مشکلات زناشویی ، تعصبات ناموسی و فشارهای خانوادگی مهمترین عوامل خودسوزی زنان در کردستان عراق

24 مرداد 1389

خبرگزاری بین المللی زنان ایران :افزایش خشونت علیه زنان و خودسوزی در میان آنان در کردستان عراق، منطقه‌ای که از سال 1992به عنوان یک منطقه خارج از حاکمیت دولت مرکزی و تحت حمایت آمریکایی‌ها قرار داشته ، رهبران کرد را نگران کرده است.

خبرگزاری بین المللی زنان ایران : افزایش خشونت علیه زنان و خودسوزی در میان آنان در کردستان عراق، منطقه‌ای که از سال 1992به عنوان یک منطقه خارج از حاکمیت دولت مرکزی و تحت حمایت آمریکایی‌ها قرار داشته ، رهبران کرد را نگران کرده است .

به گزارش خبرگزاری ایونا ، روزنامه الشرق الاوسط نوشت : سازمان مبارزه با خشونت علیه زنان در یک کنفرانس مطبوعاتی در گزارشی آمارهای مربوط به خشونت علیه زنان را در شش ماه گذشته سال جاری اعلام کرد که بر پایه این آمار در شش ماه گذشته 59 مورد قتل، 207 مورد خودسوزی،1038 مورد شکایت، 671 مورد خشونت و 63 مورد آزار و اذیت جنسی در اقلیم کردستان به ثبت رسیده است.

مشکلات زناشویی، تعصبات ناموسی و فشارهای خانوادگی، مهمترین عوامل خودسوزی زنان در کردستان عراق ذکر شده است.

به اعتقاد کارشناسان، جنگ و فضای نظامی حاکم بر جامعه عراق، برای حداقل دو دهه، اثرات روحی و روانی سنگینی را به جامعه این کشور غالبا با بافت مذهبی، تحمیل کرده است.

از دست دادن همسر، آوارگی، زندانی شدن بدون ارتکاب جرم و بزه و بعضا مورد تجاوز قرار گرفتن در بازداشتگاهها و زندانها، بیشترین عامل تخریب‌های روانی را در زنان عراقی داشته است.

بر اساس گزارشهای رسانه‌ای، سازمانهای بین‌المللی، اخیرا تجاوز به زنان را در زندانهای آمریکایی و عراقی، از سوی زندانبانان و بازجویان، بویژه بازجویان آمریکایی تایید کرده‌اند.

آخرین آمارهای ارائه شده رسمی، حکایت از آن دارد که 35 درصد زنان عراقی همسران خود را در جنگ و خشونتهای جاری از دست داده‌اند.

صدام حسین دیکتاتور بغداد، علاوه بر تحمیل جنگی هشت ساله به ایرانیان و تجاوز به کویت و اشغال آن، بارها دست به کشتار جمعی و اعدامهای سیاسی غیر نظامیان زد که عمده‌ترین آن در سال 91 میلادی و پس از پایان ماجرای اشغال عراق در شمال و جنوب علیه کردها و شیعیان رخ داد.

از سال2003 پس از اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی و متحدانش، عراق به کانون تحرکات القاعده تبدیل شد که عملیات انتحاری و انفجارهای روزانه این گروه، هربار گروهی از مردان این کشور را به قتل رسانده و زنان بیشتری را بی‌سرپرست می‌کند.

معاون کمیته مبارزه علیه خشونتهای خانوادگی در عراق اعلام کرد، بالا رفتن سطح آگاهی زنان میزان افزایش شکایات را در اقلیم کردستان نشان می دهد. مجلس اقلیم کردستان نیز چندین ماده دیگر را به منظور مبارزه با خشونت علیه زنان به قانون مبارزه با خشونت علیه زنان افزوده است.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت، چند ماده قانونی مهم به قانون مبارزه با خشونت علیه زنان افزوده شد از جمله اینکه زنان می تواند از هر کسی که علیه آنها با خشونت رفتار کند شکایت کنند و همچنین دستگیری متهمان باید ظرف مدت 24 ساعت صورت گیرد.

تاسیس یک مرکز برای نگهداری و مراقب از زنانی که با خشونت مواجه می شوند و قانونی جهت ممنوعیت ختنه زنان و مجازات کسانی که اقدام به این کار می کنند از دیگر ماده های است که به قانون فوق اضافه شده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours