نزدیکی سن جرم و اعتیاد در کشور به کودکی

16 فروردین 1389

ایلنا: عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان گفت: متاسفانه آمارهای مربوط به سن اعتیاد جرم، فحشا و ازدواج‌های اجباری در کشور نگران‌کننده است به طوری که زمان وقوع این آسیب‌های اجتماعی در حال نزدیک شدن به سن کودکی افراد است.

جاوید سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به میزان گسترش آسیب‌های اجتماعی مربوط به کودکان و میزان کودک‌آزاری در کشور تاکید کرد:‌ به طور جدی نمی‌توان گفت که در آمارهای مربوط به خشونت علیه کودکان و کودک‌آزاری بهبودی حاصل شده باشد اما بر اساس شاخص‌های موثر در کودک‌آزاری، روند مثبتی در این شاخص‌های کلان مشاهده نمی‌شود.

او افزود:‌ هنوز تغییر مثبتی در شاخص‌های کلانی مانند فقر، طلاق، اعتیاد، میزان آسیب‌های اجتماعی و … مشاهده نمی‌شود و روند رو به افزایش است. به همین میزان غفلت در قبال کودکان بر میزان خشونت بر روی کودکان در حال افزایش بوده و کاهش چشمگیری ندارد.

به گفته سبحانی تنها اتفاقی که در مورد مسائل آسیب‌های اجتماعی و …. و حتی کودک‌آزاری پدید آمده این است که این مسائل به عرصه رسانه‌های رسمی کشیده شده است و صدا و سیما نیز در مورد خشونت بر علیه کودکان مانور می‌دهد اما اگر قرار باشد تغییری در شاخص‌ها پدید آید و روند رو به رشدی مشاهده شود باید رسانه‌ها از جمله صدا و سیما به وظایف خود در حوزه پیشگیری از کودک‌آزاری و آموزش نیز عمل کنند چرا که بهترین و موثر‌ترین رسانه برای آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش پیشگیری از خشونت‌ها، صدا و سیما است.

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان تصریح کرد: اطلاع‌رسانی‌های حاشیه‌ای و آموزش‌های پراکنده برای پیشگیری از خشونت علیه کودکان و موارد کودک‌آزاری بازخورد خوبی ندارد و نباید در زمان‌های نامناسب اقدام به فرهنگ‌سازی شود بلکه باید زمانی اقدام به اطلاع‌رسانی کرد که تاثیر خود را داشته باشد.

سبحانی گفت: متاسفانه شیوع بعضی از مسائل آسیب‌های اجتماعی در کودکان مانند اعتیاد، ازدواج اجباری و جرم در کشور در حال نزدیک شدن به سن کودکی افراد است و با نزدیک شدن معضل اعتیاد به دوران کودکی افراد، میزان خشونت بر علیه کودکان و کودک آزاری نیز افزایش می‌یابد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours