دادگاه‌های خانواده تنها در صورت حضور قاضی مشاور زن رسمیت می‌یابند

2 اردیبهشت 1389

ایسنا: عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تصویب نهایی لایحه حمایت خانواده در صحن علنی و تایید شورای نگهبان، دادگاه‌های خانواده تنها در صورت حضور قاضی مشاور زن رسمیت می‌یابند، مشاورانی که نظر مشورتی و مشاوره‌ای آنها در رای نهایی می‌آید.

امین‌حسین رحیمی، مخبر کمیسیون حقوقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: حضور مستشار زن که در روند بررسی لایحه در کمیسیون حقوقی و قضایی از لایحه حمایت خانواده حذف شده بود، روز یکشنبه مجددا به شکلی بسیار تاثیرگذار به تصویب نهایی کمیسیون رسید و این لایحه برای تصویب در صحن علنی به هیات رییسه گزارش شد.

نماینده مردم ملایر در خانه ملت ادامه داد: در صورت تصویب نهایی این لایحه، دادگاه خانواده با حضور دو قاضی تشکیل می‌شود، یک قاضی که رییس یا دادرس و مرد است و یک قاضی مشاور زن، نقشی که برای قاضی مشاور در نظر گرفته شده با نقشی که هم‌اکنون دارد بسیار متفاوت است، در حال حاضر هم بر اساس قانون فعلی، مشاور زن در دادگاه‌های خانواده حضور دارد اما به لحاظ کمبود نیرو اجباری نیست و فقط در شهرهایی مانند تهران که نیرو وجود دارد قضات مشاور زن در دادگاه‌های خانواده حضور می‌یابند.

مخبر کمیسیون حقوقی هم‌چنین خاطرنشان کرد: منتهی در حال حاضر نقش قضات مشاور زن در دادگاه‌های خانواده یک نقش مشورتی است و الزامی ندارد که قاضی دادگاه به آن توجه کند، اما در مصوبه روز یکشنبه به این صورت تصویب شد که براساس آن دادگاه‌های خانواده با حضور قاضی مشاور زن رسمیت می‌یابند، هم‌چنین قاضی مشاور زن که در همه جلسات دادگاه باید حضور داشته باشد نظر مشاوره‌ای و مشورتی خود را به صورت کتبی باید ظرف سه روز از ختم دادرسی در پرونده درج کند و قاضی دادگاه اگر نظرش با نظر قاضی مشاور زن یکی بود طبق همان رای می‌دهد اما اگر نظرش مخالف نظر قاضی مشاور زن بود باید در رای خود نظر مشاور زن را بیاورد و به طور مستدل رد کند.

رحیمی افزود: در این صورت چون قاضی مرد یعنی رییس دادگاه می‌گوید نظر مشاوره‌ای قاضی زن را قبول ندارد باید به صورت مستدل ارایه کند.

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی تاکید کرد: حضور قاضی زن به گونه‌ای که در لایحه به تصویب رسید چند خاصیت دارد، نخست این‌که دادگاه تجدیدنظر، نظر دو قاضی یعنی رییس دادگاه و قاضی مشاور زن را ملاحظه می‌کند، دیگر این‌که از این پس قاضی دادگاه تجدیدنظر توجه و دقت بسیاری به نظر مشاور زن می‌کند که اگر واقعا درست است لحاظ شود تا رای مشاور زن بی‌جهت نقض نشود.

رحیمی با بیان این‌که در واقع با تصویب این مصوبه نقش موثری به قاضی مشاور زن در دادگاه‌های خانواده داده‌ایم، خاطرنشان کرد: مابقی موارد مانند ازدواج مجدد، ازدوج موقت و مهریه‌ها همان مواردی که در جلسات گذشته به تصویب رسیده بود نهایی شده و تغییری نیافته است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours