بررسی طرح ارث بری زنان در مجلس مسکوت ماند

محبوبه حسین زاده-15 اردیبهشت 1387

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی خارج از نوبت طرح تغییر ارث بری زنان از اموال غیرمنقول شوهر رای ندادند. طرح ارث بری زنان از کلیه اموال منقول و غیرمنقول شوهر با فتوای صریح مقام رهبری در بهمن ماه سال گذشته وارد مرحله جدی تری شده و قرار بود این طرح پس از پایان بررسی بودجه سال 87 در مجلس مطرح شود اما نمایندگان مجلس هفتم روز چهارشنبه به بررسی خارج از نوبت این طرح در مجلس رای ندادند.

نفیسه فیاض بخش نماینده تهران به اعتماد گفت؛ «به استناد ماده 148 آئین نامه، باید این طرح خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار بگیرد اما آقای باهنر نظرشان این بود که باید درباره طرح این موضوع در مجلس رای گیری شود و متاسفانه با اختلاف آرای بسیار کمی مجلس به این موضوع رای نداد.» وی افزود؛ «یکشنبه (امروز) قرار است به موضوع رای گیری اعتراض کنم چون طبق ماده 148 و به دلیل گذشت سه ماه از اعلام وصول این طرح در کمیسیون قضایی باید این طرح خارج از نوبت در مجلس رسیدگی شود و برخلاف نظر آقای باهنر احتیاجی به رای مجلس برای بررسی این طرح در صحن علنی مجلس نیست. البته همان روز چهارشنبه هم به این موضوع اعتراض کرده بودم ولی آقای باهنر توجهی نکردند.»

نفیسه فیاض بخش با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا این طرح در مجلس هفتم بررسی شود، گفت؛ «با استفساریه از مراجع تقلید توانستم نظر مثبت حضرات آیات بهجت و صافی را با ارث بری زنان از کلیه اموال غیرمنقول شوهر جلب کنم و مقام معظم رهبری نیز در آخرین فتوای خود در پاسخ به سوالی درباره میزان ارث بری زوجه از اموال غیرمنقول گفته اند زن در صورت فرزنددار بودن شوهر، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد. با این فتاوی زمینه فقهی تغییر قانون ارث فراهم شده است و امیدواریم این قانون در مجلس هفتم تغییر کند.»

پیش از این دفتر آیت الله صادقی تهرانی در پاسخ به اعتماد در مورد ارث بری زنان از اموال غیرمنقول شوهران شان اعلام کرد؛ «نظر آیت الله این است که زن از تمام اموال شوهر، هم از عرصه و هم از اعیانی، ارث می برد.» آیت الله صانعی از مراجع تقلید نیز پیش از این در مورد ارث زن از شوهر گفته بودند؛ «اکنون دیگر منقول ها ارزشی ندارند و سبب می شود که نصف جمعیت ما از حقوق شان محروم شوند. نظر من این است که زن از تمام اموال شوهر اعم از زمین و غیرزمین ارث می برد.» طبق قانون مدنی ایران، زنان به میزان یک هشتم از اموال شوهر آن هم از بنا و ساختمان (اعیانی) ارث می برند و هیچ سهمی از زمین (عرصه) ندارند.

زنان نماینده مجلس هفتم در دیدار با مقام معظم رهبری مسائل مربوط به قانون مدنی در مورد حقوق زنان را مطرح کرده بودند و ایشان نظر مساعد خود مبنی بر ارث بری زنان از اموال غیرمنقول شوهر را اعلام کرده بودند. زنان نماینده مجلس پس از این دیدار، طرح تغییر ارث بری زنان از اموال غیرمنقول شوهر را تهیه و به مجلس ارائه کردند. بحث ارث بری زنان از اموال غیرمنقول شوهر 27 آذرماه در مجلس شورای اسلامی با 114رای مثبت و با قید یک فوریت به تصویب رسید.

پس از تصویب فوریت این طرح در مجلس، مقام معظم رهبری به صورت صریح در فتوایی، نظر مثبت خود را با ارث بری زنان از کلیه اموال منقول و غیرمنقول شوهر اعلام کردند و همین موضوع باعث شد زنان نماینده مجلس تصمیم بگیرند پس از پایان بررسی بودجه سال 87 در مجلس شورای اسلامی، این طرح را دوباره با قید دوفوریت به صحن علنی مجلس بیاورند تا زمینه تغییر این قانون در مجلس هفتم فراهم شود. اما حالا با گذشت سه ماه از اعلام وصول این در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، که باید پیش از نوبت در صحن علنی مجلس مطرح شود، معلوم نیست به چه دلیل نمایندگان به بررسی پیش از نوبت این طرح در مجلس رای نمی دهند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours