افزایش آسیبهای اجتماعی در شهر زیرزمینی پایتخت

22 مرداد 1389

مهر: مترو تهران امروز به شهری زیرزمینی تبدیل شده و در معرض انواع آسیبهای اجتماعی است اما بدون حضور سازمان بهزیستی، کمیته امداد، استانداری تهران و پلیس پیشگیری مشکل آسیبهای اجتماعی زیرزمینی تهران رفع نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که کارشناسان و مسئولان در تلاش برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در کلانشهر تهران هستند گویا موج دومی از آسیبهای اجتماعی در شهر زیرزمینی پایتخت در حال شکل گیری است.

مترو تهران با توان جابه جایی بیش از دو میلیون مسافر در روز و همچنین وسعت فضای فیزیکی بهترین مکان برای فعالیت افراد سودجویی مانند متکدیان، دستفروشها و فروشندگان موادمخدر است. پیش از این خبرگزاری مهر بارها با تهیه اخبار و گزارشهای مختلف درباره “فعالیت باندهای دستفروشی و تکدی گری در مترو تهران” به متولیان آسیبهای اجتماعی هشدار داده است.

با این حال آسیبهای اجتماعی در مترو پایتخت تنها به دستفروشی منتهی نمی شود و در خبرها بارها و بارها در مورد خودکشی، قتل، تیراندازی، تجاوز به حریم شهروندی، سرقت، کیف قاپی، بدحجابی، درگیری و خرید و فروش مواد مخدر اشاره شده است ولی مسئولان به آن بی توجه بوده اند.

به تازگی خبرگزاری مهر نشستی مشترک میان سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهر تهران و سازمان بهزیستی کشور برای بررسی آسیبهای اجتماعی شهر تهران برگزار کرد اما با وجود بحث و چالشی که ماحصل دیدگاههای مسئولان بود متولی رسیدگی به معضلات اجتماعی مترو مشخص نشد. اما اقدام سازمان خدمات اجتماعی شهر تهران پس از گذشت یک هفته از نشست خبری با برگزاری جلسه ای ویژه آسیبهای اجتماعی مترو تهران قابل تحسین است که باید منتظر نتیجه آن در آینده بود.

ولی نکته قابل تامل این است که بدون حضور سازمان بهزیستی، کمیته امداد، استانداری تهران و پلیس پیشگیری پایتخت مشکل آسیبهای اجتماعی زیرزمینی تهران رفع نخواهد شد و در دیری نخواهد گذشت که به یک مشکل بزرگ اجتماعی تبدیل شود.

بهزیستی، کمیته امداد و پلیس مهمترین ارکان کاهش آسیبهای مترو

محمد جواد روزبهانی مدیر عامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از آغاز بررسی آسیبهای اجتماعی مترو تهران خبر داد و گفت: اولین نشست تخصصی آسیبهای اجتماعی در ناوگان قطار زیرزمینی پایتخت با محور انتظامات و اقدامات اجرایی برگزار شد که در این نشست رئیس سازمان حمل و نقل شهری، پلیس و معاونت پیشگیری معاونت اجتماعی و اجرائیات شهرداری در سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهر تهران حضور داشتند.

وی افزود: در این جلسه بررسی معضلات اجتماعی، جمع آوری دست فروشان و متکدیان و همچنین نحوه کنترل فضای مترو مورد نقد و بحث قرار گرفت.

روزبهانی اظهار داشت: موضوع اصلی جمع آوری متکدیان از داخل مترو است که با باید با مشارکت پلیس مترو و گشتهای جمع آوری شهرداری به سرانجام برسد با این حال قرار است سه محوری که در رفع آسیبهای اجتماعی مترو قابل طرح است توسط کارگروههایی که در جلسات آینده مشخص می شود بررسی شود.

مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهر تهران در پاسخ به اینکه چرا نهادهای حمایتی در این جلسه حضور نداشتند گفت: جلسه بعدی بررسی آسیبهای اجتماعی مترو تهران با حضور بهزیستی، کمیته امداد و سازمانهای مردم نهاد برگزار می شود که امیدواریم با مشارکت نهادهای حمایتی مترو تهران به پاک ترین مکان برای تردد و تعاملات اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود.

فضا و امکانات برای استقرار متولیان کاهش آسیبهای اجتماعی مترو آماده است

جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هنوز متولی رسیدگی به آسیبهای اجتماعی مترو تهران مشخص نیست گفت: یکی از ویژگیهای جلسات مشترک میان پلیس، مترو، شهرداری، بهزیستی و کمیته امداد این است که وظیفه هر نهاد در مورد رسیدگی به آسیبهای اجتماعی موجود در مترو تهران مشخص می شود.

وی افزود: شرکت مترو تهران به عنوان میزبان طرح کاهش آسیبهای اجتماعی زیرزمین پایتخت درحد توان خود امکانات و فضای مناسب برای کار را در اختیار سازمانهای حمایتی و پلیس قرار می دهد.

مترو نیاز به مددکار شهر دارد

زهرا زارع کارشناس آسیبهای اجتماعی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بر اساس قانون مسئولیت آسیبهای اجتماعی کشور بر عهده سازمان بهزیستی است گفت: متروی تهران هم عضوی از شهر تهران است مضافا بر اینکه این خط ارتباطی، آرام آرام دارد به یک شهر زیرزمینی تبدیل می شود.

وی افزود: شهر زیرزمینی یا همان مترو تهران امروز دارای فرهنگسرا، پلیس، بانک، فروشگاه و حتی نمایشگاه است و با توجه به تردد بیش از 30 درصد مردم پایتخت اداره ایستگاههای مترو لازم است تا جایگاه و پایگاهی برای استقرار مددکار شهر در نظر گرفته شود.

زارع اظهار داشت: نمی توان گفت که آسیبهای اجتماعی مانند دستفروشی و کیف قاپی ویژه مترو است. بر اساس تحقیقات انجام شده در حال حاضر هشت درصد آسیب موجود را کودکان کار، متکدیان و دستفروشان تشکیل می دهند که این میزان با برنامه ریزی و مدیریت صحیح قابل حل است.


گزارش از سید هادی کسایی زاده

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours