آمارهایی در مورد زنان: آزار جنسی کودکان، در دختران بیش از پسران است / سهم زنان تحصیلکرده در بازار کار / سن جرم در زنان کاهش یافته است‌ / تولد 106 پسر در ازای 100 دختر

18 اسفند 1388

آزار جنسی کودکان، در دختران بیش از پسران است

ایسنا: یافته های یک مطالعه نشان داد: آزار جنسی کودکان در دختران بیش از پسران اتفاق می افتد؛ همچنین شیوع آن در مناطق روستایی از مناطق شهری بیشتر است و دختران بیشتر در خانواده و پسران در محیط خارج از خانه مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

پژوهش حاضر یک مطالعه مروری است که نشان داد موقعیت اجتماعی پایین، فقر، پایین بودن سطح تحصیلات والدین، اعتیاد، الکلیسم، بزرگ شدن کودک در خانواده تک والدی و استفاده طولانی مدت از اینترنت از ریسک فاکتورهای کودک آزاری جنسی است.

همچنین نتایج نشان داد شیوع افسردگی، اعتماد به نفس پایین، اعتیاد به الکل و سیگار، شروع زودرس فعالیت جنسی، تمایل شدید به خودکشی، اقدام به خودکشی، رفتارهای ضداجتماعی پرخاشگری و عدم پذیرش جنسی در افرادی که در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته اند بیشتر است.

کودک آزاری عبارت از انجام هر عملی در مورد کودک و یا غفلت از کودک توسط یک فرد است که می تواند منجر به صدمه قابل ملاحظه جسمی و یا روانی گردد و یا باعث شود آسیب جدی کودک را تهدید کند. گفتنی است ضرورت شناسایی افراد در معرض خطر، ارائه راهکارهایی جهت پیشگیری و در صورت وقوع تشخیص به موقع و درمان از وظایف مهم افرادی است که به نوعی با کودکان در تماس هستند مانند مربیان بهداشت مدارس، پرستاران معلمان و … است.

این پژوهش توسط لیلا وفایی نژاد کارشناس مامایی انجام شده است و در بیستمین همایش بین المللی بیماری های کودکان نیز ارائه شده است.

سهم زنان در بازار کار

سهم زنان و به خصوص زنان دارای تحصیلات عالی در نیروی شاغل کشوربراساس آمار اندک است . به عبارت دیگر علی رغم افزایش تعداد زنان و دختران دارای تحصیلات عالی در سالهای اخیر و گسترش حضور زنان در عرصه های اجتماعی و اقتصادی، هنوز سهم اندکی از بازار کار را در اختیار دارند .

به گزارش سرویس زنان جهان نیوز؛ مطابق با بررسی هایی که یک کارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برناه ریزی انجام داده است تنها ۶/۲۹ درصد از کل شاغلان زن را متخصصان و ۱/۲۰ درصد نیز به گروه صنعتگران و کارکنان مشاغل مرتبط اختصاص دارد . هرچند به نظر می رسد که عمده نیروی کار شاغل در گروه صنعتگران و کارکنان مشاغل مرتبط فاقد تحصیلات عالی باشند .

بررسی دقیقتر درباره رابطه فارغ التحصیلان دختر آموزش عالی و وضعیت اشتغال در بازار کار ایران و تاثیرات نابرابری های جنسی در آموزش بر رشد و توسعه اقتصادی کشور نیازمند استفاده از مدل های اقتصادی و ابزارهای اقتصاد سنجی است .

مقایسه نسبت دانش آموختگان دختر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به کل دانش آموختگان (۸/۴۹درصد) با نسبت زنان متخصص شاغل به کل متخصصان شاغل (۸/۴۲ درصد) نشان دهنده این است که بیشتر زنان دارای تحصیلات عالی جذب بازار کار شده اند و بخش کمی از آنان بنا به دلایلی مانند عدم تمایل فرد برای ورود به بازار کار و یا مرتبط نبودن تخصص فرد با نیازهای بازار کار در بازار کار جذب نشده اند .

به همین دلیل در حالی که سهم گروههای شغلی قانونگذاران ، مقامات عالی رتبه ومدیران ، متخصصان و تکنسین ها از کل شاغلین در حدود ۱۸ درصد و سهم مردان شاغل در همین گروهها از کل شاغلین مرد حدود ۱۴ درصد است اما سهم زنان شاغل در این سه گروه از کل شاغلین زن به ۴۰ درصد افزایش می یابد. به عبارت دیگر زنان برای ورود به بازار کار نیاز بیشتری به تخصص و تحصیلات عالی دارند .

همچنین می توان این گونه هم استدلال کرد که افزایش تحصیلات عالی زنان به بازار کار هم منتقل شده و این ادعا که زنان علیرغم اشغال فرصتهای آموزشی جذب بازار کار نمی شوند قابل مناقشه است .

از طرف دیگر بررسی ساختار گروه های شغلی و جنسیت در آنها در بازار کار ایران نشان دهنده این است که در گروه شغلی متخصصان که نیروی کار نیازمند داشتن تحصیلات عالی است یک تناسب میان فارغ التحصیلان زن و مرد و ترکیب جنسیتی آنان در بازار کار برقرار است .

سن جرم در زنان کاهش یافته

معاون اداری مالی اداره کل زندان‌های استان اصفهان گفت: جرائم قبل از انقلاب که توسط زنان صورت می‌گرفت، در سنین بالای 40 سال بوده که در بعد از انقلاب به کمتر از 18 سال نیز می‌رسد .

به گزارش سرویس حقوقی خبرگزاری زنان ایران ، حیات‌الغیب در مراسم بازدید مشاور رئیس جمهور در امور زنان از زندان مرکزی اصفهان به ارائه عملکرد و اقدامات انجام گرفته پیرامون زندان و به ویژه مددجویان اندرزگاه نسوان پرداخت و گفت: اکثریت زندانیان بند نسوان در طول روز به برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی ورزشی اشتغال (خیاطی و قالیبافی) مشغول هستند .

وی با اشاره به اینکه تمامی برنامه‌ها در راستای رعایت مسائل بهداشتی و درمانی است، افزود: جرائم قبل از انقلاب که توسط زنان صورت می‌گرفت درسنین بالای 40 سال بود، در حالی که این آمار در حال حاضر در سنین بین 18 تا 30 و حتی کمتر از 18 سال نیز رخ می دهد .

حیات‌الغیب درادامه به آمار موجود زنان در دو زندان مرکزی و گلپایگان و شرایط سنی و وضعیت تحصیلات پرداخت و پیرامون آن نیز آمارهای موجود را ارائه کرد .

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین جرائم بند نسوان را زندانیان مواد مخدر، سرقت و کیف قاپی، ارتباط نامشروع، قتل و مالی تشکیل داده‌اند که در این راستا و برای اصلاح و تربیت آنان نیاز به فضاهای بیشتر برای کلاس‌های اشتغالی‌زایی،‌ فرهنگی و بودجه‌ای مناسب است .

گفتنی است مشاور رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از اندرزگاه نسوان زندان بازدید و از نزدیک با مددجویان در حال تحمل حبس دیدار و گفتگو کرد .

تولد 106 پسر در ازای 100 دختر

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری زنان ایران ، تعداد ولادت ثبت شده شهری در 11 ماه 1388 برابر 863 هزار و 639 رویداد و تعداد ولادت روستایی آن برابر با 376 هزار و 620 رویداد بوده است.

همچنین نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت در 11 ماهه سال 88 برابر با 106 است که همین شاخص در مدت مشابه سال قبل 105 حاصل شده است. به عبارتی یعنی در مقابل هر 100 واقعه ولادت ثبت شده دختر حدود 106 واقعه ولادت پسر به ثبت رسیده است.

در این گزارش بیشترین موالید ثبت شده در 11 ماهه سال جاری مربوط به گروه سنی مادران 25 تا 29 سال اعلام شده است و برابر با 390 هزار و 95 رویداد بوده که حدود 5/13 درصد از کل ولادت‌های ثبت شده، بوده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours