باز هم «حجاب و عفاف»!: طرح عفاف و حجاب بیش از چهار سال است که در شورای عالی انقلاب خاک خورده است / راهکارهای اجرایی حجاب و عفاف از سوی دولت ابلا غ شده است

7 تیر 1389

راهکارهای اجرایی حجاب و عفاف از سوی دولت ابلا غ شده است

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز جمعه با اشاره به نقش دولت در طرح «مبارزه با بدحجابی» گفت: توسعه امر عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام و به دولت ابلاغ شد و در این راستا ستادی از طرف رئیس جمهور در وزارت کشور تشکیل و فعال شد. بنابر این گزارش، احمدرضا رادان نیز با “بی سابقه” ارزیابی کردن حمایت های دولت های نهم و دهم از نیروی انتظامی از نقش دولت در مبارزه با بدحجابی گفته است: راهکارهای اجرایی حجاب و عفاف توسط دولت ابلاغ شده و قبلا وزارت ارشاد باید پیگیری می کرد، بعد از آن تحویل وزارت کشور شد که اجرایی تر شود و اطلاع دارم که دغدغه برای اجرای آن وجود دارد. این درحالیست که احمدی نژاد اخیرا در یک نطق تلویزیونی گفته بود: عده ای هر چند ماه می خواهند جنجالی در کشور برپا و برخورد کنند که بنده در همین جا به صراحت اعلام می کنم که ما مطلقا و از بنیاد با این موضوع مخالفیم. احمدی نژاد همچنین افزوده بود: اینها ربطی به دولت ندارد و دولت واقعا در این مسائل دخالتی ندارد; ما اینها را توهین می دانیم که زن و مردی در خیابان راه بروند و کسی بیاید بگوید نسبت شما چیست. هیچ کس حق ندارد در این مورد سوال کند،. اینها مال دولت نیست و آنها را قبول نداریم و تا آنجایی که بتوانیم برخورد و کنترل می کنیم. با این حال احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، تصریح کرده است: مساله حجاب و عفاف از ماموریت هایی بود که دولت به تعداد زیادی از سازمان ها واگذار کرده و دولت متولی آن است و این گونه نیست که نیروی انتظامی به تنهایی متولی آن باشد.

سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم دیروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه فرمانده انتظامی استان اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قوانین پیرامون برخورد با فساد و ناهنجاری ها نیاز به تبیین دارد، اظهار داشت: توسعه امر عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام و به دولت ابلاغ شد و در این راستا ستادی از طرف رییس جمهور در وزارت کشور تشکیل و فعال شد.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد طرح عفاف و حجاب فرهنگی است، ادامه داد که قوانین بخش مربوط به نیروی انتظامی نیز با همکاری این نیرو تدوین و اکنون در حال اجرا است.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: ابهاماتی نیز که در این زمینه بوجود می آورند حاصل اخبار و اطلاعاتی است که غلط انتشار می یابد و قطعا در صورتی که مردم ضعف نیرو های انتظامی را منعکس کنند، مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی در باره اجرای طرح عفاف و حجاب در استان ها نیز، بیان کرد: اولویت های نیروی انتظامی نسبت به اجرای طرح عفاف و حجاب در هر استان متفاوت است و به طور معمول امکان دارد اجرای این طرح در بیشتر استان ها در اولویت قرار نگیرد.

سردار احمدی مقدم با بیان اینکه در برخی استان ها مبارزه با شرارت، موادمخدر و مفاسد اخلاقی در اهمیت است، ادامه داد: تصمیم به اجرای طرح عفاف و حجاب در هر استان به عهده مسوولان استان و همچنین ارزیابی نظرسنجی از مردم استان است. وی خاطرنشان کرد: هیچ فرمول سراسری وجود ندارد و اولویت های نیروی انتظامی را در استان ها برای برخورد، مردم تعیین می کنند.

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اولویت های نیروی انتظامی در برنامه پنجم، اظهار داشت: در حوزه داخلی حرفه ای گرایی، استفاده از فن آوری ها و دانش نوین و همچنین تقویت بخش مشارکت اجتماعی در اولویت نیروی انتظامی قرار دارند.

به گفته سردار احمدی مقدم، در حوزه ماموریت ها نیز کارآمد کردن نیروها در حوزه پاسخگویی به مطالبات مردم و همچنین افزایش و بهبود سطح امنیت اجتماعی و قانون گرایی از اولویت ها هستند.
وی همچنین درباره اقدامات نیروی انتظامی در مبارزه با قاچاق، گفت: این موضوع نیاز به اصلاح زیر ساخت های قانونی و ساختارهای مبارزه و همچنین تقویت گمرک دارد که بسته بزرگی است و یکی از بخش های این بسته نیروی انتظامی است.

فرمانده نیروی انتظامی در خاتمه اظهار داشت: نیروی انتظامی با تقویت بخش مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دنبال مورد هدف قراردادن گردانندگان صحنه های قاچاق است.

سردار رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز گفت: در طول دولت نهم و دهم کمک هایی که به نیروی انتظامی شده در هیچ دوره ای سابقه ندارد. به گزارش ایسنا، سردار احمدرضا رادان در جمع خبرنگاران در یاسوج در خصوص مساله حجاب و عفاف، افزود: راهکارهای اجرایی حجاب و عفاف توسط دولت ابلاغ شده و قبلا وزارت ارشاد باید پیگیری می کرد بعد از آن تحویل وزارت کشور شد که اجرایی تر شود و اطلاع دارم که دغدغه برای اجرای آن وجود دارد. وی اظهار داشت: ما بدور از حاشیه به دنبال اجرای قانون هستیم و اساسا تخصص بحث فقهی این مساله را نداریم که از لحاظ فقهی صحبت کنیم، چرا که موضوع ما قانون و اجرای قانون است که قطع به یقین همه این را از ما می خواهند. جانشین فرمانده نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: اصل در زمینه حجاب و عفاف وجود ماموریت و اجرای ماموریت است که باید اجرا کرد، نظر فقهی این مساله کار بزرگان و علما است. سردار رادان تصریح کرد: مساله حجاب و عفاف از ماموریت هایی بود که دولت به تعداد زیادی از سازمان ها واگذار کرده و دولت متولی آن است و اینگونه نیست که نیروی انتظامی به تنهایی متولی آن و دولت کنار باشد.

وی ادامه داد: ما در کنار دولت هستیم و کار را انجام می دهیم و سبک و سیاق نیز سبک و سیاق قانون است. وی همچنین در خصوص عزل و نصب فرماندهان نیروی انتظامی اظهار کرد: معمول این است که فرماندهان یک دوره سه ساله بمانند، اما بعضی وقت ها بنا به ضرورت و نیاز شدید، این دوره سه ساله با اذن افزایش می یابد و بعضی اوقات به واسطه اهمیت موضوعات کمتر از سه سال می شود. سردار رادان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کاهش تلفات ناشی از تصادفات در کشور، ابراز داشت: خوشبختانه در حوزه راهنمایی و رانندگی با وجود اینکه تعداد سفرها بیشتر شده بود در سال گذشته کاهش تلفات ناشی از تصادفات را داشته ایم که نشان دهنده رشد و بالندگی مردم در این زمینه است.

طرح عفاف و حجاب بیش از چهار سال است که در شورای عالی انقلاب خاک خورده است

خبر گزاری بین الملل زنان ایران : رئیس مجلس شورای اسلامی درهمایش سراسری قوه قضائیه که صبح امروز یکشنبه برگزار شد در خصوص طرح عفاف و حجاب گفت: این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی 4 -5 سال است که خاک خورده و هنوز ابلاغ نشده است .

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری زنان ایران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح عفاف که ازمصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: طرح عفاف درشورای عالی انقلاب فرهنگی 4 -5 سال است که خاک خورده وهنوز ابلاغ نشده است، این فقط برای این است که مسیر را مهیا کند که سایر استعداد ها شکوفا شود وگرنه کسی حق ندارد حقوق مردم را محدود کند.

وی ادامه داد: تنها در شرایطی می توان حقوق مردم را محدود کرد که به سایر حقوق آنها تعدی شود وگرنه آزادی محلی برای آن است که مشارکت های عمومی شکل گیرد و استعدادها بالفعل شود. لذا دولت هم نمی تواند برخی مقرراتی بگذارد که حقوق مردم را محدود کند.

وی گفت: قوه قضائیه باید به این امور توجه و صیانت کند اینکه در قانون اساسی، قوه قضائیه برای حسن اجرای قوانین وظیفه دارد نگاه فراگیر در این قوه قضائیه توسعه یابد.

رئیس مجلس ادامه داد: مفهوم عدالت که همه از آن سخن می گوییم باید به یک سهم مشترک درباره آن برسیم یک وجه آن قانون است مشارکت مردم بدون اجرای قانون امکان پذیر نیست باید قانونی داشته باشیم تا همه در چارچوب آن حرکت کنند.

لاریجانی با بیان اینکه باید برنامه دقیقی برای پیشگیری ازجرایم داشته باشیم، یادآور شد: خوشحالم که در روزهای اخیر مسئولیت خاصی رئیس قوه قضائیه ایجاد کرده که این موضوع را ساماندهی کند.

اقدامی که قوه قضائیه آغاز کرده اگر درسایر قوا ایجاد شود و تمهیدات آن درقوه مجریه هم فراهم شود می تواند آراستگی جدیدی برای قوه قضائیه به وجود آورد.

لاریجانی پیشنهاد کرد قوه قضائیه در اجرای عدالت یک مجموعه کامل از قوانین مورد نیاز و کادر امنیتی و اجتماعی تدارک ببیند.

وی گفت: زمانی که قوه قضائیه می خواهد عدالت را محقق کند همه امکانات اجرایی، امنیتی و کادر صحیح قضایی و همچنین قانون نیاز دارد تا نظر خود را محقق کند و باید روی آن فکر شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مردم از قوه قضائیه نوعی امنیت و آرامش اجتماعی می خواهند، گفت: بسیاری از حوادثی که در کشور داریم مربوط به حوزه اجتماعی از جمله تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه و قتل هاست مواردی است که مردم به صورت ملموس با آنها سر وکار دارند. تمام تلاش قوه قضائیه باید این باشد که در مقابل این موارد با جدیت و سرعت و قاطعانه عمل کند تا بازدارنده باشد اگر این چنین شد مردم اطمینان حاصل می کنند.

وی در پایان اضافه کرد: اگر قتل و یا تجاوز به عنفی صورت گرفت و ما پس از دو سال پاسخ دادیم این انذار دهنده نیست این نمی تواند بازدارنده باشد اما اگر پس از یک یا دو هفته عدالت محقق شد و مردم دیدند اگر کسی به حقوق آنها تعدی کرد قوه قضائیه حاضر و ناظر است و با شدت و سرعت عمل می کند این بازدارنده است از همه قضات خواهش می کنم اگر قانون باید عوض شود در خدمت شما هستیم سرعت و دقت در این زمینه بسیار کلیدی است تا مردم احساس امنیت اجتماعی کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours