زنان و طرح امنیت اجتماعی

۱ min read

2 اردیبهشت 1387

مدرسه فمنیستی: بیش از یکسال است که طرح امنیت اجتماعی برای یک شکل کردن جامعه هر روز در خیابانهای شهر، زنان را مورد حمله قرار میدهد و به بهانه نوع پوشش نا مناسب، آنها را راهی زندان و دادگاه میکند و اما سال جدید با برنامه ریزی مسولان برای گسترش طرح امنیت اجتماعی آغاز شده است .گزارش زیر نگاهی است به چگونگی این طرح در سال جدید.

آغاز سال نوآوری و شکوفایی با حمایت از طرح ارتقای امنیت اجتماعی


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، دادستانی کل کشور در افق سال نوآوری و شکوفایی استراتژی خود را در هفده بند تدوین کرد. که در بند اول آن دادستانی موظف به احیـای حقوق عامه و صیانت از حقوق شهروندی و پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی در عرصه‌های گوناگون قضائی ـ امنیتی ـ سیاسی ـ فرهنگی ـ اقتصادی ـ زیست محیطی ، اخلاقی و … است و در بند 9 آن تقویت و حمایت از طرح ارتقای امنیت اجتماعی و تلاش در جهت سلامت و صحت فرآیند ارتقای امنیت و مقابله موثر با جرایم سازمان یافته و… از طریق تقویت تعامل دستگاههای قضائی ـ امنیتی و انتظامی در دستور کار دادستانی در سال جدید قرار گرفته است.

همچنین به گزارشخبرگزاری مهر، اولین نشست مشترک پلیس پایتخت با اصناف در سال جدید برگزار شد. سردار رادان در ابتدای مراسم خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی، پلیس پایتخت به زودی طرح برخورد با بدحجابی در شرکت های خصوصی و مراکزی نظیر کافی شاپ ها، کافی نت ها، تالارها و رستوران ها را از سر می گیرد و با مخلان امنیت و قانون شکنان به شدت برخورد خواهد کرد

رادان در پایان مراسم اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات پلیس پایتخت که با همکاری اصناف نیز صورت خواهد گرفت شناسایی گروههایی مانند گروه شیطان پرست ها است که پلیس پایتخت با این موضوع نیز به شدت برخورد خواهد کرد و با کسی در این زمینه تعارف نخواهد داشت.
گفتنی است در ابتدای این مراسم فراهانی رئیس مجمع اتحادیه صنوف تهران ضمن اظهار خرسندی از اینکه در چنین جلسه ای حضور یافته از اقدامات سردار رادان و مجموعه پلیس پایتخت در خصوص ارتقای طرح امنیت اجتماعی و برخورد با بدحجابی قدردانی و تشکر کرد.

به گزارش ادوار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، محمدرضا مقدسی جانشین معاونت سازمان های اجرایی این ستاد گفت: در نشست یک روزه یی که ۴ اردیبهشت در اصفهان برگزار می شود، برنامه های سال جاری با محور قرار گرفتن آموزش تذکر لسانی در میان اعضای خانواده شهرک های مسکونی نظامی تدوین می شود.

ارتش 20 میلیونی بسیج در حمایت از کوی و برزن در نیمه های شب


baasij

به گزارش کانون زنان ایرانی جانشین فرمانده نیروی مقاومت بسیج سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی گفت: گشتهای امنیتی بسیج از تابستان امسال در سطح شهرهای مختلف کشور راه اندازی شده و آغاز بکار می‌کنند.
حجت‌الاسلام حسین طائب روز چهارشنبه در مشهد به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: مهمترین اهداف راه‌اندازی گشتهای امنیتی بسیج حفاظت از کوی و برزن و تامین امنیت مردم در مناطق شهری و یا افزایش ضریب امنیتی شهرها و مقابله قاطع با شرارتهای اراذل و اوباش است.
وی ادامه داد: این گشتها در مرحله نخست از ساعت ‪ ۲۴‬هر شب لغایت شش صبح انجام می‌شود و در صورت نیاز مدت فعالیت آنها افزایش می‌یابد.
او جذب و ساماندهی دو میلیون بسیجی جدید را هم از برنامه‌ها و سیاستهای نیروی مقاومت بسیج کشور طی امسال برشمرد و پیش‌بینی کرد: ارتش ‪ ۲۰‬میلیونی که مورد تاکید امام راحل بود تا پایان برنامه توسعه پنجم در کشور محقق شود.
وی افزود: علاوه بر این امر تحقق ارتش دهها میلیونی نیز در دستور کار نیروی مقاومت بسیج کشور قرار دارد.

دغدغه هایی از نوع حجاب زنان

امام جمعه موقت قم با انتقاد از برخی برنامه‌های صدا و سیما گفت: روابط بین زن و مرد در فیلم‌ها و سریال‌ها بیشتر از گذشته شده است و مسوولان باید متوجه پیامدهای اجتماعی این امر باشند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله امینی ، همچنین از حضور بانوان بدحجاب در قم ابراز ناخرسندی کرد و گفت: زائران و مردم قم باید حجاب را رعایت کنند تا در قیامت شرمنده حضرت معصومه(س) نباشند.
وی افزود: زائرانی که می‌خواهند با بدحجابی وارد شهر قم شوند، نیایند بهتر است.
آیت‌الله امینی در این حال با بیان اینکه روابط میان زن و مرد در جامعه امری طبیعی است گفت: نباید این روابط موجب گسترش فساد در جامعه و نهایتا سست شدن بنیان‌های خانواده شود.

در خبری دیگر آیت‌الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه‌ی مشهد، داشتن روسری های کوچک و پوشیدن شلوارهای پاچه کوتاه را عین “بی‌حجابی” دانست و اعلام کرد که با این گونه زنان باید برخورد جدی شود.

elmolhoda

وی در بخشی از خطبه‌اش گفت: “این که زنی لچکی به سرش بیاندازد، بد حجابی نیست ، بلکه بی‌حجابی است.” در سخنان او پوشیدن رنگ‌های شاد و زنده به عنوان بدحجابی معرفی شد.
سال گذشته در اوایل اردیبهشت، نیروهای انتظامی حملات وسیع و گسترده‌ای را علیه زنان در شهرهای مختلف اعلام کرده و به اجرا درآوردند. طبق آمار رسمی منتشر شده، تنها ظرف چند هفته‌ی اول طرح برخورد با زنان، بیش از 13 هزار زن مورد مواخذه قرار گرفته بودند.

گشت ارشاد مصادیق تبرج را حتی در ساک خرید زنان تحمل نکرد!


به گزارش میدان زنان: عصر روز یکشنبه، 25 فروردین، هر زنی که برای خرید به یکی از فروشگاه های پوشاک منطقه مراجعه و از آن لباسی خریداری می کرد، بلافاصله پس از خروج از مغازه باید آن را به ماموران پلیسی که مقابل در فروشگاه ایستاده بودند تحویل و در مورد خرید هر یک از لباس هایی که از نگاه ماموران پلیس «خارج از عرف» بود توضیح می داد.
به گفته یکی از شاهدان، ماموران پلیس با خارج کردن خریدهای شخصی زنان از کیسه ها و نمایش آن مقابل چشم های دیگر رهگذران با بررسی رنگ، مدل و طرح لباس ها زنان را «ارشاد» می کردند

این در حالی است که سردار علیپور در گفت وگو با سایت کانون زنان ایرانی با تکذیب خبر جستجوی کیف و وسایل شخصی افراد که روز گذشته در میدان هفت تیر مشاهده شده بود گفت:« اگر مصداقی دارید مطرح کنید اگرنه، نمی شود بر سر کلیات صحبت کرد.»

وی همچنین تاکید کرد:« تا کنون و تا جایی که من مطلع هستم هیچ حکمی مبنی بر جستجوی محتویات کیف و وسایل شخصی افراد ابلاغ نشده است.»

طرح امنیت اجتماعی در مواجه با آداب و رسوم کردها


به گزارش شار نیوز اداره ی اماکن سقز با صدور بخشنامه‌ای از مالکان تالارهای عروسی در این شهرخواسته است میان تالارهای عروسی دیوار بکشند تا از اختلاط زن و مرد در عروسی‌ها جلوگیری شود. مالکان تالارها دو هفته فرصت دارند تا این بخشنامه را عملی کنند.
شارنیوز که این خبر را منتشر کرده است، می افزاید: این دستور اداره‌ی اماکن سقز تعجب همگان را برانگیخته است و معتقدند با اعمال طرح‌هایی از این قبیل که با آداب و رسوم مردم منطقه در تضاد است،سعی در تغییر سنت مورد علاقه‌ی مردم کردستان می‌شود که قرن‌ها به یک شیوه اجرا شده است.

اقدام شگفت انگیزحراست دانشکده خبر

ابه گزارش ادوارنیوز احضار چند دانشجوی دختر طی چند روز گذشته از سوی حراست دانشکده خبر و تذکر شفاهی به آنها مبنی بر اینکه « در وبلاگ 360 خودتان عکس‌هایی گذاشته‌اید که موهایتان مشخص است و اگر جوانان با دیدن عکس‌های شما تحریک شوند چه جوابی دارید که برهید؟» موجب بهت و حیرت دانشجویان شده است.

گواهی پزشکی شرط ورود زنان به استخر

عصر ایران به نقل از روزنامه اعتماد گفت: زنان برای استفاده از استخرها در سال جدید باید گواهی پزشکی داشته باشند. این جمله یی است که یک مسوول آگاه در وزارت بهداشت به خبرنگار شیرزنان می گوید.
او می گوید؛ «این دستورالعمل که به زودی به استخرها ابلاغ می شود، به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری ایدز و بیماری های پوستی و قارچی است و استخرها ملزم به رعایت آن هستند.»
دستورالعمل فوق در حالی به گفته این مسوول در تهران به اجرا در می آید که به گفته مریم سماعی (پزشک زنان)، استخر به هیچ عنوان نمی تواند راه انتقال ویروس ایدز باشد.
او می گوید؛ هرچند که به نظر می رسد این کار برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های پوستی موثر است اما درحالی که تنها زنان ملزم به رعایت بهداشت هستند و در بیشتر استخرها، زنان و مردان به صورت ساعتی یا یک روز در میان از استخر ها استفاده می کنند، چندان عقلانی به نظر نمی رسد. ممکن است این بیماری ها از طریق آقایان هم سرایت کند.

زنان قمی خواستار رعایت حجاب توسط زنان شدند


بانوان همیشه در صحنه قم عصر چهارشنبه همزمان با سالروز وفات حضرت معصومه (س)کریمه اهل بیت از محل بوستان “شهید” تا حرم مطهر وباعنوان “کاروان عزای ندای عصمت” راهپیمایی کردند.
به گزارش ایرنا، دراین راهپیمایی که بانوان قمی بوسیله خواهران طلبه ایرانی و غیرایرانی همراهی می‌شدند با سردادن شعارهایی در تایید حجاب اسلامی خواستار رعایت حجاب وعصمت توسط زنان شدند.
راهپیمایان شعارهای “حفظ شعائر دین، رعایت حجاب است” ، “فرهنگ و فکر غربی، درحکم سراب است” ،”فریاد بانوان انقلابی ، نقشه دشمن است بی‌حجابی” و”مرگ بر آمریکا” سردادند.

جنجال حجاب اجباری

میشلین کالمی ری، وزیر خارجه سوئیس، به خاطر بر سر کردن روسری سفید در جریان ملاقات با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به شدت در کشورش مورد انتقاد قرار گرفته است.

خانم کالمی ری که به خاطر مواضع خود در زمینه حقوق زنان شناخته شده است با اقدام خود در تهران با تیترهایی چون “درست مثل یک زن مطیع” روبرو شده است.
ماریا رات-برناسکونی، نماینده سوسیالیست پارلمان، گفت این خوب نیست که خانم کالمی ری با این کار خود در تهران فمینیست های ایرانی را آزرده خاطر کرده است.
خانم کالمی ری گفت او فقط پروتکل کشور میزبان را رعایت کرده است: “وقتی شما مهمان هستید به رسوم محلی احترام می گذارید.
اما اگر در ایران به زور روسری بر سر زنان میگذارند در جای دیگر دنیا به زور روسری از سر زنان برمی دارند
به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه کنت آنلاین، زنی 37 ساله ایرانی در حال عبور از محله ای در شهر کانتربری انگلیس بود که یک سارق روسری آبی رنگ وی را از روی سرش ربود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours