مریم ضیا‌ء آزاد شد / سما بهمنی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد /محکومیت شهناز غلامی به ۸ سال حبس تعزیری

10 فروردین 1389

کمیته گزارشگران حقوق بشر – مریم ضیاء، فعال حقوق کودک و زنان عصر امروز، دوشنبه ۹ فروردین آزاد شد.

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر وضعیت وخیم جسمانی این فعال حقوق کودک و انتقال وی به بهداری اوین در پی اعتصاب غذای وی منتشر شده بود. پس از اظهار نظر پزشکان مبنی بر به صلاح‌نبودن ادامه بازداشت ضیاء به دلیل وخامت وضعیت جسمانی، قاضی پرونده با تبدیل قرار بازداشت او موافقت کرد و مریم ضیاء آزاد شد.

گفتنی است پیش از آغاز سال جدید، خانواده این فعال اجتماعی وثیقه ۳۰ میلیون تومانی تعیین شده برای وی را تودیع کردند اما بازجویان پرونده از آزادی وی ممانعت به عمل آوردند.

مریم ضیاء، فعال حقوق زنان و کودکان و مدیر جعیت تلاش برای جهانی شایسته کودک، صبح روز ۱۰ دی ماه سال گذشته و در پی بازداشت‌های گسترده پس از وقایع عاشورا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی پیش از این نیز در ۲۲ خردادماه سال ۱۳۸۵ در تجمعی که به قصد اعتراض به «قوانین نابرابر» از سوی فعالان زن در میدان هفت تیر برگزار شد، بازداشت شده بود.

سما بهمنی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

خبرگزاری هرانا – دادگاه انقلاب مهاباد، دریک محاکمه غیرقانونی،سما بهمنی،از اعضای سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش هرانا، قاضی خدادادی، قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد، این فعال حقوق بشر اهل بندرعباس را به اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به شش ماه حبس تعزیری و همینطور فعالیت تبلیغی علیه نظام نیز به شش ماه حبس تعزیری، جمعاْ یک سال زندان محکوم کرده است.

گفته می شود پس از قطعیت حکم، پرونده جهت اجرایی شدن سه سال حبس تعلیقی سابق به دادگاه انقلاب شهر سنندج ارسال خواهد شد.

بر اساس این گزارش،سما بهمنی پیش تر در مردادماه سال گذشته به علت تلاش برای تهیه گزارشاتی از نقض حقوق بشر در منطقه کردستان و همچنین حمایت از فرزاد کمانگر به همراه همسر خود بازداشت و توسط دادگاه انقلاب شهر سنندج به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به سه سال حبس تعلیقی محکوم شده بود، در حکم عجیب صادره، وی از تردد در مناطق کردنشین و ارتباط با افراد دارای سابقه بازداشت سیاسی منع شده بود.

این فعال حقوق بشر در پی عزیمت به شهر مهاباد برای پیگیری امور شخصی خود در مسیر برگشت در تاریخ 13 بهمن سال گذشته تحت عنوان نقض حکم سابق (تردد به مناطق کردنشین) در تاکسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

گفتنی است،سما بهمنی، فعال حقوق بشر برای دومین بار به خاطر اتهاماتی که پیش تر بابت آن محکوم شده است، برخلاف قانون محاکمه شده است.

محکومیت شهناز غلامی به ۸ سال حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا – شهناز غلامی، روزنامه نگار آذربایجانی و فعال حقوق زنان، از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش هرانا، مقامات قضایی خانم غلامی را به اتهام نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام و عضویت و فعالیت در سازمان مجاهدین خلق از طریق همکاری با خبرگزاری هما محکوم کرده اند.

شهناز غلامی پیش تر و در سال ۱۳۶۸ نیز، زمانیکه دانشجوی ادبیات فارسی در دانشکاه تبریز بود و به دلیل فعالیت های سیاسی قصد خروج از کشور را داشت، در مرزهای شمال غربی کشور توسط ماموران اداره اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر و پس از تحمل بیش از یک سال حبس در زندان تبریز که شش ماه آن به صورت انفرادی در اداره اطلاعات تبریز بود؛ دریک دادگاه فرمایشی و غیرعلنی، بدون داشتن وکیل و یامددکاراجتماعی به ۸ سال حبس تعزیزی محکوم شد.

این حکم در حالی صادر می شود که وی در حدود یک سال است که از ایران خارج شده و جهت اخذ پناهندگی سیاسی، در حال حاضر به همراه دختر خود در کشور ترکیه به سر می برد و هرگونه ارتباط با سازمان مجاهدین خلق را کذب می خواند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours