آیا چادر مشکی رنگ می بازد!

3 مرداد 1389

زن فردا (زهرا سمیعی): در بحث پوشش زنان به ویژه زنانی که از چادر استفاده می کنند مباحثی مثل رنگ و تنوع در نوع پوشش با ورود چادرهای رنگی با مدلهای گوناگون مورد بحث قرار گرفته گرچه پوشیدن چادرهای رنگی از دیرباز در برخی از مناطق کشورمان از جمله کرمان، یزد، کردستان و بخش هایی از آذربایجان متداول بوده است.

به گزارش «زن فردا»، استفاده از چادرهای مشکی و یا رنگی تنها مربوط به دوران حاضر نیست و بسیاری از باستان شناسان معتقدند سابقه پوشش چادر در ایران ریشه در تمدن بین‌النهرین دارد که به دوران پیش از پادشاهی هخامنشی بازمی‌گردد و زنان دارای جایگاه اجتماعی به نشانه تمایز از دیگر طبقات، از این پوشش سنتی استفاده می‌کرده اند.

در عصر حاضر با افزایش ورود زنان به جامعه و در واقع افزایش فعالیت های خارج از منزل آنها طراحان و صاحب نظران عرصه پوشاک اقدام به طراحی و دوخت چادرهایی کردند که انجام فعالیت را برای زنان آسان تر کرده است. در این میان استفاده از پارچه های رنگی برای دوخت چادر نیز از جمله اقداماتی بوده که چند سالی ست مورد توجه قرار گرفته و دختران و زنان جوان نیز از آن استقبال کرده اند.

یک طراح چادر ایرانی هم در این باره گفته است: از آن‌جا که جوانان به تنوع رنگ و مدل در انتخاب لباس اهمیت می‌دهند و به اقتضای سن و سالشان مایل اند از مدل‌های متنوع برای پوشش خود استفاده کنند، در نتیجه فکر اولیه چادر ایرانی با طراحی متفاوت و عدم استفاده از رنگ سیاه در ذهن طراحان شکل گرفت.

لباس و پوشش علاوه بر رفع نیازهای اساسی افراد معرف شخصیت و باورهای آنان نیز هست و با توجه به نگرش اسلامی زنان ایرانی در امر پوشش به ویژه چادر، حضور اجتماعی آنان و پذیرش مشاغل گوناگون استفاده از طرح های متنوع برای دوخت انواع پوشش و چادر اقتضای عصر حاضراست.

و امروزه با برگزاری جشنواره های لباس ملی، لباس ویژه مشاغل مختلف و.. . فضای ایجاد طرح و ایده های مناسب فراهم شده تا علاوه بر در نظر گرفتن معیارهای زیبایی شناختی، مسائل فرهنگی و مذهبی، احساس راحتی و حضور اجتماعی موثر و مناسب زنان را تضمین نماید.

به طور کلی لباس زنان در محیط کار شامل چادر، مانتو، شلوار همراه با مقنعه یا روسری، به صورت پوشش کامل است اما در فضای کاری متفاوت، متناسب با حفظ شئون اخلاقی زنان و حجاب کامل در جامعه، لباس هایی با فرم های متفاوت و متنوع وجود دارد مثل لباس زنان پلیس، پزشک، آتش نشان و … که بسیار متفاوت با پوشش زنان دیگر است.

اما به هر حال ترویج استفاده از پوششهایی با رنگهای متنوع علاوه بر آنکه با موازین دینی ما مسلمانان منطبق است، فوائد اجتماعی و اقتصادی فروانی نیز برای جامعه در پی دارد و به همین دلیل استفاده از الگوهای مناسب و رنگ های متناسب با عرف می توان زنان و دختران را به پوشیده بودن ترغیب کند و این چیزی ست که دین ما بر آن اهتمام می ورزد حضور زنان با حفظ حجاب و الزامات ارتباطی در جامعه.

مهری باقری مدرس حوزه در این خصوص در گفتگو با «زن فردا» می گوید: اصل مهم در اسلام در رابطه با حجاب پوشش است. یعنی آنچه اهمیت دارد فلسفه پوشش است نه رنگ آن، در واقع پوشش می تواند نشان دهنده این امر باشد که زن اهل فحشا نیست و خود پوشش می تواند مانع از تعرض به زنان باشد.

این مدرس حوزه ادامه می دهد: اصل مقدار پوشش است و رنگ آن در مرحله بعد قرار می گیرد، اگر در پیشینه تاریخ نگاه کنیم می بینیم که از لباسهای متنوع با رنگ های گوناگون استفاده می شده و این امر خود نشان می دهد که اصل در درجه نخست پوشیده بودن است.

وی افزود: البته استفاده از رنگ های مختلف در چادر می تواند یکی از عوامل تشویق افرادی باشد که گرایشی به حجاب ندارند و این امر می تواند کمک کند تا اینگونه افراد نیز به سمت حجاب کشیده شوند اما در مورد زنانی که معتقد به حجاب هستند و از چادر هم استفاده می کنند گمان می کنم استفاده از چادرهای رنگی برای آنها چنین معنایی نداشته باشد.

باقری معتقد است تبلیغ برخی رنگ ها و نوع پوشش برای افراد چادری نیست و این امر بیشتر برای کسانی ست که اعتقادی به پوشش ندارند و یا تمایل دارند اما به دلیل رنگ و نوع چادر نمی توانند از ان استفاده نمایند.

وی در پایان گفت: ما با طیف های گوناگونی مواجه هستیم و نباید تنها به یک طیف خاص توجه کنیم و باید تلاش کنیم به آنچه در دینمان آمده جامه عمل بپوشانیم چراکه بحث مربوط به پوشش چیزی ست که ما خودمان آن را وارد فرهنگمان کرده ایم و در اسلام الزامی نسبت به رنگ خاصی وجود ندارد و می بینیم که تنها در مراسم حج استفاده از رنگ سفید سفارش شده است و این خود نشان دهنده این است که اسلام معتقد به رنگ تیره و یا سیاه نیست و مشکلی هم با رنگ های روشن ندارد و برعکس اگر برخی روایات و سخنان امامان را در خصوص رنگ ها ببینیم متوجه می شویم که استفاده از رنگهای روشن بسیار سفارش شده و حتی رنگ سیاه مکروه معرفی شده است.

سعیده دانشجوی رشته ارتباطات در این خصوص به خبرنگار «زن فردا» می گوید: به عقیده من استفاده از چادر رنگی نمی تواند ایرادی داشته باشد اما من خودم به شخصه تا زمانی که در جامعه به صورت عرف در نیاید از آن استفاده نمی کنم.

زهرا دانشجوی رشته نرم افزار است که معتقد است خیلی کار خوبیه که استفاده از چادرهای رنگی عرف بشه و بسیاری از زنان و دختران ما از آن استفاده کنند چراکه به نظر من استفاده مداوم از چادر مشکی باعث ضعف روحیه در افراد می شود و اگر استفاده از این چادرها رواج پیدا کند حتماً از رنگ های شاد آن استفاده می کنم.

در هر صورت استفاده از چادرهای رنگی برای برخی خوشایند و برای برخی ناخوشایند است اما با این وجود آنچه بسیار حائز اهمیت است پوشش آنهم پوشش اسلامی ست در درجه نخست و بعد از آن می توان به رنگ و نوع پوش توجه کرد.

البته به نظر می رسد استفاده و رواج اینگونه چادر ها نیاز به زمان دارد و از سوی دیگر نیز به سرانجام رسیدن این امر نیاز به حمایت سازمان ها و ارگانهای گوناگون دارد چراکه انجام کارهای فرهنگی بسیار زمان بر بوده و به نظر می رسد ترویج آنچه کمی با عرف مغایراست مشکل باشد اما در هر حال امید می رود هر انچه در جهت ارتقای فرهنگ جوانان ما صورت می گیرد به سرانجامی خوش دست یابد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours