حقوق زنان معلول در چکاپ و وزیت‌های بهداشتی نادیده گرفته می‌شود

17 اردیبهشت 1389

ایلنا: مدیرعامل انجن توان گستر برنا، گفت: در حال حاضر مسائل بهداشتی، و سلامت زنان معلول و بسیاری از چکاپ‌ها و وزیت‌های بهداشتی زنان معلول در مراکز درمانی به دلیل نبود امکانات ویژه و نگاه فرهنگی نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محبوبه خلوق در نشست مشترک بررسی موانع فراروی اجرای قانون جامعه حمایت از معلولان که در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد، با اعلام اینکه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان جهت جلوگیری از بهانه‌جویی‌های بخش‌های مختلف جامعه پیرامون حقوق شهروندی معلولان بوده، تاکید کرد: وظیفه مسلم دولت‌ها بوده که با حرکت مناسب، موانع پیش روی معلولان را بر طرف کنند و افراد معلول و سازمان‌های مرتبط نیز باید نقش فعالی در این روند بر عهده بگیرند.

به گفته مدیر عامل انجمن توان گستر، با توجه به الحاق کشورمان به کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان، نیاز به تدوین یک قانون مکمل احساس می‌شود و لازم است که در تدوین این قانون به‌طور مستقیم به برخی گروه‌ها همچون زنان معلول، کودکان معلول، سالمندان معلول و افراد دارای دو یا چند معلولیت توجه ویژه‌ای شده و نظرات کارشناس و کاربردی جامعه هدف در تدوین این قانون لحاظ شود.

خلوق با اشاره به لزوم رسیدگی به مشکلات حقوقی زنان معلول خاطرنشان کرد: در برسی مشکلات زنان، به‌ویژه مشکلات حقوقی زنان معلول ”معلولان جسمی، ‌حرکتی و معلولان روانی“ بایستی موضوع حضانت فرزندان مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا حقی از مادران معلول ضایع نشود.

او در مورد کرامت انسانی زنان معلول، یادآور شد: لازم است تا قوانین مربوط به زندگی خانوادگی و کرامت انسانی زنان معلول تقویت شود و زنان معلول اطمینان حاصل کنند که قانون در مورد ازدواج، نگهداری از فرزندان، روابط با همسر و… تبعیضی قایل نشده است.

مدیرعامل انجمن توان گستر با بیان اینکه در وضعیت اشتغال و به‌کارگیری زنان معلول معضلات بسیاری وجود دارد، ادامه داد: این معضل در مورد زنان معلول‏، رو به رشد بوده و لازم است که در تدوین قانون توسعه کارآفرینی نگاه ویژه‌ای به زنان معلول شود و بازنشستگی پیش ازموعد زنان معلول و تقلیل ساعت کار زنان معلول، به‌دلایلی از جمله حضور زنان معلول در خانه به‌عنوان مادر و تربیت فرزندان بیشتر لحاظ شود.

خلوق به برخی قوانین همچون نیم‌بها بودن بلیط هواپیما برای معلولان اشاره کرد و گفت: قوانینی از این دست فایده‌ای ندارد، چرا‌که زن معلول نیاز به همراه دارد.

به گفته مدیرعامل انجمن توان گستر‏، در حال حاضر مسائل بهداشتی، و سلامت زنان معلول و بسیاری از چکاپ‌ها و وزیت‌های بهداشتی زنان معلول در مراکز درمانی به‌دلیل نبود امکانات ویژه و نگاه فرهنگی نادیده گرفته می‌شود.

خلوق با اعلام اینکه برنامه‌ها مربوط به معلولین نیاز به ارزیابی اصولی دارد خاطرنشان کرد: وجود یک مکانیزم نظارتی جامع در اجرای قوانین الزامی است که استفاده از معلولان و سازمان‌های مردم‌نهاد در این مکانیسم ضروری است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours