محمد غزنویان آزاد شد / ادامه بازداشت نفیسه مجتهدی و همسرش / وضعیت نامعلوم میترا عالی / حکم اعدام برای مطهره بهرامی از بازداشت شدگان روز عاشورا / خروج مرجان صفری از سلول انفرادی

25 فروردین 1389

کمیته گزارشگران حقوق بشر – محمد غزنویان فعال حوزه زنان و کودکان که چندی پیش در پی تشدید قرار وثیقه به مبلغ صد میلیون تومان به زندان منتقل شده بود پس از 9 روز با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد.

غزنویان روز 16 فروردین‌ماه هنگامی که به همراه وکیل خود برای وضعیت پرونده‌اش به دادگاه انقلاب قزوین مراجعه کرده بود با اتهامی جدید و افزایش وثیقه به میزان 100 میلیون تومان مواجه شد. وی به دلیل نداشتن استطاعت در تودیع وثیقه بازداشت شده و به زندان چوبیندر قزوین منتقل شده بود.

پیشتر دادگاه اتهامات تبلیغ علیه نظام را به محمد غزنویان تفهیم کرده بود اما در روز اخذ آخرین دفاع اتهامات جدید «فعالیت تبلیغی علیه نظام » و «به نفع گروه های مخالف نظام» نیز بر اساس هر دو جزء ماده 500 قانون مجازات اسلامی به او تفهیم شد و سرانجام نیز مسئولان دادگاه انقلاب قزوین با طرح اتهام «ارتباط و عضویت در گروهک منافقین» و تشدید قرار تامین او را به زندان منتقل کردند.

گفتنی است که دادگاه به مهناز پراکند، وکیل وی اجازه مطالعه پرونده و نوشتن لایحه دفاعیه را نداده است. وی پیش از این نیز در تاریخ 19 بهمن‌ماه بازداشت، و روز اول اسفند‌ماه آزاد شده بود.

ادامه بازداشت نفیسه مجتهدی و همسرش

ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) از ادامه بازداشت و وضعیت نامعلوم یک زوج مدافع حقوق بشربه نام های مراد حسن لو و نفیسه مجتهدی خبر داد که با گذشت بیش از شش هفته از زمان دستگیری، همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شوند.

این زوجِ فعال در زمینه حقوق بشر، اواسط اسفندماه گذشته در جریان موج گسترده بازداشتِ فعالان و کنشگران حقوق بشر بازداشت و تا کنون در وضعیت بللاتکلیف به سر می برند. آنها همچنین دارای یک فرزند خردسال نیز می باشند که از زمان بازداشت تا کنون تنها یک بار و بطور کوتاه اجازه تماس با خانواده خود را یافته است.

وضعیت نامعلوم میترا عالی

هرانا همچنین از ادامه بازداشت، وضعیت نامعلوم و فشارهای شدیدِ بازجویی در مورد میترا عالی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه شریف خبر داد که بیش از یک ماه است در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود.

مقامات قضایی علی رغم مراجعه مکرر خانواده این دانشجو به دادگاه انقلاب، توضیح مشخصی درباره علت تداوم بازداشت این دانشجوی ممتاز را نداده اند.

میترا عالی اواسط اسفند ماه گذشته، همزمان با احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات (خیابان صبای تهران) بازداشت شد.

حکم اعدام برای مطهره بهرامی از بازداشت شدگان روز عاشورا

کلمه:مطهره بهرامی یکی از بازداشت شدگان روز عاشورا است که به اعدام محکوم شده است.

وی که در بند ۲۰۹ زندان اوین مدتی با زندانیان بهایی و سپس روزنامه نگاران زندانی هم سلول بوده اکنون در بند نسوان زندان اوین به سر می برد.

به گزارش سایت «تا آزادی زندانیان سبز» مطهره بهرامی که روز عاشورا به اتفاق همسر ، پسر، دوستِ پسرش و همچنین دوستِ همسرش بازداشت شده بود، با اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به اعدام محکوم شده است.

پرونده او در مرحله تجدید نظر است. محسن دانشور و مهدی دانشور ، همسر و پسر مطهره بهرامی هستند که به همراه او بازداشت شده اند. همچنین ریحانه حاج ابراهیم بازداشتی دیگری است که به اتفاق مطهره بهرامی بازداشت شده است.

خروج مرجان صفری از سلول انفرادی

خبرگزاری هرانا – مرجان صفری، فعال حقوق بشر که از 11 اسفند ماه سال گذشته در بازداشت اطلاعات سپاه می باشد به سلول دو نفره منتقل شد.

بنا بر اطلاع گزارشگران هرانا، مرجان صفری که بیش از 40 روز در یکی از سلول های انفرادی بند 2 الف سپاه پاسداران محبوس بود به تازگی و در پی اتمام بازجویی ها به سلول دو نفره منتقل شده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours