مسئول مرکز آمار شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان : تا زمانی‌که مصادیق بدحجابی مشخص نشود، طرح عفاف و حجاب ناقص است

27 اردیبهشت 1389

ایلنا: مسئول مرکز آمار و اطلاعات شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان شورای‌عالی انقلاب معتقد است آیین‌نامه اجرایی،‌ طرح عفاف و حجاب خلاء دارد و تا زمانی که آیین‌نامه مشخصی نوشته شود و مرز بین بدحجابی و حجاب و سطوح بدحجابی و مجازات‌های احتمالی آن مشخص نشود، طرح عفاف و حجاب ناقص است.

ناهید رام‌پناهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: فرمانده نیروی انتظامی این موضوع را پذیرفته است که در بحث بدحجابی در جامعه، اقدامات فرهنگی باید در اولویت باشد، اما در عین حال احمدی‌مقدم اعلام کرده است که با افرادی که در بدحجابی خود تعمد دارند و با ظاهر ناهنجار خود قصد بر هم زدن اجتماع را دارند، برخورد می‌کنیم.

مسئول مرکز آمار و اطلاعات شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان شورای‌عالی انقلاب ادامه داد: اما مرز بین این دو دسته افراد را چه کسی تعیین می‌کند، چه کسی باید تعیین کند که با چه فردی باید برخورد انتظامی شود، چون تعمد دارد و چه کسی باید مورد ارشاد قرار گیرد و یا روی او کار فرهنگی انجام شود؟ این موضوع به‌طور دقیق در طرح حجاب و عفاف مشخص نشده است؛ در حالی که باید در مورد مصادیق بدحجابی و مجازات‌های احتمالی آن آیین‌نامه مشخص داشته باشیم.

او توضیح داد: باید برای تعیین مصادیق بدحجابی آیین‌نامه وجود داشته باشد. ‌برای نوشتن این آیین‌نامه باید مقامات سطوح بالای فرهنگی، اجتماعی و قضات دادگستری و کارشناسان مربوطه اقدام کنند و سپس آیین‌نامه برای اجرایی شدن به ماموران نیروی انتظامی داده شود نه اینکه تشخیص مصادیق بدحجابی به عهده نیروی انتظامی باشد.

مسئول مرکز آمار و اطلاعات شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب تصریح کرد: در سال‌های گذشته در رابطه با فرهنگ‌سازی در مورد حجاب و عفاف غفلت شده است به طور مثال صدا و سیما، به صورت آشکارا و صریح در رابطه با حجاب صحبت نمی‌کرد، اما اخیرا دولت به دنبال ترویج حجاب مناسب در جامعه است.

او ادامه داد: باید در سال‌های گذشته طوری برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت که در مورد بدحجابی، پیشگیری انجام می‌شد، که در این زمینه غفلت شده اما در حال حاضر نیز نباید به خاطر اغماض‌های گذشته مسئولان فرهنگی کشور راحت‌ترین کار یعنی برخورد انتظامی در اولویت قرار گیرد.

رام‌پناهی گفت: رویکرد فرهنگی در رابطه با ترویج حجاب در جامعه، کار بسیار ظریف و مشکلی است. باید مخاطب‌سنجی شود و مخاطب به لحاظ سنی، سطح تحصیلات و سلایق شناسایی شده و سپس برای آنها برنامه‌ریزی کرد.

مسئول مرکز آمار و اطلاعات شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب تصریح کرد:‌گاهی انتقاداتی به نیروی انتظامی در رابطه با نحوه برخورد با بدحجابی صورت گرفته است. مسئولان نیروی انتظامی معتقدند که چون متولی امر فرهنگی نیستند و متولی برقراری امنیت در جامعه هستند بنابراین نمی‌توان از نیروی انتظامی توقع ترویج فرهنگ حجاب در جامعه را داشت.

او ادامه داد: مسئولان نیروی انتظامی البته قول‌ داده‌اند که نیروهای خود را برای برخورد با بدحجابی آموزش دهند و به آنها بیاموزند که در هنگام تذکر چه برخوردی باید از خود نشان دهند.
رام‌پناهی بیان کرد: تعیین مصادیق بدحجابی وظیفه نیروی انتظامی نیست و باید در زمینه تشخیص بدحجابی آیین‌نامه ارائه شود، مصادیق بدحجابی باید مشخص باشد و اینکه بدحجابی چه‌کسی به معنای جرم است.

او ادامه داد: جمعی از دستگاه‌ها و ارگان‌های فرهنگی، به همراه برخی متخصصان آسیب‌های اجتماعی و حقوق‌دانان و متخصصان امر قضا در کشور، باید آیین‌نامه بدحجابی در کشور را بنویسند و نیروی انتظامی باید صرفا ضابط اجرایی باشد.

معاون آمار و اطلاعات شورای اجتماعی ـ فرهنگی زنان گفت: بدون آیین‌نامه اجرایی،‌ طرح عفاف و حجاب خلاء دارد و تا زمانی که آیین‌نامه مشخصی نوشته شود و مرز بین بدحجابی و حجاب و سطوح بدحجابی و مجازات‌های احتمالی آن مشخص نشود، طرح عفاف و حجاب ناقص است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours