آخرین وضعیت سمیه رشیدی، فروغ میرزایی، آتیه یوسفی و آذر منصوری

20 دی 1388

آخرین وضعیت سمیه رشیدی/ اعتراض وی به قرار بازداشت

کمیته ی گزارشگران حقوق بشر – امروز 20 دیماه 1388 افروز مغزی و زهره ارزنی وکلای سمیه رشیدی با مراجعه به دادگاه انقلاب از اعتراض سمیه رشیدی فعال حقوق زنان به قرار بازداشت خود خبر دادند.

به گفته وکلای این فعال حقوق زنان، دادگاه انقلاب در پاسخ آنان ابراز داشته که از شعبه ی 12 بازپرسی که در حال حاضر پرونده ی سمیه رشیدی را در اختیار دارد، ارائه ی دلایل بازداشت این فعال حقوق زنان را خواستار شده است تا در صورت امکان قرار بازداشت به قرار وثیقه تبدیل شود.

سمیه رشیدی شنبه 29 آذر ماه سال جاری و پس از احضاریه ای که طی تفتیش منزل به او ابلاغ شده بود به دادگاه انقلاب مراجعه کرد و بعد از حضور در دادگاه انقلاب بازداشت و روانه زندان اوین شد.

وی از فعالان کمپین یک میلیون امضاست رشیدی همچنین در سال تحصیلی جاری به دلیل ستاره دار شدن از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان محروم شد. تلاش او با وجود پی گیری وضعیتش برای ورود به دانشگاه بی ثمر ماند و از حق انسانی تحصیل محروم شد

آتیه یوسفی روز پنج شنبه با خانواده خود ملاقات کرد

آتیه یوسفی، از فعالان کمپین یک میلیون امضاء در رشت و از اعضای سابق شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت در گیلان ، که در روز عاشورا بازداشت شده و به زندان مرکزی رشت (لاکان) منتقل شده است، روز پنج شنبه با خانواده خود ملاقات کرد. طی این دیدار آتیه یوسفی گفته است که اتهاماتی که به وی اعلام کرده اند اقدام علیه امنیت ملی بوده است و او این اتهام را نپذیرفته است. خانواده وی روحیه او را خوب توصیف کرده اند.

خواهر آتیه یوسفی طی ملاقاتی با قاضی پرونده، درخواست تبدیل قرار بازداشت خواهرش شده است اما قاضی این درخواست را رد کرده است.

پرونده آذر منصوری به دادگاه انقلاب ارسال شد

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفتگو با فارس، با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده آذر منصوری معاون سیاسی حزب مشارکت تاکید کرد: پرونده این متهمه با صدور کیفر خواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است و به اتهامات نامبرده در دادگاه رسیدگی خواهد شد.

برادر فروغ میرزایی: عمیقاً نگران وضعیت خواهرم هستیم، بازداشت خانوادگی به یک سنت تبدیل شده است

ادوارنیوز: برادر فروغ میرزایی وکیل دادگستری که جمعه شب یازدهم دی ماه به همراه همسرش، روزبه کریمی روزنامه نگار، بازداشت شد و بنا به اطلاع در زندان اوین به سر می برد گفت: “خواهرم بعد از تماس تلفنی که یک روز پس از بازداشت با ما گرفت در هفت روز گذشته هیچ تماسی با خانواده نداشته و ما عمیقاً نگران وضعیت و شرایط نگهداری وی هستیم در حالی که ملاقات و تماس با خواهرم حق قانونی ماست”.

حسین میرزایی با بیان اینکه علی رغم مراجعات مکرر، مراجع ذیربط هنوز اطلاع دقیقی در خصوص دلیل بازداشت و اتهام وی ارایه نکرده اند، گفت: “خواهر اینجانب وکیل دادگستری است و در سال های اخیر وکالت قانونی پرونده های تعدادی از فعالان دانشجویی و اجتماعی و نیز شهروندان عادی را به عهده داشته است. فعالیت های وی در این راستا همواره قانونی و شفاف بوده و از این رو بازداشت وی برای ما شگفتی آور است”.

برادر فروغ میرزایی با اشاره به چگونگی بازداشت خواهر و همسر خواهرش می گوید: “توجه خواهرم به رفتار قانونی آنقدر بوده که در موقعیت پر استرس بازداشت با مشاهده حکم قدیمی تفتیش منزل، به ماموران تذکر می دهد و ماموران پس از دقایقی با حکمی جدید که احتمالا به صورت آماده در خودرو داشته اند مجددا جهت تفتیش و بازداشت آنان مراجعه می کنند”.

حسین میرزایی با بیان اینکه بازداشت یک وکیل اگر در ارتباط با فعالیت های شغلی و حرفه ای اش باشد موجبات خدشه به رکن مهم دفاع را فراهم می کند گفت: “قصد دارم در نامه ای به رییس قوه قضاییه خواستار صیانت وی از شأن وکالت و جایگاه وکیلان شوم چرا که امر دفاع یکی از ارکان مهم دستگاه قضایی کشور است و رییس قوه باید از خدشه دار شدن این مقوله قانونی، انسانی و اخلاقی ممانعت کند”.

وی افزود: “همچنین از همکاران وی در کانون وکلا می خواهم نسبت به این موضوع حساس باشند و در قبال اموری که شأن و جایگاه وکلا را مخدوش می کند موضع گیری کنند”.

برادر فروغ میرزایی با انتقاد از بازداشت وی به همراه همسر روزنامه نگارش گفت: “متاسفانه در ماه های اخیر بدعت بازداشت خانوادگی در حال تبدیل شدن به یک رویه و سنت است و مسوولان امر باید از ادامه این گونه رفتارها که مورد تایید هیچ شرع، عرف و قانونی نیست ممانعت بعمل بیاورند”.

وی با اشاره با فعالیت های همسر خواهرش به عنوان یک روزنامه نگار نیز گفت: “روزبه کریمی روزنامه نگار شناخته شده حوزه فرهنگ و اندیشه و یک فعال فرهنگی است”.

حسین میرزایی در پاسخ به اینکه آیا ارتباطی بین بازداشت خواهرش و همسر او با وقایع پس از روز عاشورا می بیند گفت: “اگرچه این دو ۵ روز پس از وقایع روز عاشورا بازداشت شده اند اما دلایلی در اختیار داریم که نشان می دهد ارتباطی بین بازداشت آنها و وقایع روز عاشورا وجود نداشته است”.

برادر وکیل بازداشت شده خانم فروغ میرزایی در پایان اظهار امیدواری کرد با درایت مسوولان دلسوز امکان کسب اطلاع از وضعیت خواهر و همسر خواهرش، ملاقات با آن دو و در نهایت زمینه آزادی هر چه زودتر آنها فراهم گردد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours