«مریم بختیار» معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد : کتب درسی مبتنی بر ارزش حجاب تدوین شود

15 تیر 1389

«مریم بختیار» معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه خوزستان، با بیان این مطلب گفت: حجاب یکی از ضروریات جامعه است، زیرا حق‌الله است و باید اجرا شود که برای رفع این آسیب‌ راهکارهای مختلفی وجود دارد و تصحیح و تدوین کتب درسی مبتنی بر ارزش حجاب راهکاری عملی برای رفع آسیب بدحجابی در جامعه است.

وی با اعتقاد به اینکه مهم‌ترین وظیفه به گردن رسانه‌ها است، گفت: متأسفانه تاکنون هیچ برنامه کامل و جامعی در این زمینه از طریق رسانه‌ها مشاهده نشده است.

بختیار ادامه داد: ما شاهدیم رسانه‌هایمان زن‌های بی‌سواد و معتاد را با حجاب و زن‌های تحصیل کرده را با شکل و شمایل آن چنانی نشان می‌‌‌دهند.

معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، بیان کرد: مطرح کردن زنان محجبه در صحنه‌های علمی به‌عنوان الگو و نهادنیه کردن فرهنگ حجاب از دیگر راهکارهای رفع آسیب بدحجابی در جامعه است.

وی اظهار کرد: در قرآن بیش از 10 آیه در مورد حجاب نازل شده است؛ مانند آیه 59 سوره مبارکه «احزاب»، «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا»، «اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است» و یا برخی آیات سوره «نور» که به طور مشخص در آنجا در مورد حجاب سخن به میان می‌آید.

بختیار گفت: در قرآن حجاب تنها به معنی پوشش نیست بلکه حجاب در رفتار و یا در گفتار نیز بیان شده است.

معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، افزود: بنابراین به معنی‌ قرآن حجاب هم در ظاهر است و هم در باطن زیرا هدف از حجاب در قرآن نخست تزکیه انسان و به تبع آن تزکیه جامعه است و در نتیجه حجاب و عفاف هم شامل حال بانوان می‌شود و هم آ‌قایان.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون کمتر به بحث پوشش آقایان پرداخته شده است؟ گفت: شبیخون‌های فرهنگی، تبیین نشدن شایسته فرهنگ اسلامی، سیاست‌های غلط فرهنگی، تساهل و تسامح به مسأله پوشش آقایان از جمله عواملی است که باعث شده تا کمتر به بحث پوشش آقایان توجه شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours