمومی جامعه برای تشکیل خانواده بسیار ضروری‌تر از مطرح کردن چنین طرح‌هایی در جامعه است؛ فرهنگی که امروزه هزینه‌های زندگی ومهریه‌ها را بالا برده و تهیه جهیزیه را برای خانواده‌ها مشکل کرده باید از میان برداشته شود.

او بهترین اقدام را بالا بردن فرهنگ عمومی جامعه در مورد تشکیل نهاد خانواده به گونه‌ای که با حداقل‌های زندگی قادر به پا گرفتن باشد دانست و اعلام کرد: باید در کنار توسعه زیر ساخت‌های کشور برای حل مشکل مسکن و اشتغال جوانان فکر اساسی کرد و چرا که اگر این مسایل حل شود هیچ جوانی تمایل به مجرد ماندن ندارد و علت اصلی مجردماندن جوانان،سرسام‌آور کردن هزینه‌های زندگی و نداشتن شغل و مسکن است.

بحران شیر خشک تبدیل به بحران ازداج شده است

کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با بیان اینکه چه مفهومی دارد که پس از حل شدن مشکلات جوانان، ازدواج موقت در جامعه رایج شود تصریح کرد: بحران اشتغال و مسکن که نسل جوان امروز با آن مواجه هستند در دهه 60 به عنوان بحران شیر خشک بوده و برای 30 سال آینده نیز بحران پیری جمعیت و نیازمندی‌های حاصل از آن مطرح می‌شود.

طلایی افزود: اگر امروز برای 30 -40 سال آینده پیش‌بینی‌های لازم صورت نگیرد چگونه می خواهیم که برای این جمعیت جوان که در حال پیر شدن هستند، پیش‌بینی کنیم‌؟ چرا که مشکلات این قشر در دهه‌های بعدی گریبان جامعه را می‌گیرد.

ازدواج موقت راهکارمناسبی برای حل بن بست ازدواج جوانان نیست

به گفته عضو شورای شهر تهران راه کارهای موقتی مانند ازدواج موقت نوعی رفع مسوولیت و کاهش فشار عذاب وجوان از مدیرانی است که برای آینده جوانان کاری نکرده و مشکلات اساسی وزیر بنایی آنها را برطرف نکرده‌اند.
او توصیه ازدواج موقت برای کشوری که جمعیت جوان دارد را بی‌معنا دانست و گفت: بر فرض مثال که هزار جوان ازدواج موقت کردند مگر کشور چند میلیون ازدواج موقت رامی‌تواند سامان دهد؟

طلایی در ادامه گفت وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: نباید یک اصل ثانویه را در مسایل اجتماعی تبدیل به یک اصل اولیه در مسایل کرد؛ ازدواج موقت یک اصل ثانویه در مناسبات اجتماعی بوده که در جای خودش قابل بحث است اما این اصل به عنوان یک راهبرد و راهکار در جامعه برای برون رفت از بن بست ازدواج جوانان هرگز نباید ارایه شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours