از آزادی زندانیان مهریه تا فرزندکشی

۱ min read

19 اردیبهشت 1387

کاهش قتل، آزار و تجاوزبه زنان و دختران، گروگانگیرى، آدم ربایى در گزارش های فروردین 1387 در روزنامه ها قابل تعمق است. این که آمدن عید و بهار ، زیبایی طعبیت و شادمانی برگزاری سنتی کهن سال ، تا حدودی باعث کاهش حوادث شده است یا این که انعکاس گزارشات در روزنامه ها به دلیل 17 روز تعطیلی نوروزی دچار وقفه شده است، پرسشی است که شاید نتوان پاسخی برای آن یافت. شاید خیابان های خلوت روزهای عید که از بار ترافیک افسار گسیخته کاسته است، در آرامش شهروندان موثر بوده است. برای برخی شادی نوروز آرامش دهنده ناآرامی است که محصول جامعه ناآرامی است، گرچه سردار احمدی مقدم در سایت پلیس تفسیردیگری از کاهش جرائم می دهند: فرمانده نیروى انتظامى کاهش جرایم خشن را از” مهمترین نتایج و دستاوردهاى طرح ارتقاى امنیت اجتماعى” می داند.
وى خاطرنشان کرد: «پلیس تلاش خواهد کرد با تلاش مضاعف و حضور فیزیکى محسوس و نامحسوس، افزایش گشت ها، ایستگاه هاى پلیس، تجهیز پاسگاه ها و کلانترى ها و سیستم هاى مانیتورینگ و بازرسان کنترل نامحسوس از وقوع جرایم خرد و سرقت هاى کوچک در جامعه جلوگیرى نماید. شرایط به گذشته بازگشت پذیر نخواهد بود.» گزارش های حوادث در آینده نشان خواهد داد .

آزادى ۱۰۶ زندانى مهریه درآغازسال نو

8فروردین 87 -جواد صادقى، رئیس مجتمع قضایى خانواده ۲ تهران اعلام کرد : مردهایى که به دلیل ناتوانى از پرداخت مهریه و نفقه همسران خود زندانى بودند با پذیرش لایحه اعسارشان از زندان آزاد شدند .رسیدگى به مشکلات زندانیانى که به خاطر مسائل مالى از جمله ناتوانى در پرداخت مهریه همسران شان در زندان هستند خارج از نوبت رسیدگی می شود . براساس ماده ۲ قانون نحوه اجراى محکومیت هاى مالى، درصورتى که مرد، محکوم به پرداخت «مهریه» به نرخ روز شده باشد و آن را پرداخت نکند در راستاى اجراى قانون و در صورت درخواست زن قضات دادگاه مرد را ممنوع الخروج و روانه زندان خواهند کرد. در چنین شرایطى مردها مى توانند در صورت ناتوانى مالى از دادگاه ناتوانى خود را از نظر مالى به قاضى دادگاه اثبات کنند. دادگاه مهریه زن را براساس میزان درآمد مرد و یا حقوق ماهیانه وى تقسیط خواهد کرد تا زن مهریه خود را به صورت ماهیانه دریافت کند . در آستانه سال جدید پرونده این گروه از مردان با حضور همسرانشان مورد رسیدگى قرار گرفت ، بدین ترتیب ۳۸ تن از مردها که اغلب شان جوان و کارمندهاى ساده بوده و به دلیل تعیین مهریه هاى سنگین براى همسران شان زندانى بودند، آزاد شدند.
۷۸ مرد نیز که نتوانسته بودند رضایت همسران خود را جلب نمایند و به خاطر ناتوانى از پرداخت نفقه و مهریه زندانى بودند، با معرفى ضامن معتبر و سپردن وثیقه در ایام نوروز به مرخصى رفتند تا شاید بتوانند با شاکى هاى خود صلح و سازش کنند.

همسر کشی

18 فروردین 87 – لوگوی جمع آوری کمک برای نجات یک زن در انتظار اعدام بر روی سایت ها خود نمایی می کند.پرداخت 60 میلیون تومان دیه،برای کسی که نه خودش و نه خانواده اش موقعیت مالی مناسبی ندارند، بسیار دشوار است.
اکرم مهدوی، زنی است که در سال 82 به کمک مرد دیگری شوهر 74 ساله خود را که نزدیک به 50 سال از وی بزرگتر بوده است به قتل رساند. اکرم 32 ساله چهار سال نیم در زندان اوین است وپرونده وی در اجرای احکام دادسرای جنایی است. در صورت عدم پرداخت مبلغ دیه درخواستی اکرم مهدوی اعدام می شود. اکرم مهدوی دوبار ازدواج کرده که هردو ازدواج در سنین پائین و ناخواسته انجام گرفته است واقدام او به ارتکاب قتل ناشی از رشد خشم و خشونت در خانواده در پی یک ازدواج اجباری است. ازدواج اکرم مهدوی در سن سیزده سالگی تحت فشار خانواده بوده است . او در آغاز سنین بلوغ با پسر دایی خود ازدواج می کند .در سن هیجده سالگی از شوهرش طلاق می گیرد. بعد درسن بیست سالگی با فردی که نزدیک 50 سال از او بزرگتر بوده است ازدواج می کند.او از همسر اولش یک دختر شانزده ساله دارد ولی از همسر دومش بچه دار نشده است.

21 فروردین 87 – با گذشت چهار ماه از قتل دختر جوان هنوز جسد او پیدا نشده است و هم چنین علت و انگیزه قتل، اما متهم به قتل در پاسخ به سؤال هاى بازپرس جنایى گفت: «من فقط در جلسه دادگاه حرف مى زنم. » متهم تحصیلکرده که داراى مدارک مهندسى و خلبانى از کانادا است دو سال قبل، پس از پایان تحصیلاتش به ایران برگشت و طبق اظهاراتش از حدود یک سال قبل با الناز۲۱ ساله آشنا شد. وى در مورد نحوه آشنایى اش با «الناز» در نخستین بازجویى ها گفت: یک روز درپشت چراغ قرمز توقف کرده بودم زن میانسالى به طرفم آمد. او پس از این که سر صحبت را باز کرد شماره تلفنم را گرفت و گفت: دختر جوان و زیبایى دارد که مى تواند همسر مناسبى برایم باشد و از همان جا ارتباط ما آغاز شد. چند ماه بعد هم تصمیم به ازدواج با او گرفتم. بنابراین به آزمایشگاه مراجعه کرده و آزمایش خون هم دادیم.روز حادثه- اواخر آبان- «الناز» را از آرایشگاه سوار کرده و او را به خانه بردم. ساعتى بعد هم دست و پایش را بستم و در ظرفشویى آشپزخانه خفه اش کردم. سپس پیکرش را درگونى انداخته و آن را به رودخانه اى دراطراف تهران برده و در آب انداختم.

23 فروردین 87 -مرگ مشکوک مرد جوانى در اسلامشهر به مأموران پلیس اطلاع داده شد. همسر مقتول که 20 سال دارد در نخستین بازجویى ها به پلیس گفت: من و همسرم سه ماه قبل با هم ازدواج کردیم. زندگى خوبى داشتیم اما پس از مدتى به دلیل مشکلات مالى اختلاف هاى من و شوهرم شروع شد. همسرم چندى قبل از پدرم مقدارى پول قرض گرفت اما در موعد مقرر از بازپرداخت پول خوددارى کرد. سر این موضوع چند بار با هم جرو بحث کرده و درگیر شده بودیم تا این که روز چهارشنبه دوباره بر سر پرداخت پول با هم مشاجره کردیم. همان موقع او به طرفم حمله ور شد. من هم در دفاع از خود کاردى از آشپزخانه برداشته و ضربه اى به شوهرم زدم. ناگهان او غرق خون روى زمین افتاد. بادیدن این صحنه بشدت ترسیده بودم. من قصد کشتن همسرم را نداشتم فقط مى خواستم او را بترسانم که این اتفاق رخ داد.

24 فروردین 87 –مردى با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از قتل همسر و پسر چهار ماهه اش خبر داد.
در این ماجراى غم انگیز زن ۲۴ساله اى به نام «نجمه» و پسر ۴ ماهه اش «پارسا» نیمه هاى شب با ضربه هاى مرگبار مرد خانه به قتل رسیدند. در نخستین تحقیقات نیز محمد جواد – ۲۲ ساله – به اتهام قتل همسر و فرزندش بازداشت شد. و جزئیات قتل همسر و پسرش را فاش کرد.«محمدجواد» انگیزه خود را اختلاف هاى شدید خانوادگى با همسرش عنوان کرد. حدود ۱۸ ماه قبل ازدواج کردیم. اما از همان ابتداى زندگى مشترک، مشکلات زیادى با هم داشتیم که بیشتر آنها به دلیل بیکارى من بود. به همین خاطر یک بار هم تا مرز طلاق پیش رفتیم. اما ناگهان متوجه شدیم «نجمه» باردار است. همین موضوع هم اختلاف ما را شدیدتر کرد. در ادامه تحقیقات، ماموران پلیس از رابطه محمد جواد با یک دختر جوان باخبر شدند. دختر دانشجو که خود را از همکلاسى هاى متهم معرفى کرد، درباره آشنایى خود با محمدجواد گفت: «حدود یک سال ونیم قبل با وى در دانشگاه آشنا شدم. بهم علاقمند شدیم تا این که او به من پیشنهاد ازدواج داد. بعد از مدتى متوجه شدم او متأهل است به دلیل مهریه سنگین همسرش نتوانسته او را طلاق دهد. چند ماه بعد یکى از بستگان نزدیکش که به دوستى ما پى برده بود ازمن خواست از زندگى مرد مورد علاقه ام که بزودی پدر میشود بیرون بروم. تصمیم گرفتم براى همیشه به رابطه مان پایان دهم
از او خواستم دیگر به من تلفن نکند. اما او تهدیدم کرد اگر به رابطه دوستى مان ادامه ندهم مرا مى کشد

نجات از قصاص

26 فروردین 1387 – مرد میانسال که به اتهام قتل همسرش به قصاص – اعدام – محکوم شده و آخرین روزهاى زندگى اش را پشت میله هاى زندان مى گذراند، با اعلام گذشت پدر و مادر همسرش از مرگ نجات یافت.
مرد اعدامى به اتهام قتل همسر ۴۷ ساله اش «فریبا» از سوى پلیس در خانه اش دستگیر شد.على – ۵۲ ساله – که در پى اختلاف هاى شدید خانوادگى همسرش را خفه کرده بود، سعى داشت خودکشى کند که ناکام ماند.وى پس از دستگیرى و اعتراف به قتل، در شعبه ۷۴ دادگاه کیفرى استان تهران محاکمه و به قصاص نفس محکوم شد.مادر قربانى گفت: بعد از این حادثه هر دو فرزند دخترم را به خانه آوردم، اما در مدت کوتاهى متوجه شدم آنها پس از مرگ غم انگیز مادرشان بشدت افسرده شده اند. پدرشان هم در آستانه اعدام قرار داشت.با این که من و شوهرم براى دامادمان تقاضاى قصاص کرده بودیم برای بهبود وضع روحی بچه ها از مجازات پدرشان گذشت کرد یم .

دیگر کشی

31 فروردین 87 :ـ پسر جوانى که شب نامزدى اش مرتکب قتل شده بود با تلاش کار آگاهان پلیس جنایى تهران به دام افتاد.
مأموران کلانترى (۱۵۳)شهرک ولى عصر در جنوب تهران از طریق تماس تلفنى ساکنان محل، در جریان یک درگیرى مرگبار میان اعضاى دو خانواده قرار گرفتند. در این درگیرى پسر ۲۶ ساله اى به نام على با ضربه کارد از پا درآمده است. ناصر ـ متهم به قتل ۲۸ ساله – از همسایگان مقتول بوده که پس از درگیرى متوارى شده است آن شب مراسم نامزدى «ناصر» هنگامى که برادر وى براى پس گرفتن قلیانشان به خانه «على» – مقتول – مراجعه کرد متوجه شد قلیان شکسته است. بعد هم بر سر همین موضوع با «على» درگیر شد. با دخالت خانواده طرفین، نزاع دسته جمعى درگرفت که در نهایت «ناصر» با ضربه کارد، «على» را به قتل رساند وگریخت.

22 فروردین 87 – مردى در تماس با پلیس ۱۱۰ از مرگ مادر ۷۸ ساله اش خبر داد. مأموران کلانترى ۱۰۶ نامجو پس از ورود به خانه زن سال خورده در خیابان سبلان شمالى در حالى با پیکر بى جان صاحبخانه روبه رو شدند که کاردى هم در دست راست او قرار داشت. یک کارد خون آلودى نیز کنار تختش افتاده بود. «شهریارى» بازپرس ویژه قتل دادسراى جنایى تهران براى بررسى موضوع ، خود را به محل حادثه رساند.در نخستین تحقیقات مشخص شد «گله»- زن ارمنى- به تنهایى در خانه زندگى مى کرد. یکى از فرزندانش برای سرکشی روزانه پس از ورود به خانه با جسد مادرش رو به رو شد.
فرزندان مقتول اظهار داشتند مادرشان خودکشى کرده است. اما در بررسى دقیق جسد و محل حادثه قتل تشخیص داده شده است.

فرزند کشی

29 فروردین 87– مصطفى ۳۱ ساله که مدتى قبل به دلیل اعتیاد و بیکارى از همسرش جدا شده بود، سرپرستى دو فرزندش به نام هاى امیرحسین – ۷ ساله – و فاطمه – ۴ ساله – را بر عهده گرفت. او هفتم شهریور فرزندانش را براى بازى و تفریح به پارک برده بود که ناگهان در اقدامى دیوانه واربا یک رشته طناب پسرش را خفه کرد. او قصد داشت دخترش را نیز از پا درآورد که ناگهان به خاطر عذاب وجدان از دومین جنایت منصرف شد. بلافاصله امیرحسین را به درمانگاهى در یافت آباد برد، اما پزشکان پس از معاینه پسرک اعلام کردند او جان سپرده است. مسئولان درمانگاه که از موضوع قتل باخبر شده بودند، بلافاصله با مأموران کلانترى ۱۵۱ یافت آباد تماس گرفتند. عامل قتل دستگیر و به قتل پسرش اعتراف کرد .

دختران فراری

به گزارش ایسنا رییس پلیس آگاهی استان خوزستان، ۷۵ درصد گم‌شدگان استان را دختران و زنان و علت ناپدیدی بیشتر آن‌ها را فرار از خانه‌ عنوان کرد.
سرهنگ «مختاری‌فرد» با اعلام این مطلب افزود: بر اساس گزارش‌های موجود، سن اغلب دختران و زنان گمشده ۱۵ تا ۲۹ سال بوده و عملیات و بررسی‌های پلیس در این موارد، منتج به این می‌شود که افراد گمشده، اغلب از خانه فرار کرده‌اند.
سرهنگ مختاری‌فرد بیش از ۴۰ درصد قتل‌ها در خوزستان را از نوع ناموسی توصیف و اعلام کرد: استان خوزستان، از نظر آمار قتل‌های ناموسی، پس از استان سیستان‌وبلوچستان، در رتبه دوم کشوری قرار دارد.
وی گفت: از آن جا که در این نوع قتل‌ها معمولا ولی‌ دم خود قاتل است، حداکثر مجازات برای متهم، هشت سال زندان است .
وی بیشترین آمار «تجاوز به عنف» در استان خوزستان پس از شهر آبادان را مربوط به اهواز دانست و گفت: مجرمان به شیوه‌های متفاوت، در پوشش مسافرکش‌، افراد را از مرکز شهر می‌ربایند و به حاشیه شهرها می‌برند.
به گفته وی، استان خوزستان در میان سایر استانهای کشور، در ارتکاب جرم تجاوز به عنف، در رده‌های دهم و گاه یازدهم و استان‌های اصفهان، تهران و شیراز در رتبه‌های نخست قرار دارند.

وی اعلام کرد که اعضای باند متجاوزان به عنف در استان با بیش از ۱۶ فقره جرم دستگیر شده‌اند . او سن این متهمان را بین ۲۰ تا ۲۸ سال عنوان کرد و نسبت به کاهش سن مجرمان تجاوز به عنف در استان ابراز تاسف کرد.

حساسیت نسبت به خشونت علیه زنان

بی شک خشونت علیه زنان مختص کشور ما نیست و در همه جای دنیا رواج دارد، اما در برخی از کشورها، دولت با کمک گروه های مردمی در سطحی بسیار گسترده، سعی در کاهش این خشونت ها دارد. مسلما یکی از راهکارهای کاهش خشونت ایجاد حساسیت جامعه، نسبت به خشونت علیه زنان است. در فروردین ماه امسال خبر کشته شدن زنی که برای مبارزه با جنگ و خشونت، لباس سپید به تن کرد تا دور دنیا را بپیماید مردم ترکیه و ایتالیا را شوکه کرد. و این نشانه آن بود که حساسیت جامعه در کشورهای مختلف نسبت به خشونت افزایش یافته است.

«ژوزفینا پاسکواله» زن ۳۳ ساله ایتالیایى، براى جلب توجه جهانیان به صلح، با لباس سپید و پاى پیاده حرکت به دور دنیا را آغاز کرد.او در طول مسیر گاهى سوار خودروهاى بین راهى مى شد تا خود را به شهر برساند. «ژوزفینا» به نزدیکى هاى استانبول در ترکیه رسیده بود که سفرش به خط پایان رسید. چرا که یک راننده کامیون، او را سوار کرد و او را در جاده فرعى شهر «قبضه» مورد آزار و اذیت قرار داد و کشت، بعد هم متوارى شد. با انتشار خبر این جنایت، مردم ترکیه و ایتالیا شوکه شدند. تصویر «ژوزفینا» در صفحه نخست تمامى خبرگزارى ها و روزنامه هاى این دو کشور نقش بست. نخست وزیر ترکیه در پیام رسمى ضمن اعلام تسلیت، با خانواده قربانى و مردم ایتالیا ابراز همدردى کرد. تجسس هاى پلیس جنایى براى دستگیرى جنایتکار فرارى با توجه به کشف سرنخ ها ادامه دارد.

 [1]

طلعت تقی نیا

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours