فاطمه آلیا: احزاب و رقبای سیاسی هرجا کم می‌آوردند شایعه ازدواج موقت را پخش می‌کنند

1 اسفند 1388

فاطمه آلیا با حضور در ایسنا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، در این باره تصریح کرد: در نگاه اسلام، اصل بر تک همسری است که شکی در آن نیست. اسلام به لحاظ این که آخرین دین و تنها دین جامع است بن‌بست نداشته و حتی برای مشکلات احتمالی هم راه‌حل ارایه کرده است، بنابراین در اسلام و قرآن راه‌حل‌هایی برای مواقع خاص، اضطراری و استثنایی ارایه شده که تنها باید آن‌ها را استثنا نامید. بنابراین علاوه بر این که قاعده نیست و عمومیت ندارد، همیشگی نبوده و تنها برای شرایط خاص است.

نماینده مردم تهران در خانه ملت ادامه داد: ازدواج موقت و مجدد موضوع جدیدی نیست. در طول اعصار گذشته هم مخالفان اسلام در راستای پروژه اسلام‌زدایی سعی کرده‌اند که خیلی از احکام اسلام را تحقیر کنند. بعضی از مسلمانان هم که نتوانستند استدلال قوی بیاورند منفعل برخورد کرده و نه تنها معارضان و مخالفان را قانع نکردند بلکه خودشان هم تحت تاثیر قرار گرفتند. این یک واقعیت تاریخی است.

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری هم بر آنچه در قرآن و اسلام آمده یعنی تک همسری به کرات تاکید کرده‌اند، مگر مخالفان اسلام که با حس ضربه زدن و کینه‌جویی ازدواج‌های ائمه و پیامبران(ع) ما را زیر سوال می‌برند، اگرچه ازدواج‌های ائمه و پیامبران(ع) فلسفه دیگری دارد. شرایط آن زمان به این گونه بود که ایجاد ارتباطات بر اساس خویشاوندی و ازدواج صورت می‌گرفت بنابراین طرح این موضوعات دیگر نخ‌نما شده است.

آلیا اظهار کرد: با قاطعیت می‌توان گفت، متاسفانه لایحه جامع حمایت از خانواده هم مانند برخی طرح‌ها و لوایح با بیرحمی سیاسی مواجه شده است. البته این مشکل فرهنگی جامعه ما به دلیل نداشتن حزب است. جامعه ما یک جامعه حزبی نیست که رقابت‌ احزاب در مسیر سالم قرار گیرد و در مسایل اساسی با یکدیگر رقابت کنند. به همین دلیل همه نیازهای ناشی از خلاء احزاب یا در مجلس پیاده می‌شود یا سر این طرح‌ها و لوایح تلافی می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه خاطرنشان کرد: لایحه جامع حمایت از خانواده شش فصل و 52 ماده دارد که بیشتر فصول آن بر حفظ کرامت زن و تحکیم بنیان خانواده تاکید دارد و تنها یک فصل مربوط به ازدواج‌ مجدد و موقت است. بنابراین لایحه حمایت از خانواده مورد برخورد سیاسی قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: هر جا احزاب و رقبای سیاسی کم می‌آوردند شایعه ازدواج موقت و مجدد را در جامعه پخش کرده و دغدغه‌ای برای خانم‌ها ایجاد می‌کنند. در حالی که واقعیت این نیست، آن‌ها کاری کرده‌اند که زن اول نگران ازدواج مجدد همسرش باشد در حالی که باید آن سوی قضیه را هم مورد توجه قرار دهیم. اگر بحث، تحکیم بنیان خانواده است زنی که زن دوم هم می‌شود خانواده محکمی ندارد، زن دوم به خیال این که یک زندگی دائمی و محکم داشته باشد تن به این ازدواج می‌دهد، همه خانم‌ها دنبال زندگی آرام، دائمی و همیشگی هستند.

به گفته عضو فراکسیون زنان، اگرچه لایحه حمایت از خانواده درست مانند اصل اسلام برای استثنائات راه‌حل‌هایی پیش‌بینی کرده، اما حکم و قانون نکرده که مردان ازدواج مجدد داشته باشند. هر کسی که این اتهام را به لایحه و مجلس زده باید پاسخگو باشد. در حال حاضر نمی‌توانیم زمانی مشکلی برای خانواده‌ها پیش می‌آید بگوییم برای حل مشکل شما قرآن این راه‌حل را مطرح کرده، باید موارد را قانونی کنیم. جمهوری اسلامی به این معناست که احکام اسلامی را قانونی کند همان‌طور که در اصل اسلام ازدواج مجدد و موقت استثناست و قاعده نیست در قانون هم استثناست و قاعده نیست و تنها برای شرایط اضطراری تعریف شده است.

آلیا با بیان این که شرایط فعلی باعث تزلزل بنیان خانواده می‌شود چراکه به دلیل نبود قانون مردان خوشگذران همسر دوم اختیار می‌کنند که هم همسر اول در عذاب است هم همسر دوم، گفت: آنچه که هم‌اکنون در لایحه حمایت از خانواده به صورت استثنا آمده این است که مردان تنها در صورت وجود چند شرط مجاز به ازدواج مجدد هستند، این لایحه به گونه‌ای که حق و حقوق همسر اول تضییع نشود، در مواقعی که نیاز به ازدواج مجدد است و مرد آن اندازه جوانمردی دارد که اگر اتفاق و مشکلی در زندگی‌اش افتاد همسر اول را طلاق ندهد، بر اساس لایحه باید حق و حقوق خاصی برای همسر اول درنظر گرفته شود. اما متاسفانه بعضی از مردان جوانمردی نمی‌کنند و به هر بهانه‌ای همسر اول را طلاق می‌دهند، اگرچه دادگاه‌ها در این قضایا خوب وارد می‌شوند و جلوی بهانه‌جویی‌ها را می‌گیرند و از زنان حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر مردی در مشکلاتی که پیش آمده مانند نازایی و بیماری صعب‌العلاج همسرش بخواهد ازدواج مجدد کند و بخواهد همسر اول را نگه دارد شرایطی در این لایحه تعریف شده که حق و حقوق همسر اول حفظ شود و زندگی شرافتمندانه‌ای را داشته باشد. دادگاه با شرایطی اجازه ازدواج مجدد را به مرد می‌دهد که حق و حقوق زن اول نظیر مسکن، نفقه و حتی اگر زن درخواست کند مهریه تامین شود، بنابراین بر اساس این لایحه دادگاه در چنین شرایطی مداخله می‌کند با ارزیابی شرایط و احقاق حقوق زن اجازه ازدواج مجدد به مرد را می‌دهد.

عضو فراکسیون زنان مجلس هم‌چنین درباره ماده 22 لایحه حمایت از خانواده که مربوط به ازدواج موقت است، اظهار کرد: قرار نبود هیچ بحثی در لایحه درباره ازدوج موقت عنوان شود، افراد جامعه ما دو دسته‌اند؛ یا فرهنگ اسلامی دارند یا فرهنگ غربی. فرهنگ غربی می‌گوید روابط آزاد که بر اساس آن مرد تا هر مدتی که بخواهد می‌تواند با احساسات و عواطف زنی بازی کند و هر موقع نخواهد زن را رها می‌کند و به سراغ زن دیگری برود.

وی ادامه داد: افرادی که می‌گویند ازدواج موقت نباشد نمی‌گویند، رابطه آزاد هم نباشد بلکه می‌گویند رابطه آزاد باشد و هر اتفاقی بیافتد و در این فرآیند اگر خانم باردار هم شود مرد تعهدی ندارد. این نگاه غربی‌هاست که بدون اطلاع و منطق، ازدواج موقت را زیر سوال می‌برند. باید دید آن‌ها چه راه‌حلی دارند، راه حل آن‌ها چیزی نیست جز روابط نامشروع بی‌نهایت که در این صورت اگر فرزندی به دنیا بیاید یا بی‌هویت است و پدر مشخصی ندارد و در طول زندگیش دچار انواع مشکلات و بزهکاری‌ها می‌شود، یا این که اجازه سقط دارند و خانم‌های باردار بی‌رحمانه سقط می‌کنند.

وی افزود: اینجا سردمداران حقوق بشر نمی‌آیند بگویند که ما در کنوانسیون حقوق کودک گفته‌ایم که جان کودک باید حفظ شود، کسی برای این تعارض،‌ آن‌ها را زیر سوال نمی‌برد و هیچ کدام از آن‌ها پاسخگوی این مغایرت‌ها نیستد. آن‌ها اشکالات خود را لاپوشانی می‌کنند و از طریق ماهواره و اینترنت به زنان ایرانی می‌گویند با لایحه حمایت از خانواده به زن اهانت شده است.

نماینده مردم تهران در خانه ملت تاکید کرد: لایحه حمایت از خانواده هیچ تجویز، تشویق و ترغیبی برای ازدواج موقت نمی‌کند تنها یک جا می‌آید دخالت می‌کند و آن هم زمانی است که از ازدواج موقت فرزندی متولد می‌شود، برای این که این فرزند دارای هویت باشد لایحه حمایت از خانواده مرد و زنی را که صاحب فرزند از ازدوج موقت می‌شوند مکلف می‌کند ازدواج‌شان را ثبت کنند تا آینده این طفل تامین شود.

آلیا گفت: دخترانی که تاکنون ازدواج نکرده‌اند اجازه ازدواج موقت ندارند، تنها خانم‌هایی که ازدواج کرده‌اند می‌توانند ازدواج موقت داشته باشند. این خانم‌ها تجربه ازدواج دارند عاقل و بالغ هستند و می‌توانند در مورد سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند اگر بخواهند ازدوج موقت کنند آگاهانه این کار را انجام می‌دهند، اما قانون به دلیل سلامت نسل و مسوولیت آینده جامعه دخالت می‌کند و می‌گوید اگر فرزندی از این ازدواج بوجود بیاید باید این ازدوج موقت ثبت شود.

وی افزود: این بسیار مترقی است. برای این که به لحاظ خلقتی و آفرینشی شناسایی فرزند از سمت پدرش است نه مادر، ما نمی‌خواهیم فرزندانمان مانند غرب بی‌هویت شوند و راه قهقرا برویم، اگر چنین ازدواجی ثبت نشود طفل متولد شده بی‌هویت باقی می‌ماند، اما با ثبت ازدواج مادر می‌تواند شناسنامه برای فرزندش بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: دستگاه‌های فرهنگی باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند، چراکه خیلی از زنان فکر می‌کنند با ازدواج موقت مشکلات مالی‌شان حل می‌شود، در حالی که در ازدواج موقت مرد تعهدی ندارد که از لحاظ مالی زن را اداره کند. ازدواج موقت عقد قرارداد است مانند تمام عقودی که در اسلام داریم و زنان برای این کار می‌توانند شرایط بگذارند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.

آلیا با انتقاد از حذف مستشار زن از دادگاه‌های خانواده خاطرنشان کرد: در حال حاضر اعضای فراکسیون زنان به حذف مستشار زن از لایحه در کمیسیون حقوقی و قضایی انتقاد دارند که زمان طرح و بررسی این لایحه در صحن علنی این موضوع را دنبال خواهیم کرد، چراکه استفاده از مستشار زن دو رویکرد دارد. نخست این که با شناختی که از فرهنگ زنان داریم احساس می‌کنیم با حجب و حیا و وقاری که دارند حاضرند ضررهای زیادی را بپذیرند اما مکنونات خود را نزد مردان غریبه بیان نکنند، بنابراین حضور مستشاران زن در محاکم قضایی حیاتی و ضروری است، دیگر این که حضور مستشار زن نوعی اشتغال‌زایی است و هم‌اکنون دانشجویان بسیاری که رشته حقوق می‌خوانند و نیاز به کار دارند می‌توانند به عنوان متسشاران زن فعالیت کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours