۳۳درصد تهرانی‌ها به اینترنت دسترسی دارند

2 اسفند 1388

ایلنا: تنها ۳۳درصد تهرانی ها به اینترنت دسترسی دارند که این دسترسی تأثیر معناداری بر روی زندگی روزمره شهروندان تهران دارد.

این یکی از نتایج طرحی پژوهشی است که در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی اردیبهشت و خرداد امسال انجام گرفته و روز چهارم اسفند در سومین جشنواره پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری که در برج میلاد تهران برگزار می‌شود ، ارائه خواهد شد.

سید حسین نبوی مدیر گروه جامعه شناسی فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن بیان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا بخش هایی از نتایج این تحقیق را اعلام کرد.

بنابراین پژوهش ۲۸ درصد تهرانی ها اصلاً کتاب مطالعه نمی کنند، ۵۳ درصد اصلاً مجله مطالعه نمی کنند و ۲۸ درصد نیز اصلاً روزنامه نمی خوانند. جامعه آماری این تحقیق ۱۶۵۰ شهروند تهرانی است.

بر اساس همین گزارش تنها ۱۱ درصد از تهرانی ها به رادیو گوش می دهند، اما ۹۵ درصد آنها تلویزیون ایران را تماشا می کنند و از سوی دیگر ۳۱ درصد نیز ماهواره تماشا می کنند . همچنین ۲۵ درصد از شهروندان تهران به موسیقی پاپ و ۳۱ درصد به سنتی علاقمند هستند.

این پژوهش نشان می دهد که شهروندان تهرانی از میان کالاهای فرهنگی بیشترین زمان خود را پای تلویزیون ایران می گذرانند، اما علیرغم این، تلویزیون تأثیر معناداری بر روی زندگی روزمره شهروندان تهرانی ندارد.

بخش دیگری از از این پژوهش به هنجارگزیری ها در تهران اختصاص دارد که هنجارگریزی های ناشی از داشتن خودرو، هنجارگریزی های ناشی از رعایت نکردن حقوق یکدیگر در معابر عمومی از آن جمله است که در این پژوهش بر اساس مناطق مختلف تهران مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است .

یکی از پرسش های این پژوهش درباره آلودگی صوتی توسط ضبط خودرو بوده است که تنها ۳۳ درصد اظهار کرده اند که خیلی کم صدای ضبط داخل خودرو را بلند می کنند . درباره سرعت غیرمجاز نیز تنها ۳۱ درصد اظهار کرده اند که از سرعت غیرمجاز پرهیز می کنند و ۳۳ درصد نیز گفته اند که از بوق زدن زیاد و مستمر اجتناب می کنند.
از سوی دیگر بنا بر این پژوهش تنها ۵ درصد از شهروندان تهرانی گفته اند که از آب لوله کشی برای شست و شو استفاده می کنند و ۹۵ درصد از شهروندان تهران هرگز به این کار مبادرت نمی ورزند.

و اما بحث بعدی این است که این هنجارگریزی ها در سطح شهر و زندگی روزمره تهرانی ها چقدر تأثیر داشته است؟

درباره هنجارگریزی نوع اول ۸۰ درصد گفته اند خیلی کم، ۱۵ درصد گفته اند کم، پنج درصد گفته اند زیاد و یک درصد گفته اند خیلی زیاد.

این پژوهش نشان می دهد که تهران با آنومی و هنجارگریزی مربوط به رانندگی خودرو روبه­رو است.
در مقابل این پرسش که هنجارگریزی ها در تهران چقدر قابل مشاهده است و آیا شهروندان شاهد هنجارگریزی ها هستند،۱۳ درصد از تهرانی ها اظهار کرده اند، خیلی کم شاهد ناهنجاری ها بوده اند. ۳۵ درصد گفته اند کم، ۱۲ درصد گفته اند زیاد و ۲ درصد اظهار کرده اند خیلی زیاد.

مدیر گروه جامعه شناسی فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: این طرح پژوهشی با عنوان «فرهنگ تأثیر و هنجارگریزی در شهر تهران» در شهرداری تهران در حال انجام است که از سال آینده اجرایی می شود.

به گفته سید حسین نبوی، فیلم، موسیقی، کتاب و رسانه های گروهی و هم چنین مفاهیم مربوط به فرهنگ و بررسی انواع هنجارگریزی ها در بین شهروندان (مانند زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی، ریختن زباله در معابر عمومی) مورد بررسی قرار گرفته است.

وی درباره این طرح گفت: مقوله فرهنگ موضوعی است که با علم جامعه شناسی به ویژه انسان شناسی و جامعه شناسی فرهنگی گره خورده است و این موضوع باعث می شود که مدیران فرهنگی جامعه بیشتر باید به آن مسلط باشند و از این علم برای ترویج فرهنگ ایرانی استفاده کنند. این در حالی است که متأسفانه در جامعه کنونی ما، روسای فرهنگی و مدیر کل های امورفرهنگی هیچ کدام از این علوم اطلاعی ندارند و حتی تعریف فرهنگ را بر اساس دانش نامه فرهنگ نمی دانند.

نبوی تصریح کرد: مدیران فرهنگی ما که در رأس امور فرهنگی کشور قرار دارند. فرهنگ را مانند عموم مردم تعریف می کنند و با ندانستن مفهوم فرهنگ در فضای مبهم و کلی به سر می برند و به همین سبب، ندانستن و بی تخصصی معضلی از مشکلات فرهنگی جامعه ما به ویژه تهران را حل نمی کند و حتی بر این معضلات می افزاید.

این پژوهشگر فرهنگی با بیان این که نبود مطالعات فرهنگی در جامعه شهروندان ایرانی در حال حاضر بزرگترین معضل جامعه شهری است ، گفت : تا زمانی که فرهنگ مانند اقتصاد ساختار بنیادی یک جامعه و شالوده اصلی جامعه قرار نگیرد نمی توان انتظار رفتار صحیح شهروندی را از شهروندان داشت.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours