محمد شریف: اتهام محاربه به روناک ادعای دادسرا است و لزوما منطبق با ماهیت پرونده نیست

آخرین وضعیت پرونده رونا ک صفار زاده و هانا عبدی در گفتگو با وکیل آنان-8 اردیبهشت 1387

در روزهای اخیر برخی از وب سایت ها از اتهام محاربه برای پرونده ی روناک صفا زاده و بلاتکلیفی وضعیت هانا عبدی خبر داده اند. در همین رابطه محمد شریف وکیل این دو فعال حقوق زنان و کمپین یک میلیون امضا در گفتگو با تغییر برای برابری از آخرین وضعیت پرونده هانا و روناک می گوید: “در مورد پرونده روناک رسیدگی ها تمام شده و به شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج ارجاع شده است و پرونده هانا در حال حاضر در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج است و من منتظر دریافت احضاریه برای تعیین وقت رسیدگی هستم”.

شریف با اشاره به موضوع اتهام محاربه برای پرونده روناک صفار زاده چنین توضیح داد: “کیفر خواستی که از طرف دادسرای سنندج صادر شده روناک را متهم به محاربه کرده است. ولی این ادعای دادسرا است و لزوما منطبق با ماهیت پرونده واتهامات روناک نیست. ایراد اینجاست که هر بار من می گویم اتهام محاربه، گویی من دارم چنین چیزی را می گویم . دادسرا و کیفرخواست ایشان را متهم به محاربه کرده است و بین این قضیه و ماهیت مساله لزوما هماهنگی و هم آوایی وجود ندارد. یک اتهام است که در مورد این اتهام رسیدگی قضایی صورت می گیرد و من ترجیح می دهم فعلا در این مورد ماهیت رسیدگی صحبتی نکنم که هنوز انجام نشده است. ولیکن واقعیت قضیه این است که در حال حاضر جلسه رسیدگی به پرونده روناک برگزار شده واتهامات به او تفهیم شده است و با این توضیحات ایشان متهم به محاربه شده است”. این وکیل دادگستری در مورد وضعیت عمومی روناک و هانا گفت: “روناک و هانا بیش از سه ماه دربازداشتگاه اداره کل اطلاعات استان بودند والان در بند عمومی زندان سنندج هستند”.

وی با اشاره به وضعیت ملاقات آنان و اخباری که در خصوص برخورد تهدید آمیز معاون دادستان با مادر روناک منتشر شده است چنین توضیح دادند: “در حال حاضر روناک و هانا اجاز ه ملاقات دارند و در واقع هر وقت کیفرخواست صادر می شود، مفهوم این است که تحقیقات مقدماتی خاتمه یافته است و بنا بر این از لحاظ امنیتی می توانند ملاقات داشته باشند. ملاقات هایی که من با هانا وروناک داشته ام تماما در حضور مامور بوده است و این هم مفهومش روشن است یعنی ایشان فقط مسائلی را می توانند با من در میان بگذارندکه قبلا در موردش بازجویی شده اند. من چندین بار به این موضوع اعتراض کرده ام اما موثر نبوده است و همیشه در حضور مامور با او ملاقات داشته ام. برخوردی که با مادر روناک شده در موردی بوده است که من از ایشان خواستم به دلیل دوری راه برای انجام برخی کارهای کوچک به دادگاه مراجعه کنند و با ایشان ظاهرا برخورد تندی صورت گرفته است. به هر حال با خانواده ممکن است این برخورد صورت بگیرد اما یک وکیل کار خط کشی شده ای روی هر پرونده دارد و چنانچه این صحبت با من بشود با برخورد لازم را خواهم داشت”.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours