به دلیل بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، زنان خانه‌دار بیمه نمی‌شوند/ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: دولت مکلف به اجرایی کردن طرح بیمه زنان خانه دار است

23 فروردین 1389

جام جم آنلاین: سرخط خبر نشان می‌دهد همه چیز آرام است و آب از آب تکان نخورده است: «اجرای بیمه زنان خانه‌دار لغو شد.»

اگر تا به حال زن خانه‌دار بوده‌اید و با صدها اگر و امای سازمان‌های مسوول، خود را منطبق کرده‌اید تا شاید بیمه شوید، از امروز آب پاکی را روی دستتان ریخته‌اند، چون به دلیل بدهی 19 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی، این طرح اجرا نمی‌شود.

سابقه ا ین طرح به حدود 8 سال قبل بازمی‌گردد، زمانی که مرکزی به نام امور مشارکت زنان -که این روزها به مرکزی با عنوان زنان و خانواده، تغییر نام داده – با طرح ایده‌ای به دولت و با اختصاص ردیف خاص از قانون بودجه به مبلغ 2 میلیارد ریال، نخستین بار از بیمه زنان خانه‌دار خبر داد تا سازمان بهزیستی متصدی اجرای آن شود.

به یاد آوردن این که در همان سال‌ها، بهزیستی آیین‌نامه اجرایی طرح بیمه زنان خانه‌دار را به طور آزمایشی به 6 استان و شهرستان‌های ارومیه، کاشمر، نوشهر، اردستان، رودبار و یاسوج برد، کمی دشوار است چون اجرای آن چنان پرضعف و خدشه بود که هیچ‌وقت مسوولان نتوانستند به آن مباهات کنند.

مقررات بیمه زنان خانه‌دار طی سال‌های گذشته بارها تغییر کرد، زمانی شرط سنی 60 سال، زمانی هم 50 سال و بتازگی 45 سال سن بیمه شده تعیین شده بود. سال 85 به دلیل ناتوانی از بار مالی، اجرای بیمه به شرکت‌های خصوصی سپرده شد. سال گذشته نیز سازمان تامین اجتماعی، از زنان خانه‌دار خواست تا مانند صاحبان حرف و صنایع از مزایای بیمه خویش‌فرما استفاده کنند.

این ایده نشان داد که سازمان تامین اجتماعی از اجرای این طرح ناتوان است و در شیبی آرام قصد دارد که اصل طرح را در اذهان عمومی به فراموشی بسپارد، چرا که همسان‌نگری زنان خانه‌دار و صاحبان حرف ـ که هیچ وجه تشابهی با هم ندارند ـ نشان می‌دهد که مسوولان تامین اجتماعی هیچ اعتقادی به ارائه امتیاز بیمه به زنان خانه‌دار ندارند؛ این مساله دقیقا عکس توصیه اکید رئیس‌جمهور به این سازمان برای بیمه زنان خانه‌دار است.

بنابراین کوچک‌ترین انتظار زنان از طرحی که 8 سال، آینده آنان را به بازی گرفته، این است که نمایندگان مجلس از سازمان بهزیستی، مرکز امور زنان و خانواده و سازمان تامین اجتماعی به عنوان طراحان و مجریان بیمه زنان خانه‌دار توضیح بخواهند.

چرا که خبرهای رسیده از 6 شهر نامبرده نشان می‌دهد عده‌ای حدود 6 سال 60 هزار تومان به صورت سالانه به حساب بانکی سازمان بیمه‌گر پول واریز کرده‌اند؛ در حالی که هیچکس پاسخگوی ناتمام ماندن طرح نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرگزاری زنان :
دولت مکلف به اجرایی کردن طرح بیمه زنان خانه دار است

خبرگزاری بین المللی زنان ایران : داریوش قنبری با بیان اینکه دولت مکلف به اجرایی کردن طرح بیمه زنان خانه دار می باشد اظهار داشت : کمیسیون اجتماعی پیگیر مسئله بیمه زنان خانه دار است .

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری زنان ایران ، داریوش قنبری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح نیمه کاره رها شده بیمه زنان خانه دار به خبرنگار ایونا گفت : طرح بیمه زنان خانه دار یکی از بهترین طرحهای ارائه شده بود که نباید به بهانه نبود منابع مالی و اعتبارات لازم نیمه کاره رها شود .

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز برخی از مسئولین خانه داری را شغل به حساب نمی آورند افزود : اهمیت و ضرورت شغل خانه داری هنوز برای بسیاری از مسئولین احساس نشده آنها تنها فعالیتهایی که منجر به کسب درآمد برای افراد می گردد را شغل می دانند و این در حالی است که همه ما با اهمیت این شغل و زحمات زنان خانه دار کم و بیش آشنا هستیم.

قنبری با انتقاد از کوتاهی وزارت رفاه درقبال این متوقف شدن طرح بیمه زنان خانه دار تصریح کرد : اساسا فلسفه شکل گیری وزارت رفاه بالا بردن سطح زندگی افراد از لحاظ پوشش مسائل رفاهی است در شرایطی که همه کشورها با حرکت به سمت تشکیل دولتهای رفاه ، رفاه افراد را جزیی از امنیت کشور می دانند باید گفت متاسفانه ساختار وزارت رفاه و عنوان آن در کشور ما چندان هم خوانی با تعاریف در نظر گرفته شده و جایگاه پیش بینی شده آن ندارد .

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت : ما نیز مانند بسیاری از کشورها باید به سمتی رویم که ایجاد مسائل رفاهی در زندگی افراد جامعه را به صورت کاملا ضروری نهادینه کنیم .

وی تاکید کرد : کمیسیون اجتماعی به عنوان نهاد زیربط در مجلس این موضوع را پیگیری کرده و یکی از اهداف خود را تحقق این حق به زنان خانه دار می داند .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours