اخبار «حجاب و عفاف»: تشکیل پرونده برای زنان بی‌حجاب در دستگاه‌های ذیربط/ وزیر کشور: الگوی ‌حجاب به زودی ‌ارائه ‌می‌شود / اعمال جرائم نقدی در کاهش بی‌حجابی موثر است / ایجاد اتاق فکر حجاب در دانشگاه تهران

29 خرداد 1389

تشکیل پرونده برای زنان بی‌حجاب در دستگاه‌های ذیربط

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: برای افرادی که در خصوص عدم رعایت حجاب و شئونات اسلامی‌‌ جریمه نقدی می‌شوند‌، پرونده‌ای در دستگاه‌های ذیربط تشکیل می‌شود که مجازات این افراد برای دومین‌ و سومین بار شدت بیشتری پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام سید مصطفی طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «‌توانا»‌‌ درباره تعیین جریمه ‌نقدی برای افراد بی‌حجاب گفت: تعیین میزان جریمه نقدی برای افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند،‌ بر اساس مصوبات شواری عالی انقلاب فرهنگی است.

وی ادامه داد: البته قانون دیگری هم در زمینه مقابله با بِی‌حجابی توسط وزارت کشور تصویب شده است که این قانون هم برگرفته از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا جریمه نقدی تأثیری در مقابله با بی‌حجابی به منظور اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه دارد،‌ افزود: زندان،‌ تعزیر و جریمه نقدی راه‌های قانونی است که قانونگذار برای مقابله با متخلفانی که قانون را رعایت نمی‌کنند،‌ گذاشته‌است‌؛ در واقع باید بررسی کرد کدامیک از این 3 راه قانونی در خصوص این موضوع بهتر نتیجه می‌دهد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: جریمه نقدی برای افرادی که حجاب و شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند،‌ از جمله راه‌هایی است که قانون برای ما گذاشته است.

وی ادامه داد: در واقع بعد از اینکه از روش‌های فرهنگی،‌ ارشاد‌، راهنمایی و تذکرات لفظی نسبت به افرادی که حدود اسلام را رعایت نمی‌کنند،‌ نتیجه‌ای گرفته نشد،‌ راه دیگری جز اجرای آنچه در قانون آمده است، ‌نداریم.

حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد تأکید کرد: برای افرادی که در خصوص عدم رعایت حجاب و شئونات اسلامی،‌ جریمه نقدی می‌شوند‌، پرونده‌ای در دستگاه‌های ذیربط تشکیل می‌شود که مجازات این افراد برای دومین‌ و سومین بار شدت بیشتری پیدا می‌کند و برای بار دوم به جریمه نقدی خلاصه نمی‌شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: رعایت شئونات و حدود اسلامی به ‌قدری مهم است که چنانچه فردی حدودی را که اسلام تعیین کرده است رعایت نکند،‌ قانونگذار می‌تواند مجازات حد را برای وی جاری سازد.

وی تصریح کرد:‌ اجرای تعیین میزان جریمه نقدی برای مقابله با بی‌حجابی بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است به طوری که دستگاه‌های ذیربط می‌توانند این مصوبات را در جامعه اجرا کنند.

ایجاد اتاق فکر حجاب در دانشگاه تهران

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران از ایجاد کارگروه عفاف و حجاب در این دانشگاه خبر داد و گفت: کارگروه عفاف و حجاب مرکب از نمایندگان دستگاههای فرهنگی، تشکلهای دانشجویی و اساتید برای ارائه راهکارهایی در رابطه با مسئله حجاب تشکیل می شود.

حجت الاسلام ابراهیم کلانتری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با ایجاد این کارگروه در محیط دانشگاه با مشارکت دانشجویان راهکارهای مطلوبی در رابطه با مسئله عفاف و حجاب و رعایت شئونات اسلامی مطرح می شود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با بیان اینکه نهاد دانشگاه تهران در زمینه حجاب برنامه‌های مختلفی را اجرایی کرده است، افزود: در برنامه هایی که نهاد دانشگاه تهران اجرا می کند، سعی می شود جو دانشگاه متناسب با فضای دینی باشد. در راستای طرح عفاف و حجاب نیز اقدامات زیادی انجام گرفته که می توان به برگزاری کلاسهای آموزشی در حوزه روابط دختر و پسر بر اساس مضامین قرآن اشاره کرد که بسیار مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.

ایجاد اتاق فکر در راستای موضوع حجاب در دانشگاه تهران
وی در ادامه از ایجاد اتاق فکری در راستای موضوع حجاب در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: چند ماهی است که در مجموعه نهاد یک اتاق فکر با حضور معاونین نهاد دانشگاه تهران تشکیل شده است تا ابعاد این مسئله مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد.
کلانتری با تاکید بر ارتقای معرفت دینی دانشجویان و رعایت حجاب گفت: در راستای تحقق این امر باید کارهای فرهنگی دقیق تری انجام گیرد لذا مسئولین امر باید نسبت به این مسئله تلاش کنند چرا که دانشگاه حریم مقدسی دارد که شکسته شدن این حریم لطمات زیادی به بار می آورد و باید آموزشهای ویژه ای برای دانشجویان گذاشته شود تا آنان به معنای واقعی به این حریم مقدس پی ببرند.
برپایی اردوهای پیش دانشگاهی برای آگاهی نسبت به پوشش اسلامی

وی برپایی اردوهای پیش دانشگاهی را برای آگاهی دانشجویان جدیدالورود نسبت به پوشش اسلامی موثر دانست و تأکید کرد: اگر چنانچه محتوای این برنامه ها در راستای موضوع عفاف و حجاب باشد امری بسیار مناسب و مفید در راستای آگاهی بخشی در بین دانشجویان است.
تشکیل میزگردهای دانشجویی در رابطه با مسئله حجاب

کلانتری تشکیل میزگردهای دانشجویی در رابطه با مسئله حجاب را نیز با اهمیت دانست و افزود: یکی دیگر از کارهایی که نهاد دانشگاه تهران در نظر دارد که در راستای مسئله حجاب در دانشگاه تهران اجرا کند برگزاری میزگردهایی با محوریت مسئله عفاف و حجاب در سطح دانشگاه است که در سال آینده به طور جدی تر پیگیری می شود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در خصوص اهمیت مسئله حجاب در دانشگاهها گفت: بسیاری از دانشجویان دانشگاه تهران حریم های اسلامی را رعایت می کنند اما با این حال تعداد اندکی نیز به این موارد کم توجه هستند که البته با اجرای تصمیمات درست این موارد نیز برطرف خواهد شد.
کلانتری با اشاره به درک نادرست این عده نسبت به مسئله حجاب اضافه کرد: علت اینکه این عده نسبت به مسئله حجاب و عفاف بی تفاوت هستند نداشتن آگاهی درست نسبت به این امر است.
وی همچنین با تأکید بر اینکه عده قلیلی نیز وجود دارند که به صورت عمدی می خواهند حریمها و شئونات اسلامی را خدشه دار کنند به مهر گفت: این عده شاید نسبت به مسئله حجاب آگاهی داشته باشند اما به دلیل وجود یکسری از مشکلاتی که با خود دارند از سر تعمد به این رفتارها دست می زنند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با بیان اینکه در مقابله با بدحجابان در دانشگاه باید از راههای قانونی استفاده کرد گفت: با کسانی که می خواهند از اهرم حجاب سوء استفاده کنند و حریم مقدس دانشگاه را بشکنند باید برخورد انضباطی و برای حل این مسئله از راهکارهای قانونی استفاده شود.

اعمال جرائم نقدی در کاهش بی‌حجابی موثر است

خبرگزاری فارس: مخبر فراکسیون زنان مجلس با اشاره به رواج برخی بی‌حجابی‌ها در جامعه گفت: اعمال اقدامات سلبی و جرائم نقدی برای افرادی است که از هیچ طریقی زیر بار حرف قانون نمی‌روند؛‌ رعایت حجاب و عفاف باید همچون قوانین راهنمایی و رانندگی در جامعه باشد.

لاله افتخاری در گفت‌وگو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «‌توانا»‌ با اشاره به جلسه‌ چند روز قبل‌ فراکسیون زنان مجلس با وزارت اطلاعات اظهار داشت:‌ این نشست به منظور برقراری تعامل بیشتر با وزارت اطلاعات و همچنین پرداختن به مسائل و موضوعات حوزه زنان برگزار شد.

مخبر فراکسیون زنان مجلس به حضور حداکثری بانوان در عرصه‌های اجتماعی در تهران اشاره کرد و گفت‌: تبادل نظر با وزارت اطلاعات در مسائل مربوط به بانوان می‌تواند در برخی تصمیم‌گیری‌ها مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه در این نشست مسئله اجرای طرح حجاب و عفاف هم به طور خلاصه مطرح شد،‌ اظهار داشت: توجه به رعایت حجاب مسئله بسیار مهمی است همانطور که همه مردم اعم از پیر و جوان،‌ کشور ایران را برای دستیابی به انرژی هسته‌ای محق می‌دانستند و بر این تصمیم پافشاری داشتند و آن را حق مسلم خود بیان می‌کردند،‌ رعایت حجاب و عفاف هم در حال حاضر، به صورت مطالبه مردمی درآمده است.

افتخاری تأکید کرد:‌ دانشگاه‌‌ها،‌ حوزه‌های علمیه،‌ ائمه جماعات و همه مردم طالب رعایت حجاب در جامعه هستند،؛ چراکه وضعیت پوششی فعلی جامعه در شأن کشور ما نیست.

وی در پاسخ به اینکه برخی از افراد اجرای طرح حجاب را فقط از طریق اقدامات فرهنگی امکان‌پذیر می‌دانند، اضافه کرد:‌ اجرای این طرح فقط از طریق فعالیت‌های فرهنگی، ‌اقدامی غیرکارشناسی و شتابزده است.

مخبر فراکسیون زنان مجلس با تاکید بر اینکه اقدام فرهنگی همچون اقدامات سلبی و جدی یک مرحله از اجرای این طرح است، تصریح کرد:‌ البته در وهله اول فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی باید در این زمینه صورت گیرد و بعد با افرادی که زیر بار سخن قانون نمی‌روند، اقدامات سلبی شود.

وی افزود: در واقع اعمال اقدامات سلبی و جرائم نقدی برای افرادی است که از هیچ طریقی زیر بار حرف قانون نمی‌روند؛‌ حجاب و عفاف باید همچون قوانین راهنمایی و رانندگی در جامعه رعایت شود.

افتخاری در ارزیابی خود برای تاثیرگذاری جرایم نقدی برای افراد بی‌حجاب گفت:‌ اعمال جرایم نقدی می‌تواند تأثیرگذار باشد؛‌ البته این روش باید سازکارهای خود را طی کند و بعد اعمال شود؛‌ اعمال قوانین در خصوص جریمه کردن افراد بی‌حجاب نیز باید به روز باشد.

مخبر فراکسیون زنان مجلس اظهار داشت: رعایت حجاب یک امر فطری است و باید برای افراد فلسفه آن تبیین شود چرا که تبیین موضوع باعث پذیرش آسان‌تر موضوع برای فرد می‌شود.

وزیر کشور: الگوی ‌حجاب به زودی ‌ارائه ‌می‌شود

وزیر کشور از تشکیل کارگاه مد و لباس در راستای پوشش صحیح اسلامی در کشور خبر داد و گفت: با اجرای این طرح تلاش خواهیم کرد الگوی مناسب و اصولی حجاب را مطابق با موازین اسلامی به جامعه ارائه دهیم.

مصطفی محمدنجار بعدازظهر امروز در همایش نخبگان چهارمحال و بختیاری، انتخابات 22 خرداد را تجلی شکوه و عظمت آحاد ملت ایران دانست و اظهار داشت: برهمین اساس دکتر احمدی‌نژاد با کسب 25 میلیون رأی مثبت به عنوان رئیس جمهور منتخب کشور معرفی و ملت ایران در این آزمون سخت سربلند شدند.

وی با بیان اینکه هیئت دولت در سفرهای استانی شاهد موفقیت‌های چشمگیر در عرصه‌های مختلف است، افزود: برهمین اساس در حال حاضر کشور به یک کارگاه سازندگی مبدل شده است و ما شاهد رشد و توسعه کشور در زمینه‌های مختلف هستیم.

نجار حضور میلیونی و بی‌نظیر آحاد ملت را در راهپیمایی عظیم 22 بهمن نماد اقتدار و عزت ایران در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای دانست و گفت: انسجام ملت ایران در 22 بهمن تمامی توطئه‌ها و ترفندهای ایادی داخلی و خارجی را خنثی کرد.

وی بیانیه تهران را یکی از موفقیت‌های چشمگیر ایران در عرصه‌‌های بین‌المللی برشمرد و گفت: بیانیه تهران بیانگر شفافیت ایران در فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بود.

وزیر کشور سفرهای استانی را گامی موثر در ارائه خدمات به آحاد ملت ایران عنوان کرد و تصریح کرد: مردم ایران با حضور همه جانبه خود در عرصه‌های مختلف یک اهرم موفق در پیشبرد اهداف متعالی کشور محسوب می‌شوند برهمین اساس ملت ایران از استحقاق خدمتگزاری برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه رویکرد سفر سوم ریاست جمهوری فرهنگی است، گفت: مصوبات استان‌ها حاصل فعالیت‌های کارشناسی و یک سند ارزشمند بومی است برهمین اساس رسیدگی و تحقق آن امری ضروری است.
نجار جوانان را از سرمایه‌های عظیم و آینده‌ساز کشور برشمرد و گفت: ارتقای خودباوری و اعتماد به نفس در جوانان منجر به رشد، توسعه و سازندگی کشور در حوزه‌های مختلف می‌شود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است، گفت: برهمین اساس دولت توجه به مسائل فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است.

وزیر کشور ادامه داد: در همین راستا در مصوبات پیش‌بینی شده بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان برای ارتقای مسائل فرهنگی جامعه اختصاص داده شده است.

نجار به نقش و اهمیت سازنده زنان در موفقیت و بهروزی جامعه اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه زنان نیمی از قشر جامعه را تشکیل می‌دهند، لذا توجه به مسائل و مشکلات زنان بالطبع می‌تواند حجم عظیمی از مشکلات سطح جامعه را برطرف کند.
وی به نقش محوری و کلیدی خانواده در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: خانواده سلول جامعه محسوب می‌شود برهمین اساس جامعه سالم مستلزم برخوردار بودن از خانواده سالم است.
نجار با تأکید بر اهمیت تحکیم و استحکام خانواده، گفت: حفظ و صیانت از نظام مقدس خانواده مستلزم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خانواده در زمینه‌های مختلف است.

وی معضل طلاق را از جمله آسیب‌های اجتماعی امروز جامعه ایران برشمرد و گفت: برهمین اساس لازم است تا کارشناسان و متخصصان با ارائه مشاوره‌های صحیح و اصولی به خانواده‌ها از وقوع این امر در جامعه پیشگیری کنند.
نجار با بیان اینکه تشکیل خانواده محبوب‌ترین بنا در اسلام معرفی شده است، تصریح کرد: برهمین اساس فراهم کردن بستر لازم در راستای ازدواج آسان و پایدار یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت محسوب می‌شود.

وی از ایجاد یک‌میلیون و 100 هزار شغل جدید تا پایان سال 89 خبر داد و گفت: این در حالی‌ است که اشتغالزایی برای افراد تحصیل کرده یکی از بسترهای لازم در راستای فراهم کردن ازواج جوانان به شمار می‌رود.
نجار مسکن مهر و پرداخت وام‌های ازدواج از سوی صندوق مهر امام رضا(ع) را از جمله پارامترهای موثر در تسهیل و تسریع ازدواج جوانان برشمرد و گفت: امیدواریم با ارائه تسهیلات لازم زمینه‌های ازدواج آسان و پایدار در سطح جامعه بیش از پیش فراهم شود.

وزیر کشور با بیان اینکه پیاده کردن طرح حجاب و عفاف در سطح جامعه در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است، افزود: وزارت کشور یک وزارت حاکمیتی است و پیگیری و فرهنگ سازی این امر در وزارت کشور منجر به بسط و گسترش آن به سایر دستگاه‌ها در سراسر کشور می‌شود.
نجار همچنین از تشکیل کارگاه مد و لباس در راستای پوشش صحیح اسلامی در کشور اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح تلاش خواهیم کرد الگوی مناسب و اصولی حجاب را مطابق با موازین اسلامی به جامعه ارائه دهیم.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours