نماینده یونیسف در ایران: دولت ایران هنوز سیدا، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان را تصویب نکرده است

7 تیر 1389

ایلنا: نماینده یونسکو در ایران گفت:نرخ سواد بهبود قابل توجهی داشته اما در بحث کیفیت با چالش جدی روبه‌رو هستیم مخصوصا تفاوتی که در مناطق شهری و روستایی و دور افتاده وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چون لی هان در نشست خبری توسعه اهداف هزاره در رابطه با نرخ بی‌سوادی در ایران گفت: کشور ایران پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را در سال 2006 در رابطه با کاهش نرخ بی‌سوادی داشته است به طوری که تعداد افراد باسواد برای افراد 15 سال به بالا 84 درصد برآورد شده و در محدوده سنی 15 تا 24 سال 97 درصد بوده است.
وی گفت: اگر بخواهیم براساس شاخص یونسکو که شاخص توسعه آموزش است جایگاه ایران را معرفی کنیم بعد از کشورهای مصر، اردن و ترکیه، ایران در زمینه نرخ باسوادی جایگاه 90 را دارد.

نماینده یونسکو گفت: از سال 2000 پیشرفت خوبی انجام شده به طوری که در مقطع ابتدایی در گروه سنی 6 تا 12 سال نرخ ثبت‌نام برای دختران 91 درصد بوده است که در سال 2006 به 96 درصد افزایش یافته است و برای پسران در سال 2006 98 درصد تخمین زده شده است.
چون لی هان تصریح کرد: نرخ سواد بهبود قابل توجهی داشته اما در بحث کیفیت با چالش جدی روبه‌رو هستیم مخصوصا تفاوتی که در مناطق شهری و روستایی و دور افتاده وجود دارد.

وی گفت: سهم آموزش در تولید ناخالص ملی 5/4 تا 8/4 است و این رقم خوبی است و کل هزینه اختصاص یافته به آموزش 20 درصد است اما آنچه که چالش موجود است تفاوت سطح دسترسی سواد بین اغنیا و فقرا در مناطق شهری و روستایی و همچنین تفاوت جنسیتی در بهره‌گیری از سواد است.
سازمان بهزیستی با یونیسف همکاری می‌کند

نماینده صندوق کودکان ملل متحد در پاسخ به ایلنا در رابطه با وضعیت خشونت علیه کودکان و کودک‌آزاری در کشور گفت: ایران در حقیقت به کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان به شکلی ملحق شده است که این حق را برای خود محفوظ کرده که مفاد این کنوانسیون را در حالی به اجرا بگذارد که مطابق با معیارهای اسلامی باشد.

پال هالسهاف افزود: نقطه کانونی فعالیت یونیسف در ایران است و خشونت علیه کودکان بخشی از این برنامه است که با دولت ایران همکاری مستقیم دارد در همین زمینه اجرای مطالعه‌ای در دست است که با همکاری قوه قضائیه، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و مراکز دینی و مذهبی موضوع کودک‌آزاری را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نماینده یونیسف در ایران گفت: اما خشونت علیه کودکان بخشی از هدف‌های توسعه هزاره نیست اما در اعلامیه ضرورت حمایت از افراد آسیب‌پذیر تاکید شده است میزان خشونت علیه کودکان به دلیل اینکه در اهداف توسعه لحاظ نشده در این نشست اعلام نمی‌شود.

آیا هنوز برخی از دختران ایرانی شناسنامه ندارند؟

وی همچنین در رابطه با طرح سیدا که به نابرابری جنسیتی مربوط می‌شود پاسخ داد و گفت: دولت ایران هنوز این طرح را به تصویب نرسانده است و در مورد این سوال که هنوز برخی از دختران در شهرستان‌ها شناسنامه ندارند باید بگویم از این موضوع مطلع نیستم اما با سازمان ثبت احوال در ارتباط مستقیم هستیم.

نماینده یونیسف نیز گفت: بحث دسترسی به آب سالم و امکانات بهداشتی طبق آمار موجود در شهرها 99 درصد و در روستاها 95 درصد است و در سطح محلی نیز به دنبال افزایش علاقه‌مندی شهرداری‌ها هستیم تا محیط‌هایی را با عنوان دوستدار کودک در حمایت از محیط زیست ایجاد کنند.
سازما
ن ملل به کشورها پیشنهاد می‌دهد که از تخریب محیط‌زیست جلوگیری کند
هماهنگ‌کننده مقیم ملل و نماینده مقیم برنامه توسعه ملل در رابطه با روند تخریب محیط زیست در ایران گفت: باید بین حوزه‌ها تمایز قائل شویم بحث آلودگی، از بین رفتن محیط زیست و تغییرات آب و هوایی را پیش رو داریم به همین دلیل طرحی در دست است به عنوان حفظ توازن محیط زیست و منابع آبی و دولت ایران تعهد دارد که برای توقف روند تخریب محیط زیست تلاش کند.

کنسوءالو ویدال افزود: در مواردی که تخریب علیه محیط زیست در کشور ایران است با دولت تماس می‌گیریم و به هر شکلی که باشد حتی تخریب به دلیل اقدامات انسانی نیز باشد به دولت پیشنهادهای لازم را می‌دهیم تا جلوی تخریب گرفته شود اما سازمان در جایگاه تحویل قرار ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تمامی 194 دولت عضو ملل متحد تعهد کرده‌اند که تا سال 2015 به هدف‌های توسعه هزاره که شامل ریشه‌کنی گرسنگی و فقر شدید، تحقق آموزش ابتدایی همگانی، ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، کاهش میزان مرگ و میر کودکان، بهبود بهداشت مادران، مبارزه با گسترش بیماری ایدز، مالاریا و سایر بیماری‌ها، اطمینان از پایداری محیط زیست و همچنین ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه دست یابند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours