فاطمه راکعی: دلیل ندارد مجلس به‌ عنوان حمایت از خانواده مدافع حقوق مردان باشد

7 بهمن 1388

ایلنا: دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش معتقد است فضای کنونی جامعه برای بررسی لایحه حمایت از خانواده مناسب نیست و نباید نمایندگان مجلس در این شرایط به تصویب موادی بپردازند که به نفع زنان نیست. او می‌گوید: تقسیم مهریه به دو بخش متعارف و نامتعارف خلاف شرع است و مجلس نباید به نفع گروهی، چیزی به شرع اضافه یا کم کند.
فاطمه راکعی، نماینده مردم تهران در مجلس ششم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تا آنجایی که من اطلاع دارم در سنت اسلام هر مردی که علاقه‌مند به ازدواج با زنی است باید در حد توان و هنجار اجتماعی روزگاری که در آن زندگی می‌کند، مهریه‌ای را در نظر بگیرد.

رئیس کمیته زنان خانه احزاب ایران ادامه داد: این مهریه در واقع نشان‌دهنده احترام به زن و علاقه‌ای است که مرد به زن دارد و در عین حال نوعی ضمانت مادی است که بر اساس آن مرد متعهد می‌شود باعث آزار روحی و جسمی زن نشود و حقوق او را رعایت کند.

راکعی با بیان اینکه در جامعه امروز ما متاسفانه خانواده‌ها برای چشم و همچشمی ارقام نجومی را برای مهریه را در نظر می گیرند و این بر اساس موازین اسلامی صحیح نیست،‌گفت: مردی که قصد ازدواج دارد، باید با توجه به توان مالی خود مهریه را در نظر بگیرد چون مهریه عندالمطالبه است و در صورتی که زن طلب کند، مرد موظف به پرداخت آن است و زنان نیز باید همین نکته را در نظر بگیرند و توقعی بیش از آنچه توان مالی مرد است از او نداشته باشند.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش ادامه داد: فرض بر این است که مردی که می‌خواهد ازدواج کند، عاقل و بالغ است و وقتی مهریه‌ای را می‌پذیرد و تعهد می‌کند که چیزی را به عنوان مهریه به زن پرداخت کند، توانایی آن را دارد بنابراین وقتی مرد تعهد کرد یا توانایی مالی دارد یا دروغ گفته است و اگر راست گفته باید بدهد اگر دروغ گفته باید مجازات شود و جریمه او پرداخت مهریه است.

راکعی گفت: بنابراین اگر کسی تعهد پرداخت میزان مشخصی مهریه می‌کند باید آن را بپردازد چون فردی که می‌خواهد ازدواج کند مجنون و نابالغ نیست که بگوییم اشتباه کرده است بنابراین هیچ دلیلی ندارد که مجلس به دنبال دفاع از حقوق این مردان باشد و قوانینی به نفع مردان تصویب کند آن هم به عنوان حمایت از خانواده.

رئیس کمیته زنان خانه احزاب ایران تاکید کرد: تقسیم مهریه به دو بخش متعارف و نامتعارف شرعا اشکال دارد و نمایندگان مجلس حق ندارند به نفع مردان چیزی به شرع اضافه یا کم کنند.

او گفت: برای حل مشکل مهریه باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد به صورتی که وقتی مردی توان پرداخت مهریه بالا ندارد، گمان نکند که می‌تواند بدون هیچ پشتوانه‌ای از مهریه بالا بیشتر از حد توان مرد سخن بگوید و به زنان هم این آگاهی داده شود که نباید خواستار مهریه ای بالاتر از حد توان مرد باشند.

راکعی همچنین از بررسی لایحه حمایت از خانواده در کمیسیون حقوقی و قضایی انتقاد کرد و گفت: در موقعیت کنونی جامعه و فضای خطرناک سیاسی کشور، بررسی لایحه حمایت از خانواده صحیح نیست زیرا با استفاده از شرایط کنونی جامعه عده‌ای در مجلس در حال تصویب قوانینی هستند که به نفع زنان نیست و باید فعلا لایحه حمایت از خانواده مسکوت باقی بماند.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش بیان کرد: لایحه حمایت از خانواده، وقت و انرژی زیادی از زنان و مردان آگاه جامعه گرفته است و با برگزاری سمینارها و همایش‌های فراوانی نظرات کارشناسی مفیدی در رابطه با این لایحه بیان شده اما در حال حاضر عده‌ای در مجلس بدون توجه به این و با توجه به این نظرات کارشناسی وبا توجه به اینکه جامعه به مسایل دیگری سرگرم شده است، در حال تصویب قوانین به گونه‌ای هستند که به ضرر زنان و خانواده تمام می‌شود.

راکعی گفت: بعد از دهه فجر و آرام شدن فضای جامعه، فعالان حقوق زن در قالب شرع و قانون اساسی و نه فراتر از آن، نظرات خود را در رابطه با لایحه حمایت از خانواده مطرح می‌کنند و از نهادهای ذی‌ربط مانند قوه قضائیه ، مجمع تشخیص مصلحت نیز خواستار ارائه نظرات در رابطه با این لایحه می‌شوند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours