الگوسازی از زن در شبکه «فارسی وان» و نگاه پری سکوتی

۱ min read

بهرام گور-10 فروردین 1389

مدرسه فمینیستی: ببینیم خانم پری سکوتی از نویسندگان وب سایت مدرسه فمینیستی، پایه استدلالش را برای سرپوش گذاشتن بر روی انحرافات آشکار سریال های فارسی وان، و توجیه روابط تبهکارانه این سریال ها، بر چه اساسی بنا می گزارد و آنوقت با آن پایه های سست بی رمق، حکم به تایید سریال «ویکتوریا» صادر می فرماید و می نویسد که این سریال خیلی جذاب است و چنان است که مردم ایران واله و شیدای این سریال های فارسی وان شده اند و در این بین همه کاسه کوزه ها هم بر سر شبکه های داخلی شکسته می شود که سریال هایش برای نسل جوان، بی مزه و تکراری است.

نگاهی به زیربنا و اساس براهین خانم سکوتی بیاندازیم: از نظر ایشان، میزان طبقه متوسط است. گویی که به غیر از مردم متوسط الحال در جامعه ایران ، اقشار دیگری وجود خارجی ندارند. از ب ی بسم ال.. تا کلمه آخر مقاله ایشان خطابش طبقه متوسط جامعه و خواسته های این قشر است. سرآغاز مقاله هم با این تنگ نظری و یکجانبه گرایی نوشته شده است: «معضلات متعدد خانواده های طبقه متوسط در جامعه پیشرفته یا جوامع در حال گذار به مدرنیته، جدا از بحرانهای اقتصادی و سیاسی،… مسائلی معمولی و روزمره همچون عشق، رقابت، حسرت، خیانت شوهر به زن، تنهایی، خودکشی، مُد، اعتیاد، اوقات فراغت، در معرض دید همگان بودن، افسردگی، لذت، اضطراب و امثال این مسائل است.» (مقاله ویکتوریا در شبکه فارسی وان/ پشت سر هر زن موفق، یک مرد «اسرائیلی آمریکایی تبار» ایستاده، نوشته پری سکوتی، سایت مدرسه فمینیستی)

خیلی محترمانه باید به خانم سکوتی گفت که خیر! چنین چیزی نیست و مشکلات مردم ـ حتی مردم متوسط الحال ـ به این موارد حقیر و پیش پا افتاده که حضرتعالی مطرح فرموده اید خلاصه نمی شود. خانم سکوتی مردم دغدغه نان و معیشت دارند. مردم درد ناامنی دارند. مشکل بیکاری و تورم و تحریم اقتصادی و هزار کوفت و زهرمار در زندگی شان هست. جمعیت جویای کار که اغلب شان جوان و زیر 28 سال سن دارند دغدغه های شما و سریال های مورد علاقه تان را نمی فهمند. آن جوان تحصیل کرده که با مدرک لیسانس حاضر می شود کارگر ساده شهرداری خرم آباد ـ نظافتچی ـ بشود اصلا برای دغدغه های خانم «ویکتوریا» و پرسوناژهای این سریال و سریال های مشابه و تکراری شبکه «فارسی وان» تره هم خورد نمی کند. در ثانی مقام و مرتبه زن ایرانی مسلمان خیلی رفیع تر از آنی است که سازندگان سریال های دست پنجم، فرض گرفته اند.


خانم سکوتی شما به چه علت فکر می کنید که مردم شریف و قهرمان ایران دغدغه ای بجز مسائل پایین تنه و سکس ندارند و اغلب شان با هنرپیشه های سریال های سخیف فارسی وان، همذات پنداری می کنند که به خودتان اجازه داده اید در مقاله تان بنویسید: « اما واقعیت آن است که مشکلاتی که گریبانگیر افرادی همچون ویکتوریا، تاتیانا، انریکه، رُمان مونس، گانهو، سوآ، گانسو، و… است شباهت های بسیاری با مشکلات و دغدغه های ما تهرانیها بویژه در میان طبقه متوسط مان دارد.»(همان منبع)

سرکار خانم، شاید بهتر بود کمی تا قسمتی تحمل می فرمودید و می گذاشتید سریال کذایی و مورد علاقه تان تمام شود آنوقت در باره اش قضاوت می کردید. اگر عجول نبودید و صبر داشتید و سریال های جدیدتر شبکه جناب «مرداک» امپراطور رسانه های غربی را تماشا می کردید آن وقت فکر نمی کنم به پایه چوبین استدلال خود تکیه می توانستید بکنید. سریال جدید «سفری دیگر» را تماشا کنید یا مشخصاَ «خانه مد» و در راس همه، سریال 24 که سراسر جنایت و کشتار و تبهکاری ماموران باصطلاح امنیتی استکبار در قالب مبارزه با تروریسم است، تا منظور من را متوجه شوید و به تکرار دغدغه های مربوط به سکس و خشونت، در تمامی سریال های فارسی وان، واقف شوید.


خودتان هم در مقاله تان اعتراف کرده اید که شبکه جنسی فارسی وان با مدیریت شرکت استار، تشکیلاتی که به شرکت معظم نیوزکورپریشن جناب “روپرت مرداک”، یهودی وابسته است اداره می شود. همین اشاره کوتاه برای خوانندگان مقاله تان کفایت می کند تا به عمق مسائل پشت پرده این شبکه ماهواره ای واقف شوند. ولی شما در ادامه مقاله جانبدارانه که در وب سایت مدرسه فمینیستی تنها به ظواهر فریبنده سریال ویکتوریا تاکید نموده اید و نوشته اید: «در سریال جذاب و دنباله دار «ویکتوریا» موقعیت نسبتاَ برابر بین زن خانواده با مرد خانواده هم به چشم میخورد. ویکتوریا در مقام «همسر/ مادر»، به همان اندازه منزلت، جذبه و جایگاه دارد و کلامش نافذ است که مرد خانواده. در این سریال و مابقی سریالهای فارسی وان («همسر من بی نظیره»، «شب به شب»، «خواهر دوست داشتنی من»، «مونس و مونس»…) معمولا زن و مرد هر دو از استقلال مالی و آزادی عمل برخوردارند. زن در مقابل مرد، مقاوم می نشیند و خودش را اصلا دستکم نمیگیرد… شخصیتهای زن در سریال ویکتوریا به همان اندازه زیر بار مسئولیت میروند که مرد مقابلشان…»(همان منبع)


سرکار خانم سکوتی از خودتان بپرسید که پشت پرده این جذابیت و ترفندهای داستانی واقعا چه فردایی برای مخاطب، تهیه دیده اند؟ علت اش را از خود و دوستان فمینیست تان بپرسید و به این سئوال هم پاسخ بدهید که آیا امپراطور روبرت مرداک، برای چی قدم پیش گذاشته و این همه پول و امکانات و سرمایه اش را وقف پخش سریال های فوق العاده پر خرج برای من و جنابعالی هزینه کرده است؟ مقابل شما، فیلمنامه نویس، کارگران، تدوین گر و یا هنرپیشه های حقوق بگیر سریال های فارسی وان قرار ندارد، بلکه شخص امپراطور رسانه ای غرب ـ روبرت مرداک ـ به تمام قد ایستاده و از اتاق های فکر و برنامه ریزی که پشت سریال های ظاهرا جذاب اش، برای قطع ریشه های فرهنگ و اعتقادات ملت شما و مخاطبان از همه جا بی خبر ایرانی ، خیز برداشته است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours