منیره نوبخت،رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی : کاهش ساعت‌کاری زنان ناامنی شغلی نمی‌آورد! / واقعا نمی آورد؟؟

17 اسفند 1388

ایلنا: رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان معتقد است کاهش ساعات اداری زنان و دادن امتیازات ویژه به آنها در محیط کار باعث بیرون رانده شدن زنان از اجتماع نیست. او می گوید چنین امتیازاتی به خاطر تفاوت میان زن و مرد و مسئولیت‌هایی است که زنان بر عهده دارند و این پیشنهاد عین عدالت است. نوبخت اعتقاد دارد اگر قانون این امتیازات را برای زنان در نظر بگیرد، مشکلی برای اشتغال زنان به وجود نمی‌آید زیرا قانون تامین‌کننده حقوق افراد است و قانون وظیفه دارد امنیت شغلی ایجاد کند.

منیره نوبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: با توجه به اینکه لایحه‌ای در رابطه با بازنگری قانون کار در مجلس در حال بررسی است، شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان پیشنهاداتی را برای اصلاح قانون کار ارائه کرده و انتظار دارد زمانی که مجلس در حال بررسی لایحه است به این پیشنهادات نیز توجه کند.

رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان گفت: این پیشنهادات هنوز نهایی نشده و در حال بررسی است و امیدواریم با جلسه‌ای که در هفته آینده برگزار می‌شود پیشنهادات نهایی شود.

نوبخت کاهش ساعات اداری زنان در مواقع خاص، منع کار زنان در شب و دادن امتیازات خاص به زنان در مشاغل سخت و زیان‌آور را از جمله این پیشنهادات عنوان کرد.

او در پاسخ به این سئوال که گمان نمی‌کنید دادن این امتیازات به زنان و کاهش ساعات کار باعث می‌شود کارفرمایان از استخدام زنان جلوگیری کنند و این امر به نوعی باعث شود که از زنان عرصه اجتماع دور شوند، گفت: خیر، من این‌طور فکر نمی‌کنم. اگر قانون این امتیازات را برای زنان در نظر بگیرد، مشکلی برای اشتغال زنان به وجود نمی‌آید زیرا قانون تامین‌کننده حقوق افراد است و قانون وظیفه دارد امنیت شغلی ایجاد کند.

نوبخت تصریح کرد: البته نگاهی در جامعه وجود دارد که معتقد است اگر ساعات کاری زنان کاهش یابد یا امتیازات ویژه‌ای برای زنان در نظر گرفته شود، باعث می‌شود زنان از عرصه اجتماع خارج شده و فرصت‌های شغلی خود را از دست بدهند و به همین جهت به شدت با این موضوع مخالفت می‌کنند، اما چنین نگاهی در شورای فرهنگی،‌اجتماعی زنان وجود ندارد و ما اعتقادی به این موضوع نداریم اعتقاد ما این است که نگاهی منطقی و عادلانه باید در زمینه اشتغال وجود داشته باشد و با توجه به تفاوت‌های میان زن و مرد از آنها در محیط کار انتظار داشت.

رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان توضیح داد: ندیدن تفاوت‌های میان زن و مرد باعث می‌شود که زنان شرایط مناسبی در محیط کار نداشته باشند در حالی که شورای فرهنگی، اجتماعی زنان اعتقاد دارد که عدالت حکم می‌کند به تفاوت‌های میان زن و مرد در محیط‌های کار توجه شود.

او ادامه داد: زنان در محیط‌هایی که مشغول به کار هستند، آنقدر خوب عمل کرده و برای سیستم‌های اداری آن قدر محاسن ایجاد کرده‌اند که کارفرمایان به خاطر مرخصی‌های خاص که مخصوص زنان است، زنان را استخدام می‌کنند.

نوبخت در پاسخ به این سئوال که گمان نمی‌کنید مسئله کاهش ساعات اداری زنان و دادن امتیازات ویژه به زنان برای کار به نوعی باعث می‌شود که مسئله اشتغال مردان حل شود و مجلس نیز برای حل همین معضل در پی قانون کردن این حقوق برای زنان است، گفت: خیر من چنین اعتقادی ندارم زیرا فقط در ایران نیست که قانون می‌خواهد چنین حقوقی را برای زنان در زمینه اشتغال ایجاد کند.

او توضیح داد: با مطالعه تطبیقی که در رابطه با قوانین سایر کشورها در زمینه اشتغال انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که در قوانین بسیاری از کشورها چنین حقوقی برای زنان در نظر گرفته شده است و به جایگاه زنان و تفاوت‌های جنسیتی و مسئولیتی زنان و مردان توجه شده است.

این عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان گفت:‌قانون نباید به گونه‌ای باشد که زنی پس از سال‌ها اشتغال، به خاطر عدم حمایت قانون به خاطر شیردهی یا داشتن فرزند کوچک، کار خود را از دست بدهد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours