سالانه حدود 2 هزار مورد سقط جنین قانونی در کشور انجام می شود

16 فروردین 1389

خبرگزاری بین المللی زنان ایران : سالانه حدود 2 هزار مورد سقط جنین قانونی با تشخیص قطعی 3 پزشک متخصص، تأیید پزشکی قانونی و رضایت زن و شوهر در کشور انجام می‌شود .

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری زنان ایران ، آمنه بیک محمدی ، سرپرست اداره پزشکی قانونی منطقه مرکز تهران در گفتگو با خبرنگاران ، افزود: سقط درمانی با تشخیص قطعی 3 پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب عسر و حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی وی توأم باشد قبل از ولوج روح (4ماه) با رضایت زن مجاز است و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود .

وی گفت: این قانون مشتمل بر ماده واحده که در جلسه علنی 10 خرداد سال 84 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ 25 خرداد 84 به تأیید شورای نگهبان رسید و متخلفان از اجرای مفاد این قانون به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد .

سرپرست اداره پزشکی قانونی منطقه مرکز تهران افزود: برای هر فردی که می‌خواهد سقط جنین انجام دهد، حکم فقهی برای سقط جنین گرفته نمی‌شود و حکم فقهی قبل از تصویب قانون داده شده است .

بیک محمدی گفت: درسال 86، 2 هزار و 156نفر و در سال 87، 2 هزار و 365 نفر در کشور سقط درمانی را انجام دادند وی افزود: به فرد با درخواست شخصی خود مجوز سقط داده می‌شود و این تنها مورد در سازمان پزشکی قانونی است که وارد سیستم قضایی نمی‌شود و احتیاجی به استعلامات فقهی ندارد اما برای صدور مجوز رضایت زن و شوهر مهم است .

وی افزود: تعرفه مجوز سقط درمانی در سازمان پزشکی قانونی 16هزار و 500 تومان است و پزشکی قانونی جایگاه و مرکز خاصی را برای سقط معرفی نمی‌کند. افراد می‌توانند در هر مرکزی که مجهز به تجهیزات پزشکی است، سقط را انجام دهد .

سرپرست اداره پزشکی قانونی منطقه مرکز تهران اضافه کرد: در سال 86 در شهر تهران 494 مورد سقطجنین و در سال 87، 647 مورد سقط جنین در این شهر صورت گرفته است .

به گفته وی در سال 86، کمترین آمار سقط درمانی 5 مورد مربوط به استان خراسان جنوبی بود و در سال 87 کمترین آمار مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد که 12 نفر بوده است و بیشترین آمار در هر 2 سال نیز مربوط به شهر تهران است

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours