اعتراض مرتضی نبوی به دفاع حائری شیرازی از احمدی نژاد پیرامون حجاب و عفاف

6 مرداد 1389

جـــرس: مرتضی نبوی در پاسخ به سخنان حائری شیرازی که در دفاع از سخنان احمدی نژاد پیرامون حجاب و عفاف، سخنانی را مطرح کرده بود، مقاله ای معترضانه در روزنامه رسالت منتشر کرد.

حائری شیرازی در دفاع از اظهارات ماه گذشته احمدی نژاد در مورد حجاب گفته بود “ابتدا باید یک امر واجب (مانند حجاب) در جامعه به معروف تبدیل شود و سپس امر به معروف کرد.”
وی در توضیح سخن خویش گفته بود “بستن کمربند ایمنی برای رانندگان لازم بود اما تا وقتی که آن را به معروف تبدیل نکردند اجرا نشد.”

مرتضی نبوی، فعال اصولگرا و مدیر مسئول روزنامه رسالت، در مقاله خود به این استدلال آیت الله حائری معترض شده و نوشته است “امام خمینی فرموده بودند: “… فما وجب عقلا او شرعا وجب الامر به، و ما قبح عقلا اوحرم شرعا وجب النهی عنه…” (تحریر الوسیله، ج1)؛ یعنی آن چه از نظر عقل یا شرع، واجب باشد، امر به آن هم واجب است و آن چه از نظر عقل، قبیح (زشت) باشد یا از نظر شرع حرام باشد، نهی از آن هم واجب است.
بدین ترتیب مشاهده می شود، فرقی بین امر به معروف، با امر به واجب و همچنین نهی از منکر، با نهی از حرام وجود ندارد.درباره لزوم فرهنگ سازی نسبت به معروف و منکر کسی تردید ندارد، چنان چه در طول سه دهه پس از انقلاب، کم و بیش این اتفاق افتاده است. رسانه ملی و سایر رسانه های مکتوب، دیداری، شنیداری و مجازی و همچنین وعاظ و روحانیون در این زمینه کار گسترده ای انجام داده اند. اما کوتاهی بعضی مسئولان در این زمینه نمی تواند بهانه ای برای جلوگیری یا خودداری از نهی از منکر در مورد بدحجابی باشد.”

نبوی ادامه می دهد “کسانی که جزء نسل اول انقلاب به شمار می روند، به خوبی به خاطر دارند، هنگام اوج گیری انقلاب و در تظاهراتی که مردم بر پا می کردند، بدون این که تبلیغی پیرامون حجاب انجام شود، خانم ها با حجاب در تظاهرات شرکت می کردند، حتی پرستاران و کارمندان که در محل کار بدون حجاب حاضر می شدند، آن روز متوجه بودند که یکی از پیام های مهم انقلاب، حجاب است و به طور طبیعی با حجاب در تظاهرات ضدرژیم طاغوت شرکت می کردند.”

مدیر مسئول روزنامه رسالت همچنین می نویسد “آیا می شود امروز را با آن روز مقایسه کرد و گفت پس از گذشت31 سال از پیروزی انقلاب، هنوز مسئله رعایت حجاب به عنوان یک معروف یا یک واجب برای خانم ها ناشناخته است؟! امیدوارم هیچ یک از ما قصد توجیه کوتاهی، قصور یا تقصیر خود را در برپایی ارزش های اسلامی نداشته باشیم.

مرتضی نبوی در پایان آورده است “تردیدی نیست که اقدام به تهیه و ارسال این لایحه (حجاب و عفاف) به مجلس، برکات زیاد الهی را نصیب کشور، مردم و دولت خواهد کرد.

گفتنی است احمدی نژاد، بعد از ابلاغ طرح حجاب و عفاف به نیروهای انتظامی و همچنین دستگاههای ذیربط (به اذعان فرماندهان نیروی انتظامی و برخی مقامات جریان اصولگرا)، در مصاحبه ای تلویزیونی ادعا کرد که دولت مخالف برخوردهای کنونی صورت گرفته با جوانان و مردم بوده و هیچ دخالتی در این زمینه ندارد.

این ادعا با واکنش های تند برخی شخصیت های آن جریان روبرو شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours