تربیت 25 هزار مدرس حجاب در کشور، / در پی اجرای طرح عفاف و حجاب : رانندگان تاکسی فقط حق دارند از رادیو استفاده کنند

16 تیر 1389

ایلنا: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: رانندگان تاکسی به جزء رادیو اجازه استفاده از سایر ابزار صوتی را ندارند.
سید جعفر تشکری‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با اجرای طرح عفاف و حجاب در سطح وسایل حمل‌ونقل عمومی افزود: اینکه در قالب این طرح محدودیت‌های جدیدی برای رانندگان تعریف شده باشد وجود ندارد اما استفاده از تصاویر، CD و نوارهای کاست در تاکسی‌ها از گذشته ممنوع بوده است.

وی ادامه داد: در کنترل‌های نوبتی الزام رانندگان به رعایت این قوانین مورد توجه بازرسان است و اگر شکایتی شود حتما با این دسته از رانندگان برخورد می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در بحث رعایت حقوق شهروندی در تاکسیرانی گفت: در شبکه تاکسیرانی یکی از مسائلی که به شدت بر آن تاکید داشتیم و با مشکلات و تنش‌های زیاد تلاش شده نهادینه شود رعایت حقوق شهروندی است.

تشکری هاشمی افزود: تاکسی وسیله حمل‌ونقل نیمه عمومی و تا حدودی لوکس بوده و باید ویژگی‌های این وسیله لوکس را برخوردار باشد مانند سایر کشورها که مستقیما با حقوق مسافر ارتباط دارد.

وی گفت: سالم و نو بودن وسیله که در بحث نوسازی شبکه تاکسی‌های زرد و سبز نو هستند و بخش محدودی از مسافربرهای شخصی نیز امسال نوسازی می‌شوند و همچنین جمع‌آوری پیکان فرسوده در شبکه و مسافربرهای قدیمی نمونه رعایت حقوق مسافران است.

معاون شهردار تهران نظارت بر داخل تاکسی‌ها را نیزاز دیگر حقوق شهروندی دانست و تصریح کرد: بسیاری از تاکسی‌‌ها دارای روکش صندلی سفید هستند تا از نظر بهداشتی مورد اطمینان باشند.

وی ادامه داد: در آموزش رانندگان تاکسی در حوزه مشتری‌مداری مسائل اجتماعی، فرهنگی و توریست تلاش شده دوره‌های آموزشی جوابگوی نیاز رانندگان و مسافران باشد.

تشکری‌هاشمی گفت: مدعی آن نیستیم که وضع ایده‌آلی در برخورد رانندگان تاکسی با مسافران وجود دارد اما این دوره‌ها تاکنون تاثیرگذار بوده و شاهد روند بهبود ارتباط راننده و مشتری و کاهش شکایت از آنها بوده‌‌ایم.

وی افزود: در بحث نرخ‌های تاکسی نیز با چاپ برچسب در تاکسی‌های خطی، تنش مسافر و راننده به حداقل رسیده است.

تربیت 25 هزار مدرس حجاب در کشور
مدیر کل امور زنان وزارت آموزش و پرورش با تشریح برنامه‌های این وزارتخانه درباره گسترش «حجاب و عفاف» در میان دانش‌آموزان از برگزاری نمایشگاه‌های لباس و پوشش دانش‌آموزی در سراسر کشور خبرداد.

مهری سویزی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: آموزش و پرورش در راستای توسعه حجاب و عفاف در بین مدارس دخترانه برنامه‌های متعددی را تعریف کرده است که تربیت 25 هزار مدرس حجاب در کشور، برگزاری 12هزار و 400 نشست دانش‌آموزی و پرسمان دینی به منظور رفع سوالات و ابهامات و انجام طرح‌های پژوهشی برخی از این برنامه‌هاست.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های لباس و پوشش دانش‌آموزی و معلمان، تهیه و توزیع نمایشگاه «در حریم ریحانه» برای استان‌های کشور و برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی مرتبط از دیگر برنامه‌های دیگر دفتر زنان وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه حجاب و عفاف است.

مدیر کل امور زنان آموزش و پرورش همچنین از تالیف و چاپ دو کتاب «دلواپسی‌های دختران» و «آشنایی با آموزه‌های فرهنگ دینی (بهره‌یابی از آموزه‌های فرهنگی لباس و عفاف و حجاب) به تعداد 178 هزار جلد و ارسال به استان‌ها خبر داد.

سویزی با بیان اینکه آموزش و پرورش در موضوع عفاف و حجاب ساختارمند و پیشتازانه حرکت کرده است، تصریح کرد: آموزش و پرورش در سال 85 که موجی به گستردگی امروز نسبت به عفاف و حجاب وجود نداشت، با جدیت تمام به عنوان یک اصل اعتقادی ورود پیدا کرد و جلسات و نشست‌های پیایی را برگزار و شیوه‌نامه اجرایی را تدوین و به سراسر کشور ابلاغ ارسال کرد.

به گفته وی، از سال 1385برنامه حجاب و عفاف تدوین و به مدیران ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور ارسال شد، به طوری که با استناد به گزارش‌های مصور بیش از 300 عنوان برنامه فراگیر در موضوع عفاف و حجاب در 31 سازمان و آموزش و پرورش سراسر کشور برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه‌های لباس و پوشش دانش‌آموزان

مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به برنامه‌های ویژه آموزش و پرورش برای گسترش حجاب و عفاف، توسعه شاداب سازی و محرم سازی مدارس دخترانه، افزایش مدارس تحت پوشش این طرح، الگوسازی و تجلیل از دختران برتر با شایستگی‌های اخلاقی و فرزانگی‌های علمی، برگزاری همایش ملی اندیشه سازان عفاف به منظور الگودهی محتوایی و روشی در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و تجلیل از خادمان فعال این حوزه، برگزاری نمایشگاه‌های لباس دانش‌آموزان، تربیت و تقویت مدرسان حجاب به منظور اعزام به مدارس دخترانه و شرکت در پرسمان‌های دانش‌آموزی را از جمله این برنامه‌ها بیان کرد.

وی اظهار کرد: همان گونه در زمان ثبت‌نام دانش‌آموز به همراه ولی متعهد می‌شود و امضا می‌کند که مقررات مدرسه را رعایت کند و همان طور که آزاد نیست، مدرسه را با پارک اشتباه بگیرد و هر وقت دلش خواست برود و بیاید، همان طور هم موظف است، یونیفورم مدرسه را به عنوان حداقل قانون مدرسه رعایت کند و نظارت بر چنین رعایتی از وظایف مدیران و مسوولان است.

رویکرد برنامه‌های آموزش و پرورش متقاعدسازی و بارورپذیریست

سویزی گفت: تمام برنامه‌های آموزش و پرورش با رویکردی متقاعدسازی و بارور پذیری در میان دانش‌آموزان صورت گرفته است و ما شاهد هستیم که فرهنگیان از بهینه‌ترین نوع پوشش در بین تمام زنان شاغل در سطح کشور را برخوردار هستند.

وی ادامه داد: اگر پوشش زنان فرهنگی الگوی تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادهای دولتی و وابسته به دولت و بلکه بخش غیردولتی شود، بخش اعظمی از مظاهر ناپسند موجود برطرف و ظاهر جامعه وضعیت شایسته‌ای، پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: باید برای توسعه آگاهی، دانایی و باورسازی تلاش کرد که این آگاهی می‌تواند از ورود به کتب درسی و جملات آغاز شود و در مکانیزم هنجاری باید تشویق برای ایجاد عادت‌های مطلوب با الگوسازی انجام بپذیرد.

مدیر کل امور زنان وزارت آموزش و پرورش در پایان بهره‌گیری از مکانیزم‌های شناختی، هنجاری و نظارتی را مهمترین عامل گسترش حجاب و عفاف در جامعه عنوان کرد و گفت: جامعه‌ای که از عفاف و حجاب فاصله بگیرد، بدون شک از صدای تحقیر زن آکنده خواهد بود، چرا که در چنین جامعه ای چراغ‌های تحریک جنسی روشن و چراغ‌های تحرک انسانی رو به خاموشی است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours