بازجویی و ضرب و شتم پدر درسا سبحانی برای تحویل‌دادن دخترش / مهدیه گلرو در بند مجرمان خطرناک / آخرین وضعیت بدرالسادات مفیدی و شیوا نظرآهاری / آزادی بنفشه دارالشفایی

15 اسفند 1388

رهانا: نیروهای امنیتی اعلام داشتند اگر وی، دخترش درسا سبحانی را روز شنبه به وزارت اطلاعات تحویل ندهد وی را به همراه همسر و دختر کوچکش بازداشت خواهند کرد و منزل شخصی آنها را نیز مصادره خواهند کرد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این‌درحالی است که نیمه‌شب ۱۱ اسفند نیز ۶ تن از نیروهای امنیتی با یورش به منزل این خانواده، اقدام به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی کرده بودند.

درسا سبحانی، از فعالان کمپین یک میلیون امضا و فعال در زمینه حق تحصیل است. وی به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل در دانشگاه محروم شده است.

آخرین وضعیت بدرالسادات مفیدی و شیوا نظرآهاری

محمد شریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت پرونده بدرالسادات مفیدی گفت: با توجه به ملاقات‌هایی که خانواده وی با ایشان داشته و پیگیری‌های به عمل آمده توسط وکلا، به نظر می‌رسد از زمانی‌که ایشان به بند عمومی منتقل شدند تاکنون بازجویی مجددی در مورد اتهامات انتسابی به وی به عمل نیامده و بر این اساس علی‌الاصول تحقیقات مقدماتی خاتمه یافته شمرده می‌شود.

این وکیل دادگستری ادامه داد:در خصوص تبدیل قرار موکلم تاکنون اقدامی صورت نگرفته و اینجانب و خانواده ایشان در انتظار اتخاذ تصمیم قضایی جهت تبدیل قرار به سر می‌بریم و امیدوارم طبق رویه معمول پرونده اتهامی ایشان تا زمان رسیدگی در دادگاه به تبدیل قرار مناسب منتهی شود.

شریف درخصوص پرونده شیوا نظر آهاری گفت: اقدامات لازم جهت تبدیل قرار صورت گرفته که تاکنون به کوچک‌ترین نتیجه‌ای منتهی نشده است

مهدیه گلرو در بند مجرمان خطرناک

رهانا: مهدیه گلرو فعال دانشجویی و فعال حقوق بشر در بند عمومی زنان و میان مجرمین متهم به قتل و کلاهبرداری نگهداری می‌شود .

مهدیه گلرو وضعیتش در زندان را اینگونه توصیف می‌کند: «همیشه حقوق نقض می شود و عدم توجه به قوانین، حتی در زندان های ایران که بخشی از روند قانونی مجازات است هم ادامه دارد. یک ماهی است که از سکوت ۲۰۹ به شلوغی و همهمه بند زنان منتقل شده ام و لازم دیدم به تـتـمه فعالین حقوق بشر که آزادند اعلام کنم که بندهایی از آیین نامه زندان ها در حال نقض شدن است.»

وی ادامه می‌دهد: «بنابر آیین نامه مذکور تفکیک جرایم از حقوق هر زندانی است در حالیکه هم اکنون زندانی تخت کناری من معاونت در قتل است که ۸ سال پیش از من اینجا بوده است . آن یکی دختر با هوشی که کلاه برداری زیرکانه ای کرده روبه روی من نشسته است و صدای گریه کودکی سکوت بند را به هم زده و هواخوری که دیروز بسته بود تا مامورین در جستجویی نه چندان طولانی شیشه و کراک یافت کنند. هر چند این مشتی از خروار جامعه اطراف ماست. اما من ترس را در نگاه دخترکان عاشورایی که هنوز در بندند می بینم و نگرانی آنها را از شنیدن خاطرات عجیب مجرمین حس می کنم و این چند خط را برای گریه های دیشب سایناز و صبا می نویسم که از اسم قتل چشمهای شان گرد می شود. از انگشت شمار فعالین آزاد می خواهم تلاشی برای این بند آیین نامه نمایند. هر چند ما اینجا هم در حال تلاشیم!»

لعلی‌پور در مورد آخرین وضعیت گلرو می‌گوید: روز سه شنبه صبح مهدیه پیش بازپرس برده شد و ضمن ابلاغ تمدید قرار بازداشت وی به مدت یـک ماه، تفهیم اتهام نیز گردیده و به وی ابلاغ شد که در هفته آینده برای وی دادگاه تشکیل خواهد شد. قابل ذکر است اتهامات تفهیم شده به وی عبارت است از : تبلیغ علیه نظام ، تبانی برای بر هم زدن نظم عمومی از طریق حضور در اجتماعات و نیز ارتباط با منافقین ذکر شده است. علی رغم اینکه ایشان از ابتدای بازداشت تا کنون در بازجویی ها با تمام فشار ها هرگونه ارتباط با سازمان را رد کرده اند، اصرار آقایان در چسباندن این اتهام به وی قابل تامل است.»

مهدیه گلرو و همسرش وحید لعلی‌پور در تاریخ ۱۲ آبان ماه در منزل بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. همسرش که بدون هیچ‌گونه فعالیت سیاسی بازداشت شده بود، دو هفته قبل از زندان آزاد شد.

آزادی یکی دیگر از اعضای دربند خانواده دارالشفایی

بنفشه دارالشفایی، فعال عرصه هنری و یکی از 4 عضو خانواده دارالشفایی که هم اکنون در زندان به سر می برند، عصر امروز با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

این مدرس موسیقی نزدیک به یکماه قبل همراه با 6 عضو دیگر خانواده خود بازداشت شده بود. بنفشه دارالشفایی حدود 10 روز در سلول انفرادی بند 209 زندان اوین محبوس بود.

در حال حاضر، ابوالحسن، جمیله و یاشار دارالشفایی، 3 عضو دیگر این خانواده همچنان در بند هستند. صفورا تفنگچی ها، توران کبیری و کاوه دارالشفایی، دیگر اعضای این خانواده پیش از این آزاد شده بودند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours