گشایش بیمارستان زنان در پی جداسازی کتاب‌های درسی / اعتماد ملی

12 بهمن 1386

اعتماد ملی: امروز بیمارستان مهدیه تهران که از مدتی پیش تعطیل بود، با این شرط بازگشایی می‌شود که فقط به زنان خدمات‌رسانی کند.

این روزها با گشایش این بیمارستان در کنار اظهارنظرهای سرپرست آموزش و پرورش درباره جداسازی کتاب‌های درسی دختر و پسر، به نظر می‌رسد که موجی از تفکیک جنسیتی در کشور به راه افتاده است. هر چند بنا بر نظر برخی کارشناسان، حتی اگر قابلیت اجرای طرح‌هایی همچون تعویض کتاب‌های درسی به گونه‌ای که دخترانه و پسرانه شود، در وزارتخانه آموزش و پرورش کنونی وجود نداشته باشد، طرح چنین مسائلی در جامعه جای بحث دارد.

هر چند طرح ایجاد یک بیمارستان زنانه را نمی‌توان به کل سیستم بهداشت و درمان کشور تعمیم داد، ولی افتتاح این بیمارستان، طرح انطباق را که در سال 1376 مطرح و با مخالفت نمایندگان مجلس وقت مواجه شد، یادآوری می‌کند. ‌

گرچه برخی منابع خبری اعلا‌م کرده‌اند که دو نماینده مجلس در کمیسیونی مسوول پیگیری موضوع جداسازی درمان زنان و مردان توسط پزشکان همجنس خود شدند، اما تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در تماس خبرنگار ما، در این‌باره اظهار بی‌اطلا‌عی کردند.

مهرانگیز مروتی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ضمن ابراز نارضایتی از به مشورت گذاشته‌نشدن تبدیل بیمارستان مهدیه به یک بیمارستان زنانه در این کمیسیون مجلس شورای اسلا‌می، گفت: این موضوع دست کم باید در کمیسیون تخصصی مجلس مطرح می‌شد. من همواره با ایجاد فضایی که موجب جداسازی خانم‌ها و آقایان شود مخالف بوده‌ام. این اتفاق برای جامعه متمدن ما پیامد خوشی ندارد.

فاطمه کروبی، رئیس حزب مجمع اسلا‌می زنان که در زمان مجلس ششم، از نمایندگان تأثیرگذار در رد طرح انطباق بود، گفت: تجربه‌16ساله من در مدیریت بیمارستان و کلینیک‌ها نشان می‌دهد که تفکیک درمان خانم‌ها و آقایان توسط پزشکان همجنس خودشان عملی نیست. حتی من در بیمارستان خاتم‌الا‌نبیاء، این پیشنهاد را دادم که در ریکاوری اتاق عمل، خانم‌ها توسط خانم‌ها جابه‌جا شوند، ولی دو بار که بیماران را جابه‌جا کردند، کمردرد گرفتند و به این نتیجه رسیدیم که در عمل، حتی در سطح کارگری هم تفکیک جنسیتی امکان‌پذیر نیست.

او با اشاره به طرح بازگشایی بیمارستان مهدیه تهران اظهار داشت: اگر این طرح در حد یک بیمارستان باقی بماند، برای دست‌اندرکاران آن آرزوی موفقیت می‌کنیم ولی به نظر می‌رسد بستر و ذهنیتی برای جداسازی جنسیتی در حال فراهم شدن است و این نابرابری و تفکیک جنسیتی از خطری که در پیش است، خبر می‌دهد.

بنا بر این گزارش،‌اواخر هفته گذشته زهره طبیب‌زاده‌نوری مشاور رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و رئیس مرکز زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از افتتاح مجدد بیمارستان مهدیه تهران به عنوان اولین بیمارستان تخصصی زنان که تمامی امور خدماتی و درمانی آن توسط بانوان انجام می‌گیرد در 13 بهمن‌ماه خبر داد.

رئیس مرکز زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در نشست خبری که برای تبیین سیاست‌ها و خط‌‌مشی‌‌های کلی کمیته زنان در ایام دهه فجر برگزار شده بود، گفت: طبق توافقنامه‌ای که با نهاد ریاست‌جمهوری داشتیم مبلغ یک میلیارد تومان برای بازسازی و تجهیز بخش‌های مختلف این بیمارستان تخصیص داده شد و این بیمارستان در 13 بهمن افتتاح می‌شود. ‌

‌ او افزود: بیمارستان مهدیه نخستین بیمارستان ویژه زنان است و تمامی خدمات آن اعم از‌سطوح خدمات تا درمان‌های پیشرفته توسط زنان انجام می‌شود و در جنوبی‌ترین منطقه تهران از این پس مختص زنان ارائه خدمات می‌کند. ‌

رئیس مرکز زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ادامه داد: مبلغ یک میلیارد تومان برای بازسازی و تجهیز بخش‌های مختلف این بیمارستان تخصیص داده شد و قرار شد صرفا خدمات را به بانوان بدهد. ‌

رئیس مرکز زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، در تقلیدی تک‌بعدی از سیستم بهداشت و درمان کشورهای پیشرفته گفت: کشورهایی مثل استرالیا بیمارستان مخصوص زنان داشتند‌و در جمهوری اسلا‌می ایران که پرچمدار حرکت سازمان‌یافته‌توأم با عفاف زنان در جامعه است بیمارستان زنان نداشتیم و زنان بسیاری از بیماری‌هایی را که داشتند نمی‌توانستند پیش پزشکان مرد بیان کنند‌ولی الا‌ن به راحتی می‌توانند به پزشکان متخصص زن مراجعه کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours