مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران: مسائل مربوط به حوزه بانوان به صورت تخصصی دنبال شود

13 اسفند 1388

ایسکانیوز: اولین شورای مدیران امور بانوان معاونت ها، سازمان ها، ادارات کل و شرکت های تابعه شهرداری تهران با رویکرد برنامه های سال 89 صبح امروز در محل سوله بحران منطقه 12 با حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش روز سه شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران “ایسکانیوز”، به نقل از روابط عمومی سما، مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران در اولین شورای مدیران امور بانوان معاونت ها، سازمان ها، ادارات کل و شرکت های تابعه شهرداری تهران با اشاره به رویکرد برنامه های سال 89 گفت: در برنامه 5 ساله شهرداری تهران تکالیفی در حوزه بانوان تعریف شده که همچون سال های گذشته بر اهداف و ماموریت های شهرداری تهران در این حوزه تاکید می کند.

به گفته وی تقویت بنیاد خانواده و جایگاه زن در آن، ارتقای کیفیت زنان در جامعه، تبیین نقش های چند گانه موثر و پویای زنان در زندگی شهری، حمایت از ایجاد و گسترش سازمان های غیر دولتی با رویکرد زنان، ترویج فرهنگ خود باوری اعتماد به نفس، پرهیز از تجمل گرایی و مدگرایی، افزایش رفاه، احساس امنیت آرامش و رضایتمندی زنان و دختران در نحوه گذران اوقات فراغت از جمله رویکردهای اداره کل امور بانوان در سال 89 است.

مدیر کل امور بانوان غنی سازی اوقات فراغت را یکی از اولویت های سال 89 دانست و عنوان کرد: توسعه و شناسایی تفریحات سالم در امور بانوان، برگزاری کارگاه های آموزشی، برگزاری همایش واردوهای آموزشی و تفریحی را همچنان در دستور کار قرار داریم.

معدنی پور افزود: امسال در بخش برنامه های فرهنگی و هنری، همچون سنوات گذشته برخی از مناسبت های ملی و مذهبی از قبیل روز زن، روز دختران، روز ملی خانواده، روز سالمند، گردهمایی زنان عاشورایی به مناسبت دهه اول محرم، جشنواره های هنری مثل جشنواره خوشنویسی کوثر، جشنواره عکس زنان و زندگی عاشورایی از منظر هنرمندان، جشنواره بهترین ها از دورریختنی ها و… مورد توجه است.

وی به اجرای طرح های پایلوت با توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی تهران اشاره کرد و ادامه داد: کاهش خطرپذیری زنان در زندگی شهری، توانمندسازی اجتماعی بانوان با بهره گیری از تمامی سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و … از عمده محورهایی است که نتایج آن بعد از اجرایی شدن احصا می شود و در ماه ها و سال های بعد در مناطق 22 گانه تعمیم پیدا می کند.

معدنی پور اجرای طرح اعتلا را از دیگر برنامه های این اداره کل در سال 89 بیان کرد و افزود: در این طرح تمامی مدیران امور بانوان معاونت ها، سازمان ها و ادارات کل و شرکت های تابعه شهرداری تهران نظرات و پیشنهاداتشان را با توجه به رویکرد مساله محور بانوان ارائه می دهند و اداره کل امور بانوان شهرداری تهران به صورت کارشناسی و با هدف پیشبرد ماموریت ها از این طرح ها حمایت می کند.

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران توجه به ماتریس فرهنگی و بهره برداری سهم بانوان از آن را ضروری دانست و عنوان کرد: انتظار داریم مدیران امور بانوان برنامه هایی در حوزه ماموریت سازمانی که در آن فعال هستند پیشنهاد داده و به مرحله اجرا در آورند و در نهایت گزارش اقدامات و فعالیت های خود را به اداره کل امور بانوان شهرداری تهران ارائه دهند.

در ادامه این نشست دکتر محمد هادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزاری این جلسات را برای پیگیری تخصصی اقدامات در حوزه بانوان موثر دانست و عنوان کرد: کلانشهر تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با ازدیاد جمعیت مواجه شد که در مقاطع زمانی مختلف بحران های اجتماعی فرهنگی و آموزشی را در جامعه به وجود آورد چرا که نتوانستیم این حوزه را خوب مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه زمینه اشتغال بانوان نسبت به آقایان بسیار کمتر و کارآفرینی افراد در شرایط کنونی بسیار حائز اهمیت است عنوان کرد: متاسفانه در جامعه ما این نگاه وجود ندارد که بانوان خودشان زمینه اشتغالشان را فراهم کنند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به پیامدهای عدم مدیریت مناسب در جامعه تصریح کرد: متاسفانه روز به روز آمار پدیده طلاق در حال افزایش است و این موضوع ناهنجاری های اجتماعی را به دنبال دارد که با مدیریت خوب باید به طور جدی به آن بپردازیم و اگر غفلت کنیم آسیب ها روز به روز تشدید می شود و بحران های اجتماعی را به وجود می آورد.

دکتر ایازی به اقدامات شهرداری تهران در حوزه پیشگیری از مشکلات و معضلات بانوان اشاره کرد و افزود: اتاق فکرهایی در شهرداری تهران ایجاد شده که ضمن شناسایی آسیب های اجتماعی، راه کارهایی برای حل آن ارائه می دهند و با ارجاع به دستگاه های مرتبط اقدامات اجرایی صورت می گیرد.

وی با بیان این که لزوم توجه به مسائل اجتماعی در حوزه بانوان فوق العاده حائز اهمیت است به تهیه ماتریس اجتماعی شهر اشاره کرد و گفت: ظرفیت بسیار زیادی در این بخش داریم که باید از آن به نحو خوبی استفاده شود.

دکتر ایازی تاکید کرد: خواستن حق طبیعی شهروندان است و ما موظفیم در راستای تحقق نیازهای شهروندان اقدام کنیم چرا که باید بپذیریم مسوولیتمان را در مقابل شهروندان فهیم تهرانی به خوبی انجام نداده ایم و به کارهای نکرده سازمان خود نپرداختیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اجرای مستمر برنامه های فرهنگی برای بانوان در شهر تهران را از ماموریت های اصلی مدیران برشمرد و ادامه داد: در بخش ماتریس فرهنگی مسوولین امور بانوان در سازمانها باید فعالانه عمل کنند و در صورت نیاز با تشکیل کارگروه هایی به شناسایی موضوعات، ارائه راه کارها و اجرای آنها بپردازند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours