رئیس پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی: قرآن بهترین منبع برای بیان تساوی بین زن و مرد است

29 خرداد 1389

خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی گفت: طبق در نظریه پردازی فقهی درباره زن هیچگاه نباید تاخیر در خلقت زن نسبت به مرد را تاخیر در جایگاه بدانیم.

به گزارش خبرنگار مهردر مشهد، در دومین نشست تخصصی چاش های فقهی در مسائل زنان با موضوع نظریه پردازی فقهی درباره زن و نقد و بررسی آن حجت الاسلام احمد مبلغی ظهر جمعه به چند گزینه ای بودن نقش زن در جامعه و خانواده اشاره کرد.
وی گفت: در نظریه فقهی در مورد زن دو مقوله به عنوان نظریه پردازی کلامی و فقهی وجود دارد که در نظریه پردازی کلامی زن و مرد هردو مخلوق خدا هستند که خلقت آنها نشانگر یک هدف مشترک بوده است.

وی افزود: در مرحله کیفیت خلقت زن و مرد اختلافی وجود دارد از جمله اینکه زن بعد از مرد بود که به معنی تبعی بودن زن است ولی این استنباط که زن یک مخلوق تبعی و ثانوی است اشتباه است.

وی با بیان اینکه هیچگاه تأخر در خلقت را دلیل تأخر در جایگاه ندانیم، اظهار داشت: تأخر در خلقت به لحاظ کیفیت خلقت اوست و چون خداوند نمی پسندد زن موجودی تنها باشد و این جایگاه به دلیل فیزیکی و کیفیت زن است نشانگر درجه دوم و ثانوی بودن زن نیست.

وی افزود: در برخی موارد مواهب و امکانات بیشتری به زن داده شده و در جایی هم محدودیت هایی برای زن دیده شده که بعضی مواقع این مواهب و محدودیت ها برای مرد هم دیده شده است.

دکتر مبلغی عنوان کرد: در بحث ایفای نقش زن در جامعه خواه در مسیر پیشرفت و خواه در مسیر پسرفت هم زن و هم مرد نقش اجتماعی فراهم می کند و زن و مرد هر دو یک نقش انسانی و اجتماعی توأمان با هم اجرا می کنند واین تفکر که تنها زن به طور مطلق در مسیر پسرفت بوده یا اینکه تنها مرد در مسیر پیشرفت در جامعه است، اشتباه است.

وی با بیان اینکه قرآن بهترین منبع برای بیان تساوی بین زن ومرد است، اظهار داشت: در بحث نزول آدم به زمین هیچگاه در قرآن اشاره ای به اینکه حوا تنها مقصر است نشده است و با استفاده از کلمه “هما” هر دو را خطاب قرارداده است.

همچنین در خاتمه این نشست حجت الاسلام دکترن اصری، مدیرگروه مطالعات و پژوهشهای فقهی خراسان رضوی به نقد و بررسی نظریه مطرح شده همراه با پرسش و پاسخ پرداخت .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours