مریم مجتهدزاده: مرکز طی لایحه‌ای از دولت درخواست کرد ساعت کار زنان به 36 ساعت تقلیل یابد

2 اردیبهشت 1389

ایسنا: خانواده از برنامه‌ریزی‌ برای حضور وزاری زن کشورهای OIC (کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی) در ایران خبر داد و اضافه کرد: مرکز امور زنان در سال جاری اخبار خوبی در حوزه تعاملات بین‌المللی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مریم مجتهدزاده در نشستی خبری که صبح امروز در مرکز امور زنان و خانواده‌ برگزار شد، تصریح کرد: طی قریب به 100 روزی که از تصدی این پست توسط من می‌گذرد، به اندازه سه سال جلسات تخصصی برگزار شده است.

وی با اشاره به این که زنان خانه‌دار حدود 18 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: این قشر از زنان در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران حوزه زنان بودند، اما مرکز امور زنان در دولت دهم توجه ویژه‌ای به آنان داشت و معتقد است ارزش کار خانگی باید در محاسبه سرانه ملی مورد توجه قرار گیرد.

رییس مرکز امور زنان و خانواده‌ در ادامه از فعالیت‌های مرکز در حوزه زنان سرپرست خانوار توسط ریاست پیشین این مرکز در دولت نهم را تقدیر کرد و افزود: این فعالیت‌ها را با توجه ویژه به اشتغال، توانمندسازی و مسکن زنان سرپرست خانوار ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی‌هایی در جهت حمایت و بهره‌مندی از توان زنان شاغل در دستگاه‌های دولتی خبر داد و اضافه کرد: حل تضاد میان نقش اجتماعی و خانوادگی در برنامه‌های مرکز قرار دارد و امیدواریم با ارائه لوایح قانونی گام موثری در این زمینه برداریم.

به گزارش ایسنا، مجتهدزاده در ادامه از توافقاتی با سازمان تربیت بدنی به منظور توجه ویژه به ورزش بانوان خبر داد و عنوان کرد: توجه به ورزش همگانی زنان و نیز ورزش قهرمانی به عنوان سیاست اصلی مرکز در این حوزه در برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از ایجاد شبکه دختران راهیان نور و حمایت مادی و معنوی از ایجاد و تقویت سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها، خبر داد و خاطر نشان کرد: ایجاد حوزه تخصصی بانوان با همکاری شورای اسلامی شهر و با هدف اصلی هویت زن ایرانی در عرصه‌های مختلف نیز در دست بررسی و اقدام است.

مشاور رییس جمهوری در امور زنان همچنین به تشکیل سلسله نشست‌های زنان ایثارگر اشاره کرد و ادامه داد: توجه به این زنان به عنوان الگوهای برتر اجتماعی به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه‌ریزی‌ های مرکز امور زنان و خانواده‌ تلقی شده است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تاسیس کرسی‌های آزاد اندیشی، اظهار کرد: مرکز امور زنان قصد دارد به زودی کرسی‌های آزاداندیشی با موضوعات پیرامون زنان و با بهره‌گیری از همفکری و مشارکت صاحب‌نظران این عرصه را راه‌اندازی کند.

رییس مرکز امور زنان و خانواده‌ در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر سیاست‌های کنترل جمعیت که اخیرا مورد توجه دولت قرار گرفته است، یادآور شد: طی کمتر از چهار ماهی که از حضور بنده در این پست می گذرد، سیاست‌های کنترل جمعیت در اولویت‌های اصلی پژوهش‌های ما نبوده است، چرا که طی این مدت در برنامه‌ریزی‌ زیرساختی فعالیت کرده‌ایم.

وی بیان کرد: مرکز پس از انجام این پژوهش و پایش نتایج آن نظر تخصصی خود را در این زمینه اعلام خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، مجتهدزاده در بخش دیگر سخنانش از توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از طریق اشتغال را به عنوان اولویت برنامه‌ای خود در این زمینه یاد کرد و توضیح داد: طی توافقاتی که با جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز سازمان فنی حرفه‌ای انجام شده است، آموزش و اشتغال این زنان با عنایت بیشتر به مشاغل خانگی در برنامه‌ریزی‌های مرکز پیش‌بینی شده است.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد بازارچه‌های خوداشتغالی برای عرضه محصولات زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار از جمله مصوبات پنج سفر استانی دولت دهم است و با ادامه یافتن سفرهای استانی،‌ این بازارچه‌ها در تمام استان‌ها دایر خواهد شد.

مشاور رییس جمهوری در امور زنان در ادامه از تهیه طرح تجمیع امکانات ویژه زنان سرپرست خانوار خبر داد و عنوان کرد: بر اساس این طرح که در حال حاضر در مرحله پژوهش است، کلیه امکاناتی که توسط کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، خیران و مرکز امور زنان در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرد به منظور هم افزایی تجمیع می‌شود.

رییس مرکز امور زنان و خانواده‌ در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد عاقبت طرح «بوستان مادر» ‌به تاسیس مجتمع‌های فرهنگی، تفریحی بانوان در همه استان‌ها اشاره و تاکید کرد: بودجه اجرای این طرح نیز در سفرهای استانی تعیین و تصویب می‌شود و در حال حاضر در پنج استان اختصاص بودجه انجام شده و طرح در شرف اجراست.

وی با اشاره به جلسه اخیر فراکسیون زنان مجلس و مرکز امور زنان و خانواده‌ تصریح کرد: این جلسه در جهت هماهنگی بیشتر بین نهادهای قانون‌گذار و سیاست‌گذار در حوزه زنان انجام شد.

رییس مرکز امور زنان و خانواده‌ ادامه داد: در این جلسه مقرر شد نمایندگان در جهت کشف خلاءهای قانونی حوزه زنان مرکز را یاری دهند و مرکز برای رفع خلاءها از طریق لوایح قانونی اقدام کند.

به گزارش ایسنا، وی همچنین حضور نمایندگان مرکز در جلسات کمیسیون‌های مرتبط با امور زنان در مجلس را از دیگر خواسته‌های مرکز امور زنان که در این جلسه عنوان شد، یاد کرد.

مجتهد زاده در بخش دیگر سخنانش در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر این که آیا کاهش ساعت کاری زنان در راستای خانه‌نشین کردن آنان است، تشریح کرد: کاهش ساعت کار زنان به منظور رفاه بیشتر آنان با توجه به نقش آنان در خانواده‌ که توام یا نقش اجتماعی آنان است، مطرح شده است.

وی با بیان این که مرکز طی لایحه‌ای از دولت درخواست کرد ساعت کار زنان به 36 ساعت تقلیل یابد و در عین حال زنان شاغل از همه مزایایی که مردان بهره‌مند می‌شوند،‌ بهره ببرند، خاطر نشان کرد: این طرح با مشکلاتی مواجه بود که مساله ساعت حرکت سرویس‌ها و نیز استفاده نکردن از زنان در پست‌های مدیریتی از آن جمله است.

وی ادامه داد: بنابراین به رفع نواقص این طرح اقدام کردیم و مقرر شد طرح کاهش ساعت کاری برای زنان سرپرست خانوار و زنانی که کودک زیر هفت سال و یا فرزند معلول دارند، اجرا شود.

رییس مرکز امور زنان و خانواده‌ در پایان اضافه کرد: این طرح برای زنان شاغل و کارگر پیش‌بینی شده است و مرکز امور زنان در صدد رفع نقایض احتمالی آن است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours