گفتگو با نجما رحمانی، وکیل فروغ میرزایی، از بازداشت شدگان حوادث عاشورا

۱ min read

7 بهمن 1388

مدرسه فمینیستی: درمیان زنان دستگیر شده در حوادث اخیر وکلای زن نیزمیان آنان دیده می شود از جمله فروغ میرزایی وکیل جوانی است که در مدت کوتاه وکالت اش پرونده درخشانی از خود به جای گذاشته است . فروغ میرزایی (دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بشر و وکیل دادگستری) به همراه همسرش، روزبه کریمی، شنبه شب، 11 دی ماه در خانه شخصی شان بازداشت شدند. بدین سبب با نجما رحمانی یکی از وکلای فروغ میرزایی مصاحبه ای کوتاه درمورد موکل ایشان داشته ایم .

– خانم رحمانی در مورد نحوه دستگیری خانم میرزایی موکل اتان برایمان بگویید.

نجما رحمانی: در ارتباط با دستگیری خانم فروغ میرزایی وکیل پایه یک دادگستری لازم به ذکر است که ایشان درنیمه شب 11/10/88 به همراه همسرشان در منزل شخصی خویش بازداشت شدند و میهمانان ایشان نیز که همان شب برای شام به خانه آنها دعوت شده بودند، دستگیر شده اند. این در حالی است که طبق مواد 112 و118 آیین دادرسی کیفری بازداشت متهمین به این شیوه غیر قانونی است زیرا طبق قانون متهمین در مرحله اول باید احضار شوند و درصورت عدم حضور می توان آنان را جلب نمود. درحالیکه در مودر همکار گرامی مان در همان وهله اول مامورین اقدام به جلب آنان نمودند.

– ایشان تا به حال اجازه ملاقات با خانواده را داشته اند؟

نجما رحمانی:علیرغم اعلام وکالت وکلا، تقاضای ملاقات با موکلین وفق قانون حفظ حقوقق شهروندی را داشتیم که متاسفانه در مراجعه ای که به اوین داشتم اعلام شد که نام ایشان در فهرست بازداشت شدگان اوین موجود نیست. و همچنین از اتهام و دلایل آن نیز اطلاعی در دست نیست. و البته می دانید که این به دلیل آن است که ایشان در بند 209 به سر می برند.

– آیا ایشان در این مدت تماسی باخانواده خویش داشته اند؟

نجما رحمانی: ایشان صرفا یکبار آنهم یک روز پس از بازداشت اشان تماس با مادرشوهر خود داشته اند و موفق نشدند که با مادر خویش که ساکن آبادان هستند تماس دیگری بگیرند و از آن تاریخ متاسفانه هیچ اطلاعی از ایشان نداریم.

– خانم رحمانی فکر می کنید که دلیل اینکه هیچ اطلاعی از موکل تان در اختیار شما قرار نگرفته چیست ؟

نجما رحمانی: این ببیشتر به این علت است که متاسفانه بازپرس شعبه سوم دادسرای انقلاب در اوین به سر می برد و علیرغم مراجعه مکرر امکان ملاقات با ایشان را نداشته ایم. این در حالی است که مطابق قانون اساسی تظلم خواهی و مراجعه به مراجع قضایی از حقوق اساسی هر شخص است.

-خانم رحمانی حوزه وکالتی خانم فروغ میرزایی بیشتر در چه حوزه های حقوقی است ؟

نجما رحمانی: ایشان به عنوان وکیل دادگستری جهت انجام وظایف انسانی و قاونی خود ونظر به رشته تحصیلی اشان از پرونده های زنان و کودکان بی بضاعت غالبا به طور رایگان فعال بودند.

– اقداماتی که تا کنون انجام داده اید چه بوده است ؟

نجما رحمانی: وکلای ایشان چندین بار به سرپرستی دارسرای انقلاب و معاون دادستان خانم دکتر اسدی و دیگر مقامات قانونی مراجعه نموده اند که متاسفانه تا این تاریخ بدون نتیجه بوده است . به هر حال بنده و خانم چراغی هردو به عنوان وکلای ایشان ضمن اعتراض به قرار بازداشت شان از مقامات قضایی و قانونی، تقاضای رسیدگی و آزادی هرچه سریعتر ایشان را داریم.

– خانم رحمانی از وقتی که گذاشتید بسیار سپاسگزاریم

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours