برادرمحبوبه کرمی: مسوولین قضایی با تقاضای وثیقه برای وی مخالفت کرده اند

21 تیر 1389

کمپین بین المللی حقوق بشر: محسن کرمی برادرمحبوبه کرمی،فعال حوزه زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا درمصاحبه ای با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به شرح وضعیت خواهر زندانی خود پرداخته است. او گفت که وضعیت جسمی و روحی خواهرش در زندان خوب نیست و ومسوولین قضایی با تقاضای وثیقه برای وی مخالفت کرده اند.

او درخصوص وضعیت خواهرش در زندان گفت: «‌وضعیت جسمی و خصوصا روحی محبوبه، خوب نیست. پیش از بازداشت، محبوبه مقداری استرس و افسردگی خفیف داشت که بعد از فوت مادرمان عارض شده بود و تحت مداوا قرار داشت. بعد از بازداشت و پس از این که۸۰ روز در بازداشت گاه انفرای نگهداری داشته بود، این وضعیت خیلی تشدید شده است و ما خیلی نگران وضعیش هستیم، ولی متاسفانه با توجه به این که این وضعیت را با دادستان تهران هم در میان گذاشتم و ایشان هم قول مساعد دادند که با قاضی پرونده، صحبت کنند، ولی اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و روز دادگاهشان هم قاضی جانشینی که حضور داشتند با قرار وثیقه موافقت نکردند، الان هم در حال حاظر در بند نسوان زندان اوین هستند و در تماس تلفنی خبر دادند که توسط بهداری زندان مورد معاینه قرارگرفتند.»

محسن کرمی افزود: « محبوبه از نظر تنفسی دچار مشکل است. شب ها راحت نمی تواند، بخوابند. آن جا عنوان شده ایشان انحراف بینی دارد و باید عمل شود، ولی محبوبه راضی نبود از طریق بیمارستان های طرف قرارداد با زنندان اوین، جراحی صورت بگیرد. ما در صدد هستیم، برایش در خواست مرخصی کنیم تا در بیرون از زندان، توسط پزشک مخصوصی که قبلا داشته برای این کار اقدام کنیم. وکیل پرونده از قاضی درخواست کردند، مدارک پزشکی محبوبه را که قبلا زیر نظر روان پزشک، تحت درمان بوده را به دادگاه ارائه کنند. دادگاه هم به زندان دستور قضایی صادر کرده از طریق زندان محبوبه را سه شنبه گذشته به پزشکی قانونی معرفی کردند، در پزشکی قانونی مورد معاینه قرارگرفت، نتیجه را برای زندان مجددا ارسال کردند. ما منتظریم این نظریه از زندان مجددا به دادگاه انقلاب، ارسال شود که در این مرحله امیدوارم، وکلا بتوانند از قاضی این پرونده، درخواست قبول وثیقه کنند و امیدورام که آن ها هم کنند .»

برادر این زندانی سیاسی درخصوص وضعیت پرونده او گفت: « محبوبه روز ۷ تیر نوبت دادگاه داشت که به همراه وکلای شان در آن شرکت کرد. به دادگاه انقلاب مراجعه کردند از زندان او را به دادگاه اعزام کردند ولی آن روز قاضی آقای پیر عباسی حضور نداشتند و نماینده دادستان هم حضور نداشتند؛ به همین دلیل دادگاهش به تعویق افتاد. تاریخ بعدی که اعلام کردند ۱۸ مرداد ماه است. حدودا ۴۰ روز بعد از تاریخ اولیه؛ ضمن این که محبوبه بیش از ۴ ماه است که در بازداشت است. اولین بازداشتش تاریخ ۲ ماه داشته است بعد از دو ماه بی آن که تمدید قرار بازداشت به ایشان ابلاغ شود، قرار تمدید بازداشت را گذاشته شدند و محبوبه به این موضوع اعتراض کرده و فعلا به این اعتراض رسیدگی نشده است.»

محسن کرمی با اشاره به اتهاماتی که به خواهر وی وارد شده است توضیح داد: «‌از اتهاماتی که برای محبوبه عنوان کردند؛ بحث عضویت محبوبه در مجموعه فعالان حقوق بشر و بحث فعالیت در کمپین یک میلیون امضا مطرخ بوده است . یکی دیگر از موادر اتهامات محبوبه که در همان جلسه دادگاهی که با حضور قاضی جانشین یا دادیار جاشین عنوان شده بود به محبوبه گفته بودند شما با بسته شدن کانون مدافعان حقوق بشر مخالفت کردید. ایا الان هم روی همون موضعتان هستید؟ محبوبه گفته بود؛ بله. گفتند:” شما ظاهرا از خانم عبادی طرفداری کردید؟ محبوبه گفته بود:”البته ایشان وکیل من بودند،من، وکیل ایشان نیستم. من مواضع ایشان را صحیح می دانم. روی همین اصل هم قاضی جانشین، عنوان کردند که ایشان سر مواضع قلبی شان هستند و احتمالا به همین دلیل با تبدیل قرار محبوبه یا تبدیلش به قرار وثیقه مخالفت کردند.»

آقای کرمی در پاسخ به این پرسش که آیا محبوبه اتهاماتش را پذیرفته است، گفت: « فرض کنید اگراتهام این است که شما عضو کمپین یک میلیون امضا هستید، بله، محوببه می پذیرد که عضو است، ولی این عضویت را به عنوان یک عمل مجرمانه قبول ندارد.»

وی در مورد برخورد بازجویان با محبوبه چنین گفت: «در مراحل اولیه بازجویی با ایشان برخورد نامناسبی داشتند، اول فروردین در اولین دیدارش این موضوع را مطرح کرد که با بطری آب به سرش ضربه زدند و تهدیدش کردند که مدت خیلی طولانی می توانیم شما را در بازداشت نگه داریم. نمی گذاریم اتفاقاتی که قبلا برای زندانیان دیگر افتاده و آن ها خیلی زود از این طریق به شهرت رسیدند برای شما به وجود بیاد. ما به هر صورتی که بخواهید می توانیم با شما رفتار کنیم.»

آقای کرمی در پایان گفت: «از مسئولین خواهش می کنم به ماهیت اعمالی که این ها انجام دادند، دقت کنند و با برداشت های سیاسی به این موضوعات توجه نکنند و به هیچ وجه کاری که این ها انجام می دادند، مجرمانه نبوده و عملی که به صورت اگاهانه جرم تلقی بشه مرتکب نشدند. تقاضایم این است هم در مورد محبوبه هم سایر زندانیان با عدالت رفتار شود و محاکمات عادلانه ای داشته باشند. خواهش می کنم به ماهیت اعمالی که این ها انجام دادند دقت بشه با ربداشتهای سایسی به این موضوعات توجه نکنند و به هیچ وجه کاری که اینها انجام م یدادن مجرمانه نبوده عملی را به صورت اگاهانه جرم تلقی بشه مرتکب نشدند من تقضا یم این است هم در مورد محبوبه هم سایر زندانیان با عدالت رفتار شود و محاکمات عادلانه ایداشته باشند.»

سابقه خبر:

محبوبه کرمی فعال جنبش زنان،عضو کمپین یک میلیون امضا، در تاریخ ۱۱ اسفند ماه ۱۳۸۸ ، پس از تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی برای پنجمین بار دستگیر و روانه بند ۲ الف سپاه شد. وی بیش از ۸۰ روز در این بند نگهداری و سپس به سلول زندانیان سیاسی در زندان نسوان اوین، اتاق ۵ ،بند ۲ بالا منتقل شد. بار اول و دوم در رابطه با درگیری های ۱۸ تیر بازداشت شد. بار سوم، ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و پس از ۷۰ روز آزاد شد. باردیگر، ۶ فروردین ۱۳۸۸ به همراه ۱۱ تن از اعضای کمپین و فعالان جنبش زنان که قصد دیدار نوروزی با خانواده زهرا بنی یعقوب را داشتند به اتهام اخلال در نظم عمومی دستگیر و پس از ۱۳ روز آزاد شد. در همه پرونده های فوق، حکم تبرئه برای وی صادر شده است

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours