هشت کشته و تعدادی زخمی در تظاهرات عاشورا در تهران و تبریز/دستگیری ۳۰۰ نفر تائید شد / آمار مجروحین: 60 تن

7 دی 1388

درتظاهرات اعتراضی مخالفان که امروزیکشنبه 27 – 12 – 2009 همزمان با روزعاشورا درتهران وشهرهای مختلف برگزارشد تعدادی ازشرکت کنندگان در تظاهرات کشته و زخمی شدند.

منابع خبری اصلاح طلبان ازکشته شدن 4 نفر درتهران خبر داده اند این درحالی است که خیابانهای پایتخت ایران همچنان شاهد حضورهزاران تن ازمعترضان وهمچنین هواداران دولت ونیروهای امنیتی است.

در همین حال رویترز به نقل از منابع خبری اصلاح طلبان اعلام کرده است که در تظاهرات روز عاشورا در تبریز 4 نفر کشته شدند .

اسامی شهدای روز عاشورا در تهران

رادیو زمانه: در حالیکه نیروی انتظامی بعد از تناقض گویی فراوان مسوولان این نهاد نظامی، به شهادت 5 نفر در روز عاشورا اعتراف کرد ،اما تاکنون اشاره ای به هویت شهدای سبز نکرده است.

سید علی حبیبی موسوی، خواهر زاده میرحسین موسوی ، یکی از شهدای امروز است که نام او پیشتر اعلام شده بود اما بر اساس گزارش های مردمی به جرس ، اسامی سایر شهدای امروز بدین شرح است: مهدی فرهادی نیا ، محمد علی راسخی نیا ، امیر ارشدی ، شهرام فرجی

فرزند مجری صداوسیما در کشته‌های عاشورا

جنبش راه سبز (جرس): یکی از افراد کشته شده در ناآرامی های روز عاشورا در تهران، پسر شهین مهین‌فر، گوینده پیشکسوت صداوسیما، به ویژه رادیو است.

به گفته سایت آینده نحوه شهادت او هنوز مشخص نیست.

پیکر شهید «سیدعلی حبیبی موسوی» گم شد

پارلمان‌نیوز: خواهرزاده مهندس میرحسین موسوی گفت:«جنازه برادرم را از بیمارستان ابن‌سینا برده‌اند و ما هرکجا دنبالش می‌گردیم کسی مسئولیت قبول نمی‌کند.»

سید رضا موسوی برادر سید علی حبیبی موسوی خامنه که در ظهر روز عاشورا با اصابت گلوله به شهادت رسید، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در مورد مراسم تشییع و خاکسپاری، اظهار داشت:«متاسفانه جنازه برادرم را از بیمارستان برده‌اند و هرچه می‌گردیم جنازه را پیدا نمی‌کنیم.»

وی تاکید کرد:«هیچ‌کس مسئولیت بردن جنازه را قبول نمی‌کند و پاسخگوی ما نیستند.»

موسوی ادامه داد:«تا زمانیکه جنازه را پیدا نکنیم برگزاری هرگونه مراسمی منتفی است.»

خواهرزاده مهندس موسوی خاطر نشان کرد:«هر زمان که جنازه برادرم پیدا شود از طریق رسانه‌ها در مورد مراسم اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

فرماندهی انتظامی پایتخت: 5 نفر به طرز مشکوکی کشته و سردار رجب زاده مجروح شده است

ایلنا: فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با صدور اطلاعیه‌ای در رابطه حوادث روز عاشورا در تهران توضیح داد.

به گزارش ایلنا، در این اطلاعیه تایید شده که پنج نفر در تجمعات روز عاشورا کشته شده‌اند و از طرفی، سردار رجب‌زاده نیز مجروح شده است.

متن کامل اطلاعیه پلیس پایتخت به این شرح است:

” بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا ابا اعبدالله‌الحسین علیه السلام

حماسه عاشورای حسینی امسال با شکوهتر از سال گذشته در سراسر میهن اسلامی مان برگزار شد و فرزندان ملت بزرگوار ایران در نیروی انتظامی نیز به همراه عزاداران حسینی در برگزاری هرچه باشکوهتر این مراسم نهایت تلاش خود را نمودند.
متاسفانه معدودی از فتنه گران با برنامه‌ریزی قبلی و بر اساس هدایت و فرخوان رسانه های بیگانه و با حضور در برخی خیابانها و مسیر های عزاداران حسینی با طرح شعار های انحرافی اقدام به اخلال در نظم عمومی نموده که بلافاصله فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ با حضور در صحنه واز طریق گفتگو ، تلاش به برقراری نظم و آرامش و حفظ حرمت این روز عزیز و تسهیل عزاداری مردم نمودند که با هجوم و پرتاب اشیاء از سوی فتنه گران وی و تعدادی از ماموران نیروی انتظامی مجروح ومصدوم گردیدند.

درتداوم فتنه گری فتنه‌گران و تخریب اموال عمومی و شخصی مردم، نیروی انتظامی با قاطعیت و بهره‌گیری از ابزار و تجهیزات ضد اغتشاش و با تاکید بر عدم حمل و به‌کارگیری سلاح گرم به متفرق نمودن اغتشاشگران اقدام کرد.

با کمال تاسف، در این اغتشاشات پنج نفر به طرز مشکوکی جان باختند و تعدادی نیز مجروح شدندکه کارشناسان در صدد شناسایی عوامل مشکوک در این حادثه می باشند.

در پایان از حمایت و پشتیبانی عزاداران حسینی از فرزندانشان در نیروی انتظامی که با حضور خود باعث خنثی نمودن این فتنه گردیدند، کمال سپاسگزاری را داشته و از خداوند متعال برای آنان اجر و پاداش اخروی خواستاریم.“

به گزارش ایلنا، بعد از ظهر روز یکشنبه اخباری مبنی بر کشته شدن چهار نفر از تجمع‌کنندگان روز عاشورا از سوی برخی سایت‌ها و رسانه‌های خارجی منتشر شد که پلیس تهران این اخبار را تکذیب کرد.

بر اساس این گزارش، سردار رادان نیز در گفت‌و‌گویی اختصاصی با واحد مرکزی خبر صداو‌سیما، اعلام کرد که چهار نفر در تجمعات روز عاشورای تهران کشته شدند که دو نفر بر اثر برخورد با خودروی شخصی بوده، یک نفر بر اثر سقوط از پل و یک نفر نیز به طور مشکوکی بر اثر تیراندازی، که این موضوع در حال بررسی است.

به گفته او، بیش از 300 نفر ازتجمع‌کنندگان در تجمعات روز عاشورا دستگیر شدند که تحویل مراجع قضایی داده می‌شوند.

رادان همچنین عنوان کرد که پلیس در تجمعات روز عاشورا از اسلحه استفاده نکرده است.

وزارت بهداشت آمار مجروحین عاشورای تهران را بیش از60 تن اعلام کرد

شبکه جنبش راه سبز (جرس): مشاور وزیر بهداشت از ارجاع حدود 60 نفر از شهروندان تهرانی که در حوادث روز عاشورا دچار مصدومیت شده بودند به بیمارستانهای دولتی خبر داد.

به گزارش مهر دکتر عباس زارع نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان این که اکثر این افراد تا امروز دوشنبه از بیمارستانها ترخیص شده اند و با تاکید بر اینکه اغلب مصدومان روز عاشورا به صورت سرپایی مداوا شدند، افزود: تعدادی از مصدومان که در بیمارستانها بستری شده بودند امروز ترخیص شده اند.

این اظهارات در حالی از سوی زارع نژاد مطرح می شود که شب گذشته فرماندهی انتظامی تهران بزرگ طی اطلاعیه ای با اشاره به برگزاری با شکوه مراسم عاشورای حسینی و تشکر از حمایت مردم عزادار و کارکنان نیروی انتظامی و با تشریح فتنه فتنه گران در این روز اعلام کرد: در اغتشاشات روز گذشته پنج نفر به طرز مشکوکی جان باختند و تعدادی نیز مجروح شدند که کارشناسان درصدد شناسایی عوامل مشکوک در این حادثه هستند.

زارع نژاد با اشاره به سوختگی شدید یکی از عزاداران حسینی در حوادث روز عاشورا گفت: این فرد از بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری به بیمارستان شهید چمران اعزام شده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours