احساس گناه در زنان بیشتر از مردان است / اسم مردان مقدم بر اسم زنان

25 اسفند 1388

احساس گناه زن‌ها، بیش‌تر از مردان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد زن‌ها بیش از اندازه درباره هر چیزی احساس گناه می‌کنند ، این در حالی است که این موضوع در مورد مردان چندان صادق نیست.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد زن‌ها بیش از اندازه درباره هر چیزی احساس گناه می‌کنند ، این در حالی است که این موضوع در مورد مردان چندان صادق نیست.

برای مثال یک زن می‌تواند در مورد هر چیزی مانند بچه‌هایش ، کارش ، همسر و حتی حیوان خانگی خود احساس گناه کند.این در حالی است که معمولا این احساس گناه در مردان بسیار کم‌تر است.
دانشمندان اسپانیایی در آخرین تحقیقات روانشناسی خود متوجه شدند مردان معمولا چندان احساس گناه نمی‌کنند.این در حالی است که این احساس می‌تواند در زنان حالت افراطی به خود گرفته و حتی زندگی آن‌ها را مختل کند.

به همین دلیل روانشناسان معتقدند باید برنامه‌هایی در حین تحصیلات گنجانده شود که احساس گناه را در میان زنان کاهش دهد و در عین حال این حس را اندکی در مردان تقویت کند.

به اعتقاد روانشناسان اگر بتوان کمبود این حس را کمی در مردان برطرف کرد ، آن‌گاه از نظر آن‌ها ابوقریب دیگر یک زنان عادی و ناشناخته به حساب نمی‌آید و آن‌ها نیز حس می‌کنند در آن‌جا فجایعی اتفاق افتاده است.
کریستینا هوف سومرز فیلسوف آمریکایی در این باره گفت : هر زمان که ما مردان و زنان را مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم احساسات در زنها بسیار پیچیده‌تر است .

الیزابت شرتکلیف روانشناس دانشگاه نیو ارلئان در این باره گفت : حقیقت این است که مردان کم‌تر احساس گناه می‌کنند چون آن‌ها کم‌تر احساس یک دلی و دلسوزی برای دیگران دارند.در واقع این تکامل است که مردان را به این صورت بار آورده است.

برای بررسی این موضوع محققان مطالعه ای را روی 360 زن و مرد از سه گروه سنی انجام دادند.از این افراد خواسته شد احساس خود را در زمان‌های مختلف مانند وقتی که تولد همسر یا یکی از دوستان خود را فراموش می‌کنند بیان کنند.

در نهایت دانشمندان متوجه شدند احساس گناه در هر سه گروه سنی در زنان بسیار بیش‌تر از مردان است.البته زمانی که سن مردان بالا می‌رود میزان این حس در مردان بیش‌تر به زنان نزدیک می‌شود.البته تعدادی از روانشناسان معتقدند تفاوت بین زنان و مردان بیش‌تر ژنتیکی است.
سیمون بارون کوهن از عصب شناس دانشگاه کمبریج در این باره گفت : مغز زنان بیش‌تر برای دلسوزی کردن و عواطف ساخته شده است ، در حالی که مغز مردان برای فهمیدن و تحلیل کردن طراحی شده است.

این تفاوت‌ها تقریبا از روزهای اول زندگی دیده می‌شود.برای مثال در یک بیمارستان نوزادان دختر با احتمال بیش‌تری نسبت به پسرها زمانی که صدای گریه می‌شوند شروع به گریه کردن می‌کنند.به همین دلیل است که اسباب بازی‌های پسرها معمولا ماشین و کامیون است و اسباب‌بازی های دخترها عروسک .

البته این احساس برای مردان فایده‌هایی نیز دارد.برای مثال آن‌ها راحت‌تر می‌توانند دست به خطر بزنند و با نگرانی کم‌تری تصمیمات خود را عملی کنند.اما از سوی دیگر در حالات بسیار شدید مردان ممکن است با احتمال بیش‌تری دست به ارتکاب جرم بزنند و حتی تجاوز و قتل کنند.
البته راه‌هایی برای افزایش حس همدردی و دلسوزی در بین مردان وجود دارد .برای مثال زمانی که مردان با زنان مصاحبت می‌کنند یا دارای خانواده می‌شوند ، میزان هورمون تستسترون در خون آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و همین عامل آن‌هار ا مهربان‌تر و دلسوزتر می‌کند.

بسیاری از مواقع مردم به طور ناخودآگاه اسم مردان را مقدم بر اسم زنان قرار می‌دهند

جامعه > جهان – تعدادی از روانشناسان ادعا کرده اند جمله “آقا/خانم عزیز ” که در بالای نامه ها نوشته می‌شود در حقیقت یک تبعیض جنسیتی است که از قرن‌ها قبل بر ضد زنان اجرا می‌شده است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد بسیاری از مواقع مردم به طور ناخودآگاه اسم مردان را مقدم بر اسم زنان قرار می‌دهند که این رفتار از قرن شانزدهم باب شده است.

بسیاری از نویسندگان بزرگ دنیا نیز از این قاعده پیروی کرده اند که از جمله آن می‌توان به نام رمان “رومئو و جولیت” نوشته شده توسط شکسپیر اشاره کرد که باز هم اسم مردان اول قرار گرفته است.
تعدادی از محققان دانشگاه surrey چند آزمایش انجام دادند تا این قرارداد نانوشته را بررسی کنند.برای مثال این محققان یک جفت نام مذکر و مونث را در گوگل جستجو کردند تا نتایج آن را بررسی کنند.آن‌ها متوجه شدند زمانی که اسم مردان اول نوشته می‌شود نتایج بسیار بیش تری نسبت به زمانی که اسم زنان اول نوشته می‌شود در نتایج جستجوهای گوگل ظاهر می‌شود.

از بین کل جستجوها 79 درصد نتایج زمانی ظاهر می‌شوند که اسم مرد اول نوشته می‌شود و 21 درصد نتایج مربوط به زمانی است که اسم زن اول نوشته می‌شود.

در یک تحقیق دیگر از 121 داوطلب خواسته شد اسم‌ چند زوج را به طور دلخواه بنویسند.محققان متوجه شدند در بسیاری از موارد مردم تمایل دارند به طور ناخودآگاه اسم مردان را پیش از اسم زنان بنویسند.
دکتر پیتر هگارتی که این تحقیقات را انجام داده است در این باره گفت : نتایج یافته‌های ما نشان می‌دهد مردم به طور ناخودآگاه مردان را مقدم بر زنان قرار می‌دهند.بنابراین به نظر می‌رسد ما حتی در نوشتار خود نیز برای مردان اولویت بیش‌تری نسبت به زنان قائل می‌شویم.
دکتر هگارتی در مطلبی که در نشریه روانشناسی اجتماعی به چاپ رسیده است گفت : از چندین قرن گذشته متخصصان زبان ترجیح دادند که نام مردان را قبل از نام زنان بنویسند و این عادت از آن زمان در بین مردم پابرجا ماند.

حتی در فرهنگ مدرن امروزی نیز بسیاری از نمودهای تبعیض جنسیتی بر ضد زنان به قوت خود باقی است که در شروع نامه‌ها و فرم‌ها می‌توان قسمتی از آن‌ها را مشاهده کرد.تقدم مردان بر زنان در بسیاری از فرهنگ‌ها وجود دارد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours