«زنستان» گیلمن، «سیطره جنس» و «فصل مشترک تبعیض ها»: معرفی سه اثر تازه در حوزه مسایل زنان

۱ min read

کتابخانه مدرسه فمینیستی: آمنه کرمی-1 خرداد 1389

کتابخانه مدرسه فمینیستی: آثار چاپ شده مربوط به مسائل زنان و یا به قلم زنان، متعدد است. زنان مثل همیشه در زمینه ترجمه و تالیف آثار مربوط به خودشان فعال و پر انرژی اند. من هم سعی می کنم از این ببعد آثار و کتابهای مربوط به زنان را در وب سایت مدرسه برای شما معرفی کنم. امروز سه عنوان تازه که از عرضه آنها به بازار کتاب مدت کمی گذشته را معرفی می کنم:

1. رُمان « زنستان »

◀️  ناشر: نشر شیرازه، 1388، 236 صفحه، 3800 تومان


مقدمه «فصل مشترک تبعیض ها» با این جملات آغاز می شود: «حقوق بشر مستقیما به این امر که ما چگونه آینده را شکل می دهیم مربوط می شود. حقوق زنان حقوق بشر است و زنان نیمی از جمعیت جهانی را تشکیل می دهند که در آن عدالت اجتماعی و حقوق بشر در جوامع دموکراتیک مبتنی بر ارزش های ذاتی کرامت و برابری تمام افراد بشر می باشد». سمیه رواسیان کاشی سپس در ادامه می نویسد: «احترام به حقوق زنان به عنوان حقوق بشر نیازمند این تصدیق ساده است که زنان و دختران نه تنها به خاطر این که باید با مردان و پسران برابر باشند، شایسته بهره مندی از حقوق بشر می باشند بلکه به خاطر این که آنها بشر هستند شایسته بهره مندی از این حقوق هستند.» (از مقدمه کتاب)

«فصل مشترک تبعیض ها» همانطور که از نام اش پیدا است به مسئله تبعیض و انواع آن اختصاص دارد. این کتاب، رویکردی اسنادی به مسئله تبعیض دارد که البته مهم ترین اسناد و میثاق های بین المللی همچون: کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض از زنان، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی، میثاق جامعه ملل (1919)، سازمان بین المللی کار (1919)، منشور سازمان ملل متحد (1919)، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966)؛ در این مجموعه، بررسی شده است.

در یادداشت دبیر مجموعه نیز می خوانیم که: در 10 دسامبر سال 2009 به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، سازمان ملل متحد با شعار «تنوع را تحمل کنید، به تبعیض پایان دهید» بار دیگر دو هدف را مورد توجه قرار داد: نخست اینکه علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته هنوز اشکال گوناگون تبعیض وجود دارد و دوم این که با رعایت تنوع فرهنگ ها آنچه که حتمی و مسلم است پایان دادن به اشکال مختلف و گوناگون تبعیض هست. نشر و پژوهش شیرازه در راستای برداشتن گامی برای تحقق اهداف خود که یکی از آنها چاپ و نشر کتابهایی در حوزه مطالعات زنان ایت هم زمانی چاپ کتاب «فصل مشترک تبعیض ها» را با این شعار سازمان ملل متحد دلیل بر اهمیت شناخت تبعیض و رفع آن نسبت به زنان می داند چرا که تبیض نسبت به زنان یکی از گسترده ترین مصادیق تبعیض است که می تواند با آموزش مصادیق آن مورد توجه قرار گرفته و نسبت به رفع آن اقدام شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours