دو سوم زنان ایرانی دچار اضافه وزن یا چاقی هستند

29 خرداد 1389

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن غدد درون‌ریز و متابولیک ایران گفت: هم‌اکنون از هر سه زن ایرانی دو نفر دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.

فریدون عزیزی در حاشیه دومین کنگره بین‌المللی سندروم متابولیک، چاقی و دیابت از کاهش روند بیماری‌های تیروئید در کشور خبر داد و با اشاره به اینکه درصد شیوع گواتر در دانش‌آموزان مدارس از 28 درصد در 20 سال پیش به شش درصد رسیده که یک نرم بین‌المللی است، افزود: اگر چه بیماری تیروئید یکی از بیماری‌های شایع اندوتوکسین است، ولی جنبه‌های پیشگیری آن تا حدود زیادی اعمال شده است.

رئیس انجمن غدد درون ریز و متابولیک ایران با اشاره به اینکه رژیم غذایی غلط غربی جایگزین رژیم غذایی 50 سال قبل خانواده‌ها در ایران شده است، گفت: امروزه در رژیم غذایی خانواده‌ها استفاده از فیبر، میوه و سبزی به مقدار خیلی کم و غذاهایی با کالری زیاد به ویژه مواد کربوهیدرات، چربی و شیرینی جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده‌اند که زمینه اصلی ایجاد چاقی و دیابت است.

وی به روند شیوع سریع چاقی در افراد 30 سال به ویژه بین زنان اشاره کرد و گفت: 50 تا 60 درصد افراد 20 تا 30 سال در کشور دچار چاقی هستند که در شهرهای بزرگ مانند تهران این رقم در بین زنان بالای 20 سال، به 70 درصد رسیده است.

عزیزی با اشاره به اینکه چاقی بیشتر زنان ایران را تهدید می‏کند، افزود: با توجه به اینکه بیشتر خانم‌ها در ایران خانه‌دار هستند و بیشتر با مواد غذایی سر و کار داشته و فعالیت بدنی کمتری نسبت به مردها دارند در حال حاضر از هر سه زن ایرانی دو نفر اضافه وزن یا چاقی دارند. وی تصریح کرد: دولت باید به سلامت زنان توجه کرده و در راستای ارائه تسهیلات فعالیت‌های بدنی در سطح محلات اقدامات اساسی انجام دهد.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید دکتر بهشتی درمورد زمینه‌های جلوگیری از چاقی زنان به ایجاد زمینه‌های فعالیت بدنی و زمینه‌های اشتغال برای زنان در راستای پیشگیری از چاقی و عوارض آن اشاره کرد و افزود: عزم ملی در راستای تغییر در شیوه زندگی، افزایش پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از پله به جای آسانسور از راهکارهای افزایش فعالیت‌های بدنی است.

وی با اشاره به اینکه امروزه استفاده از غذاهای آماده و خشک پر کالری و چرب در جامعه در حال افزایش است، گفت: با این حال در حال حاضر بیش از 70 درصد مردم ایران از غذاهایی که در منزل تهیه می‌شود، استفاده می‌کنند که باید فرهنگ تهیه غذا در منزل تغییر کند. عزیزی با تاکید بر اینکه باید نوع غذا، نوع روغن مورد استفاده در غذا، نوع تهیه غذا و سرخ کردنی‌ها در منزل مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: با استفاده از غذاهای پر کالری، انرژی و کالری زیادی به بدن می‌رسد که دلیلی اصلی چاقی است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours