متقاضیان فرزند خواندگی 8 برابر کودکان تحت پوشش بهزیستی هستند

28 تیر 1389

ایلنا: کارشناس مسوول شبه خانواده سازمان بهزیستی با اعلام اینکه به طور متوسط سالیانه 150 تا 160 کودک به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی واگذار می‌شود و 800خانوار نیز پشت نوبت پذیرش فرزند هستند گفت:جنسیت کودکان برای واگذاری نسبت مساوی داشته و پشت نوبتی و متقاضیان‌پذیرش دختران برای فرزند خواندگی بیشتر از متقاضیان پسر است و متقاضیان پسر زودتر به هدف خود برای فرزندخواندگی می‌رسند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهری شیرکوند کارشناس مسوول شبه خانواده سازمان بهزیستی امروز در نشست خبری مربوط به فرزندخواندگی با اعلام اینکه 95 درصد از کودکان به فرزند خواندگی‌پذیرفته شده با موفقیت مواجه شده و از شرایط مطلوبی برخوردارند، تاکید کرد: در حال حاضر در شهرستان‌ها و استان‌ تهران 800 خانوار پشت نوبت فرزند خواندگی هستند و به طور متوسط سالیانه 150 تا 160 کودک به خانواده‌های متقاضی فرزند خواندگی واگذار می‌شود.

به گفته کارشناس مسوول شبه خانواده سازمان بهزستی جنسیت کودکان برای واگذاری نسبت مساوی داشته و پشت نوبتی و متقاضیان‌پذیرش دختران برای فرزند خواندگی بیشتر از متقاضیان پسر است و متقاضیان پسر زودتر به هدف خود برای فرزندخواندگی می‌رسند.

متقاضیان فرزند خواندگی 8 برابر کودکان تحت پوشش بهزیستی هستند

او با اعلام اینکه متقاضیان فرزند خواندگی هشت برابر تعدادفرزندان هستند خاطر نشان کرد: در حال حاضر ده هزار کودک در مراکز شبانه‌روزی و شبه‌خانواده بهزیستی هستند که از این میان حدود 1500 تا 2 هزار کودک شرایط مربوط به فرزندخواندگی را دارند.

شیرکوند با اعلام اینکه مدت اقامت کودکانی که شرایط فرزند خواندگی را داشته باشند در مراکز بهزیستی کوتاه مدت است گفت: در حال حاضر حدود 500 کودک زیر 12 سال در مراکز بهزیستی حمایت می‌شوند که به دلیل داشتن ولی یا بستگان دیگر و یا داشتن بیماری یا معلولیت خاص شرایط واگذاری به خانواده‌ها را ندارند در عین حال ممکن است شرایط فرزند خواندگی را داشته باشند اما متقاضی برای‌پذیرش آنها وجود نداشته باشد.

85 درصد از کودکان تحت پوشش مراکز بهزیستی، بد سرپرست هستند

به گزارش خبرنگار ایلنا کارشناس مسوول شعبه خانواده بهزیستی تصریح کرد: حدود 85 درصد از کودکان تحت پوشش مراکز بهزیستی، بد سرپرست هستند و تعداد کودکان بی‌سرپرست مطلق در مراکز بهزیستی محدود است.

رزاقی روان شناسی و رئیس گروه مراقبت در خانواده سازمان بهزیستی نیز در ادامه با اشاره به شرایط والدین برای فرزند خواندگی خاطرنشان کرد: باید بیش از 5 سال از ازدواج زوج گذشته باشد و بعد از 5 سال گواهی لازم نیز از مراکز تخصصی ،مبنی بر اینکه زوجین صاحب فرزند نمی‌شود صادر شود و سن یکی از زوجه نیز کمتر از 30 سال نباشند.

او با اعلام اینکه افرادی که دارای پایگاه اجتماعی، اقتصادی خاص هستند امتیاز بیشتری برای فرزند خواندگی دارند ادامه داد: در عین حال خانواده‌های متقاضی به طور جامع ارزیابی می‌شوند و خانواده‌های متوسط نیز می‌توانند از شرایط فوق برخوردار شوند.

شرایط فرزند خواندگی در ایران با معیارهای جهانی هماهنگ است
کارشناس مسوول شبه خانواده بهزیستی در ادامه داشتن شرایط قانونی، مددکاری و روان شناختی لازم را از شرایط مهم متقاضیان دریافت فرزند به‌عنوان فرزند خوانده دانست و گفت: خانواده‌ها از شرایط و ویژگی های بسیاری ارزیابی می‌شوند و خاص بودن شرایط ارزیابی به گونه‌ای است که بسیاری از خانواده‌ها پشت نوبت‌پذیرش فرزند باقی می‌مانند که البته این شرایط در ایران با معیارهای جهانی هماهنگ است.

روان‌شناس و رئیس گروه مراقبت در خانواده سازمان بهزیستی در ادامه با اشاره به امکان فرزند خواندگی از سوی افراد مجرد گفت: از آن جا که قانون فرزند خواندگی به سال 1353 باز می‌گردد چنین امکانی در قانون وجود ندارد اما این امر در قانون جدید پیش‌بینی شده است که امیدواریم مراحل تصویب آن سپری شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours