‘تجمع غیر قانونی’ در راه قم: اتهام شیوا نظرآهاری

13 دی 1388

رادیو فردا: شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر که اندکی پس از انتخابات خرداد ماه بازداشت و سپس به قید وثیقه آزاد شده بود، بار دیگر -درحالی که برای شرکت در مراسم ختم آیت‌الله منتظری راهی شهر قم بود- بازداشت شد.

پس از بازداشت دوباره، در تماسی تلفنی با خانواده خود گفت که در زندان اوین به سر می‌برد و «پرونده جدیدی را برای وی تشکیل داده‌اند و به همین جهت خود را برای حبس طولانی مدت آماده کرده است.»

از روز بازداشت خانم نظرآهاری بیش از دو هفته می‌گذرد.

شهرزاد کریمیان، مادر شیوا نظرآهاری پس از آخرین ملاقات با دخترش به رادیو فردا می‌گوید:

بعد از ۱۰۲ روز زندان، کمتر از سه ماه بود که شیوا آزاد شده بود. اما روز ۲۹ آذر در مسیر رفتن به مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری با اتوبوس، در میدان هفت تیر به سمت انقلاب یکی یکی به وسیله پلیس امنیت از ماشین پیاده می‌شوند و در نهایت از حدود ۴۰ نفری که در اتوبوس بودند، چهار نفر بازداشت می‌شوند که یکی از آنها شیوا بوده است.

از زمان بازداشت تا امروز شما موفق شده اید با شیوا تماس تلفنی داشته باشید یا حتی او را ببینید؟

او دو روز بعد از بازداشت تماس گرفت و پنجشنبه هم او را دیدم و ملاقات کابینی با هم داشتیم. هرگاه او را برای بازجویی می‌برند اجازه دارد تلفن کند. این پنجشنبه شیوا گفت که دو روز در اعتصاب غذای خشک بوده و بعد حالش خیلی بد می‌شود و او را به بهداری منتقل می‌کنند، ولی ما اصلاً از این ماجرا اطلاع نداشتیم.

در بازداشت‌های دفعات گذشته شیوا تا مدت‌ها با شما تماس تلفنی یا دیدار حضوری نداشت، اما گویا این بار شرایط فرق کرده است. به نظر شما دلیل آن چیست؟

این بار دادستان محترم از زندان دیدار کرده و با خود شیوا هم گفت‌وگو داشته و گویا خود دادستان اجازه ملاقات به شیوا داده است و در بخشنامه جدید به همه ابلاغ کرده‌اند بعد از بازداشت افراد حق دارند بلافاصله به خانواده‌های خود اطلاع دهند و خیلی زود تفهیم اتهام شوند.

شیوا هم روز اول تفهیم اتهام نشده ولی بعد تفهیم اتهام شده که اتهام او تجمع غیر قانونی است.

شما پیش از این وثیقه هنگفتی را برای آزاد شدن شیوا از زندان سپرده بودید. تکلیف این وثیقه چیست و آیا آن را به شما بازگرداندند؟

خیر، هنوز آن وثیقه ۲۰۰ میلیونی وجود دارد. با وکیل شیوا که صحبت می‌کردم، گفتم من قانون را نمی‌دانم اما وقتی به عقلم رجوع می‌کنم می‌بینم اگر کسی از خانه اش بیرون رفت فقط به جرم این که فکر می‌کند، نباید بازداشت شود.

تا موعد دادگاه شیوا زمان زیادی نمانده و با وجود چنین وثیقه سنگینی، بازداشت مجدد او برای همه جای تعجب دارد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours