ممنوع‌التصویر شدن فاطمه معتمدآریا

6 خرداد 1389

زمانه (امیر رسولی): پس از آن‌که هنرپیشه‌ی محبوب و ملی ایران، خانم فاطمه معتمدآریا در جشنواره‌ی فیلم کن بدون حجاب و با آزادی کامل و یا یک لباس شرقی زیبا، همراه با دستبند سبز به نشانه‌ی حمایت از جنبش اعتراض‌آمیز مردم ایران روی فرش قرمز ظاهر شد و مقابل دوربین‌ها قرار گرفت، رئیس مجمع روحانیون مجلس خواستار ممنوع‌التصویر شدن این بازیگر سرشناس سینمای ایران شد.

به گزارش زنان ایران، حجت الاسلام محمد تقی رهبر، رییس مجمع روحانیون مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجمع روحانیون مجلس در برابر این کشف حجاب فاطمه معتمد آریا واکنش نشان خواهد داد به خبرنگار ایرنا گفت: «مجمع این مسئله را با رابط پارلمانی وزارت ارشاد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در میان خواهد گذاشت.»

محمد تقی رهبر گفت تصاویر افرادی که با ظاهری برخلاف عرف و شرع نظام اسلامی در مجامع بین‌المللی ظاهر می‌شوند نباید از رسانه ملی پخش شود. او در ادامه‌ی سخنانش افزود:

«حتی اگر از این افراد فیلم‌های ضبط شده‌ای موجود است بعد از این مسئله نباید اجازه پخش این فیلم‌ها از رسانه ملی و حتی سینما داده شود.»
رهبر از کشف حجاب فاطمه معتمدآریا در جشنواره‌ی فیلم کن آن‌چنان به خشم آمده بود که ممنوع‌التصویر شدن این هنرپیشه‌ی محبوب را کمترین خواسته‌ی نمایندگان روحانی مجلس دانست و گفت: «مجمع روحانیون مجلس این مسأله را بررسی خواهد کرد و مسئولین امر را مورد بازخواست قرار خواهد داد.»
این نخستین بار نیست که خانم معتمدآریا در سیاست روز ایران مطرح می‌شود. او که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از مهندس میرحسین موسوی حمایت کرده بود و در فیلم تبلیغاتی او به همراه خانم زهرا رهنورد حضور پیدا کرده بود در مهر ماه آن سال ممنوع الخروج شد. او که به همراه جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب قصد سفر به آمریکا و حضور در یک برنامه را داشت با حکمی که صادر شده بود موفق به این کار نشد.
جعفر پناهی، فاطمه معتمدآریا و مجتبی میرطهماسب، اوایل آبان ماه در واکنش به ممنوع‌الخروج شدن خود با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم ایران، با انتقاد از تصمیم حکومت مبنی بر ممنوع‌الخروج کردن آنان گفته بودند: «ما سینماگریم. در این سی سال سینماگر شده‌ایم و به واسطه فیلم‌هایمان در مجامع جهانی نماینده فرهنگ و هویت ایرانی خویش بوده‌ایم. هیچ دولتی این هویت را به ما نبخشیده است که بتواند آن را از ما پس بگیرد.»

در بخش دیگری از این نامه آمده بود:

«ما همواره به فرهنگ کشورمان بالیده‌ایم و آن را در معرض تماشای مردم جهان قرار داده‌ایم. ولی اکنون حق عبور از مرزها را از ما گرفته‌اند؛ گلایه‌ای نداریم. حتی نمی‌دانیم به چه اتهامی؛ باز هم گله‌ای نداریم. اما ما می‌خواهیم همچنان سینماگر مستقل ایرانی باقی بمانیم.»

در آن زمان مقام‌های وزارت ارشاد دلیل ممنوع‌الخروج شدن این هنرمندان را مسایل «قضایی» اعلام کرده بودند.

پایگاه خبری جهان‌نیوز که نزدیک به دولت است با انتشار عکس محو شده‌ی خانم فاطمه معتمد آریا بدون حجاب اسلامی در جشنواره‌ی فیلم کن، از او به کنایه به عنوان «نماینده فرهنگ و تمدن ایرانی» یاد کرده و قضاوت را به عهده‌ی خوانندگانش گذاشته است. همین پایگاه خبری از یک فیلم سینمایی خبر می‌دهد که به دلیل نقش‌آفرینی محمد رضا سرشار در آن توقیف شده است. محمد رضا سرشار هم از بازیگران سرشناس و ممنوع‌التصویر سینمای ایران است.

فاطمه معتمدآریا (زاده ۷ آبان ۱۳۴۰ در تهران) از بازیگران شناخته‌شده و محبوب سینمای ایران است. او در فیلم‌های کارگردانان بزرگ سینمای ایران چون بهرام بیضایی، محسن مخملباف، رخشان بنی اعتماد و بهمن فرمان‌آرا بازی کرده و بازی او بارها موردتوجه و تحسین قرار گرفته‌است.
خانم معتمد آریا فعالیت‌های هنری خود را در سال ۱۳۵۲ با شرکت در کلاس‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. این زن هنرمند در دورانی که «انقلاب فرهنگی» درهای نمایش‌خانه‌ها را بست، به سینما روی آورد و پس از مدت کوتاهی با دوربین فیلمبرداری رابطه‌ برقرار کرد. حاصل این رابطه‌، بیش از ۴۰ فیلم است که از او یک چهره‌ی محبوب ملی رقم زده است.

معتمد آریا تاکنون چهار بار سیمرغ بلورین دوره‌های مختلف جشنواره‌ی فیلم فجر را از آن خود کرده و پنج بار هم نامزد دریافت این جایزه شده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours