خانه “فرخزاد” میزبان مراسم 8 مارس

۰ min read

17 اسفند 1388

مدرسه فمینیستی: امسال مانند سال های گذشته، سالن ها و خانه های مدافعان حقوق برابر و علاقه مندان به مسائل زنان، میزبان برگزاری «مراسم روز جهانی زن» در کنار گوشه این کشور پهناور بود.


پوران فرخزاد از «مسیر زن درتاریخ ایران» سخن گفت

پوران فرخزاد، شاعر پژوهشگر و نویسنده نامدار ایران، نیز همچون همه سال های گذشته برای پاسداشت روز جهانی زن در فضای صمیمی خانه خویش میزبان جمعی از نویسندگان و شاعران و پژوهشگران سرزمین خود بود.

پوران فرخزاد که خود سال ها قلم اش را در راه طرح مسائل زنان به کار گرفته است در مراسمی که از ساعت 4 بعد از ظهر روز دوشنبه 17 اسفند 1388 آغاز شد، مسیر زن در تاریخ ایران را با صدای رسا و لحن همیشه مهربانش، برای شرکت کنندگان مطرح ساخت. این پژوهشگر زنان در سخنرانی خود از زنان مبارز در تاریخ ایران یاد کرد. پوران فرخزاد به غیبت روح زن در دوره ای از تاریخ ایران و سپس طلوع مجدد آن در دوره دیگر پرداخت و به تاثیرات مخرب غیبت روح زن اشاره کرد.


این مراسم که بیش از 4 ساعت به طول انجامید شامل دو بخش سخنرانی، و شعرخوانی بود. در بخش سخنرانی پس از اتمام صحبت های پوران فرخزاد، اساتید و پژوهشگرانی که در مراسم حضور داشتند به سخنرانی پرداختند از جمله شیوا دولت آبادی، نسیم رضایی، دکتر عشایری، محبوبه دبیب و ساناز افتخارزاده.

بخش شعرخوانی این مراسم، میزبان شاعرانی همچون ثریا باوری پور، مهناز آذرنیا، فیروزه فزونی، ثریا داوودی بود. در ابتدای بخش شعرخوانی خانم جملیه موسوی شعر «زن و زمین» سروده ی زنده نام خانم دولت آبادی را برای حاضران قرائت کرد. همچنین خانم مخدر خسایی شعر خانم «قمر زرین کوب» را به یاد و احترام ایشان، بازخوانی کرد.

شعری از سودابه باباگپ در مراسم روز جهانی زن

سودابه باباگپ یکی از شاعران حاضر در این مراسم، در انتها، مراسم را با دو شعر زیبای خود اختتام بخشید: شعر «حوای تنها» و «مادر مادرم».
سودابه باباگپ، شاعر، نویسنده و کارگردان است که در جشنواره های جهانی بسیاری حضور داشته و جوایز متعددی را از آن خود کرده است، از جمله دیپلم شوالیه طلایی جشنواره زولوتوی ویتیاز در روسیه به خاطر «خلق اتمسفری شاعرانه».


سودابه باباگپ به عنوان نخستین و تنها شاعر حضور یافته در تاریخ 43 ساله کنگره جهانی نویسندگان بلگراد و در روز افتتاحیه کنگره یاد شده در مراسم بزرگداشت ایو آندریچ، برنده جایزه نوبل، تنها ایرانی حاضر بود. در کنگره یادشده، الکساندر پترو شاعر نامدار روسی الاصل صربستانی از سودابه باباگپ و شعرهایش با عنوان «ستاره کنگره» یاد کرد.

«مادر مادرم» / سودابه باباگپ

◀️  «زمین»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours