اظهارنظر جدید یکی از کارشناسان «ناشناس» جهان نیوز در مورد جنبش زنان: خود کم‏ بینی بر اندیشه برخی مدافعان حقوق زنان حاکم است

3 مرداد 1389

جهان نیوز : به گزارش سرویس زنان جهان؛ یکی از کارشناسان حوزه زنان در مورد آسیب‏ شناسی دفاع از حقوق زنان در گفتگو با خبرنگار جهان گفت: جریان دفاع از حقوق زنان در کشور ما، از ویژگی‏های مثبتی، برخوردار است البته در صورتی که نظام به آن جهت دینی بدهد و در این حوزه به کار های قوی بپردازد.

وی در ادامه افزود: حاکمیت نباید نگاه انفعالی به حوزه زنان داشته باشد زیرا این موضع مشکلات این حوزه را دو چندان می کند.

وی در ادامه افزود:برای آسیب شناسی حوزه زنان باید در مرحله اول به مسئله‏شناسی‏ها این حوزه پرداخت یعنی مسائل و مشکلات زن مسلمان و ایرانی را شناسایی کرد هر چند که نگاه مسئله شناسانه لیبرالیستی و فمینیستی، بر ذهن جامعه کارشناسی ‏ما حاکم شده و تاثیر خود را گذاشته است (که این موضع ناشی از نگاه غربی حاکم بر علوم انسانی است) و کارشناسان اجتماعی ما مسائل خود را از دریچه نگاه دیگران(غربی) تحلیل کرده واولویت‏های پژوهشی، کارشناسی و برنامه‏ای خود را نیز بر همان اساس تنظیم می کنند.

این کارشناس خانواده با پر اهمیت دانستن شاخص سازی‏ها برای رشد و توسعه زنان گفت: امروزه‏ شاخص‏های استاندارد جهانی که توسط نهادهای بین‏المللی ترویج و توصیه می‏شود ملاک ارزیابی وضعیت زنان است و ملاک های که نه تنها کم‏تر می‏توان نشانی از شاخص‏های بومی در تحلیل وضعیت زنان مشاهده کرد بلکه نیاز به تنظیم چنین شاخص‏هایی نیز چندان‏احساس نمی‏شود.

وی در ادامه اظهار داشت: با پذیرش چنین شاخص‏هایی، احساس حقارت و خود کم‏ بینی بر اندیشه تحلیل‏گران و مدافعان حقوق زنان در کشور غالب می شود زیرا چگونه می توان دو نگرش دینی و لائیک را با یک شاخص ارزیابی کرد شاخص هایی که کشور های غربی را با بحران اخلاق و خانواده مواجه کرده است .

هر چند که از نگاه خودشان، حائز بالاترین رتبه های رعایت حقوق و زنان و کودکان می شوند در صورتی که خشونت خانگی در این کشورها در صدر قرار دارد( به عنوان مثال،کشورهای سوئد و نروژ با دارا بودن رتبه‏های اول با فروپاشی کامل خانواده مواجه‏اند،چنان‏که 55 درصد فرزندانی که در سالیان اخیر در این دو کشور متولد شده‏اند نامشروع‏و 63 درصد اهالی استکهلم دارای پیوندهای توافقی خارج از چارچوب ازدواج می‏باشند.)

وی با انتقاد از محور بودن غرب برای ایجاد تعاریف و مفاهیم بنیادین و کاربردی زنان گفت: تحلیل وضعیت زنان بر اساس پذیرش مفاهیم و تعاریفی غرب در کشور های اسلامی بی معناست . چرا که مهم‏ترین نمود نفوذ و هجوم‏ فرهنگ بیگانه در حاکمیت مفاهیم و آموزه‏های دینی است و پذیرش این حاکمیت ‏به معنای پذیرش چارچوب تحلیلی است که دیگران برای ما تنظیم کرده‏اند. دیگرانی که جامعه اسلامی و ارزش های حاکم بر جامعه ما را قبول ندارند.

این کارشناس با تاکید بر اینکه، پذیرش مفاهیمی چون آزادی، برابری، نسبیت اخلاقی، فردگرایی و پذیرش‏تعاریف حاکم بر علوم اجتماعی کشور های اسلامی را به قهقرا می کشاند افزود: امروزه ضرورت دفاع فعال از شخصیت و حقوق زنان بیش از هر زمان دیگر احساس‏می‏شود؛ زیرا مسائل اصلی و تأثیرگذار زنان در پشت هاله‏ای از نگرش‏های‏غلط جاهلانه و جامدانه پنهان مانده است و از طرفی اصلاحاتی که با نیت دفاع‏از زنان انجام می‏شود بیش از آن که مفید باشد بر آسیب‏ها این حوزه افزوده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours