حضور کمرنگ زنان در مجلس هشتم

8 اردیبهشت 1387

با به پایان رسیدن دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی و شناسایی نامزدهای انتخاب شده برای ورود به مجلس می‌توان آماری از زنان شرکت کننده در انتخابات مجلس و زنان انتخاب شده به عنوان نماینده ارائه داد.

با توجه به نتایج اعلام شده تاکنون بسیاری از زنان راه یافته به مجلس را زنان اصولگرا تشکیل می‌دهند.نتایج انتخابات نشان می‌دهد تعداد زنانی که توانسته‌اند به عنوان نماینده به مجلس راه پیدا کنند در مقایسه با مجلس پیشین کاهش یافته است.

از 585 زن تایید صلاحیت شده که برای انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، نامزد شده بودند تنها 5 نفر توانستند در مرحله اول به مجلس راه یابند و 13 نفر نیز به رقابت در مرحله دوم بپردازند که درنهایت تنها 3 نفر آن‌ها از حوزه انتخابیه تهران تا کنون به مجلس راه یافته‌اند.بدین صورت هیچ زن اصلاح طلب و حتی میانه روی تا کنون نتوانسته است راهی به سوی مجلس هشتم بیابد.

نگاهی به تعداد زنان انتخاب شده برای نمایندگی هشت دوره مجلس شورای اسلامی نشان دهنده یک روند نزولی از انتخابات پنجم به این سو است. بر اساس آمار، تعداد نمایندگان زن در مجلس اول، دوم و سوم 4 نفر، در مجلس چهارم 9 نفر، در مجلس پنجم و ششم 14 نفر، در مجلس هفتم 13 نفر بوده است و تا کنون در مجلس هشتم 8 نفر خواهد بود.

راه یافتگان زن نماینده در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

1 – نیره اخوان بی طرف (از اصفهان)

2 – فاطمه رهبر (از تهران)

3 – فاطمه آلیا (از تهران)

4 – فاطمه آجرلو (از تهران)

5 – عفت شریعتی کوهبنانی (از خراسان رضوی)

6 – زهره الهیان (از تهران)

7 – طیبه صفایی (از تهران)

8 – لاله افتخاری (از تهران)

مردمک

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours