حاکم شرع حق بخشش مهریه زن را ندارد

4 بهمن 1388

ایلنا: مرد موظف است هر زمان که زن مهریه را طلب کرد، آن را پرداخت کند و این طور نیست که حاکم شرع بتواند مهریه را ببخشد/مهریه در عقد نکاح امری لازم و ضروری است و مقدار آن نیز فقط بر اساس توافق طرفین انجام می‌شود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید که قاضی شرع حق بخشش مهریه زن را ندارد زیرا میزان مهریه با پیشنهاد زوج و پذیرش زوجه تعیین می‌شود و هیچ ربطی به حاکم شرع ندارد، اگر مرد توان پرداخت مهریه زن را نداشته باشد، مهریه دینی است بر گردن مرد که باید به او فرصت داده شود تا مهریه را پرداخت کند.

محسن موسوی تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با پیشنهاد مجلس در رابطه با تقسیم مهریه به دو بخش متعارف و نامتعارف گفت: مهریه در عقد نکاح امری لازم و ضروری است و مقدار آن نیز فقط بر اساس توافق طرفین با محوریت موافقت زوجه انجام می‌شود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مرد موظف است هر زمان که زن مهریه را طلب کرد، آن را پرداخت کند و این طور نیست که حاکم شرع بتواند مهریه را ببخشد زیرا اصلا میزان مهریه یا بخشش آن به او ربطی ندارد.

موسوی تبریزی تاکید کرد: مدیون اگر قدرت ادای دین خود را نداشته باشد، بر اساس اسلام باید به او فرصت داده شود که دین خود را ادا کند یعنی اگر بر قاضی ثابت شود که مرد توان پرداخت را ندارد، نمی‌تواند مهریه را به مرد ببخشد، بلکه باید به او مهلت بدهد تا بتواند حق زن را بپردازد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours