آیینه آمار: 5/3 درصد زندانیان را زنان تشکیل می‌دهند / 3 میلیون زوج نابارور در کشور / افزایش 13درصدی طلاق در کشور

15 اسفند 1388

به گزارش سرویس حقوقی خبرگزاری زنان ایران ، غلامعلی محمدی در حاشیه نخستین هماشی ملی علمی کاربردی پیشگیری از وقوع جرم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های اساسی توسعه قضایی بحث پیشگیری از جرم است که بندهای چهار و پنج اصل 156 قانون اساسی ناظر بر مسئولیت قوه قضائیه در قبال پیشگیری از جرم است .

وی افزود: در آینده‌ای نزدیک اقدامی که سازمان زندان‌ها در حال انجام آن است در مورد بحث‌هایی از جمله اعطای مرخصی به زندانیان است که در این راستا صرفا اعطای مرخصی منوط به کسب امتیاز فرهنگی و آموزشی و تربیتی است و نیز پیش‌نویس این اصلاح به تهیه و تقدیم رئیس قوه قضائیه شده است و در آینده‌ای نزدیک اصلاحات انجام می‌شود .

وی با اشاره به اینکه از جمله مشکلات موجود زندانیان مواد مخدر خاطرنشان کرد:‌ همچنین سرقت و جرائم اخلاقی رتبه‌های بعدی را دارد .

معاون قضایی سازمان زندان‌ها اظهار داشت: 3.5 درصد از زندانیان را زنان تشکیل داده و 96.5 درصد را هم مردان تشکیل داده‌اند که البته آمار زندانیان زن متغیر است و حتی به پنج درصد نیز رسیده است .

وی با اشاره به زندان‌های باز گفت: زندان‌های باز نسبت به زندان‌های بسته تحت اقدامات انتظامی قرار ندارند و حفاظت فیزیکی نیز نسبت به زندان‌های بسته کم است که این نیز به خاطر وثیقه‌های سنگینی است که گذاشته شده است .

3 میلیون زوج نابارور در کشور

دبیر اولین کنگره بین‌المللی باروری و ناباروری ایران گفت: سالانه 150هزار نفر به جمعیت زوج‌های نابارور کشور اضافه می‌شود و اکنون حدود 3 میلیون زوج نابارور در کشور داریم که هزینه سنگین درمان مهمترین مشکل آنهاست.

محمدرضا نوروزی، در حاشیه اولین کنگره بین‌المللی باروری و ناباروری ایران و شانزدهمین کنگره ملی باروری و ناباروری کشور در جمع خبرنگاران، در شیراز افزود: ناباروری از بیماری‌های شایع جوامع بشری است و جزء 5 علت اول طلاق در کشور ما نیز محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: سالانه حدود یک میلیون ازدواج در کشور ما ثبت می‌شود اما در عین حال هر سال حدود 150 هزار نفر به جمعیت زوج‌های نابارور کشور افزوده می‌شود که البته این میزان با آمارهای جهانی مطابقت دارد.

دبیر انجمن علمی باروری و ناباروری کشور اضافه کرد: درمان‌های نوین ناباروری مانند لقاح مصنوعی از دهه 80 در جهان به کار گرفته شد و اکنون بیش از 90 درصد باروری‌ها در جهان به روش‌های نوین درمانی قابل درمان است که بیشتر این روش‌ها در کشور ما نیز اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از 50 مرکز درمان ناباروری در کشور فعال است که بیشتر آنها خصوصی و نیمه دولتی هستند و انجمن علمی و تخصصی باروری و ناباروری کشور نقش هماهنگ کننده و هدایت این مراکز را به عهده دارد.

وی گفت:‌ مهمترین مشکل در درمان ناباروری زوج‌ها، هزینه بالای هر بار سیکل درمان و ضعف شدید پوشش بیمه‌ای ست، در کنار آ‌ن مشکلات فرهنگی، مسائل فقهی و حقوقی نیز وجود دارد، از جمله در مورد روش اهدای تخمک و رحم اجاره‌ای که با وجود قانونی بودن آن در کشور هنوز مشکلات عرفی و حقوقی دارد.

نوروزی ادامه داد: انجمن باروری و ناباروری در 2 سال اخیر تلاش‌های جدیدی را به حل این مشکلات به خصوص پوشش مناسب بیمه‌های خدمات درمان ناباروری در کشور آغاز کرده است و این تلاش‌ها همچنان در جریان است که امیدواریم به زودی به نتیجه مطلوب برسد به خصوص اینکه توانستیم موافقت ریاست جمهوی را با این امر بگیریم.

وی گفت: برای اجرایی شدن این هدف کمیسیونی در وزارت رفاه تشکیل شده و از وزارت بهداشت خواسته است تا شرح خدمات درمان ناباروی را ارائه کند.

نائب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود:‌ 50 مرکز درمان ناباروری در کشور سالانه به 20 تا 30 هزار زوج نابارور خدمت رسانی می‌کنند و هر سال حدود 20 تا 30 هزار سیکل درمان در این مراکز انجام می‌شود که البته همین مراکز ظرفیت و توان انجام بیش از 100هزار سیکل درمان را در سال دارند.

وی گفت:‌ هزینه هر سیکل درمان ناباروری بسیار بالاست و فقط داروهای آن بین 500 تا 700 هزار تومان قیمت دارد که حدود 30 درصد هزینه کل درمان ناباروری است، در حالی که اکثر بیمه‌ها این هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند و فقط برخی از هزینه ها مانند سونوگرافی و ویزیت توسط برخی بیمه ها پرداخت می شود.

اولین کنگره بین‌المللی باروری و ناباروری ایران، همزمان با شانزدهمین کنگره ملی باروری و ناباروری کشور، 12 تا 14 اسفند در شیراز برگزار می‌شود.

افزایش 13درصدی طلاق در کشور

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کل کشور گفت: با توجه به آمار‌های به دست آمده در سال جاری طلاق در کشور 13 درصد افزایش داشته است.

به گزارش شبکه ایران، ابراهیم رشیدی پیش از ظهر امروز در دیدار روسای سازمان های ثبت احوال کل کشور در بندرعباس بیان کرد: در 11ماهه امسال 110هزار مورد طلاق به ثبت رسیده که در مقایسه با حدود 90 هزار مورد مدت مشابه سال گذشته 13درصد افزایش داشته است.

وی افزود: هرچند جمعیت افراد سن ازدواج در کشور افزایش یافته اما ثبت امسال نشان می دهد که آمار ازدواج نیز نسبت به سال گذشته 1.5 درصد کاهش یافته است.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کل کشور اظهار کرد: با ثبت یک میلیون و 260 هزار مورد ولادت در سال جاری، میزان ولادت 18 در هزار و میزان افزایش جمعیت نیز 1.3 درصد می باشد.
رشیدی یادآور شد: استان سیستان و بلوچستان با 31 در هزار بیشترین افزایش جمعیت و گیلان با 12 در هزار کمترین میزان افزایش جمعیت را دارد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours