تفهیم اتهامات جدید به لاله حسن پور /ادامه مخالفت با ارائه مرخصی به هنگامه شهیدی/کمیته حفاظت از روزنامه نگاران خواستار لغو محکومیت بدرالسادات مفیدی

29 مرداد 1389

تفهیم اتهامات جدید به لاله حسن پور از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین

خبرگزاری هرانا : لاله حسن پور، فعال حقوق بشر، روز چهارشنبه مورخ بیست و هفتم مرداد ماه، جهت اخذ آخرین دفاعیات به شعبه ی 3 بازپرسی دادگاه انقلاب تهران، مستقر در زندان اوین احضار شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در این دادگاه که بدون حضور وکیل ایشان برگزار شد سه اتهام جدید مبنی بر توهین به رهبری، توهین به مقدسات و توهین به رئیس جمهور مطرح و تفهیم شد.

یکی از وکلای مدافع وی در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام کرد متاسفانه به ما وکلا اجازه ورود به دادسرای مستقر در اوین نمی دهند به همین دلیل من نتوانستم به همراه موکلم در دادگاه حضور به عمل رسانم.

وی افزود، در تماسی که با خانم لاله حسن پور داشتم گویا اتهامات جدیدی به ایشان تفهیم شده است، اتهاماتی چون توهین به مقدسات اسلام از طریق انتشار “اسلام چه به ایران” نوشته ای از صادق هدایت در وبلاگ شخصی، توهین به رهبری از طریق انتشار یک دلنوشته در وبلاگ شخصی، توهین به احمدی نژاد از طریق انتشار یک دلنوشته در وبلاگ شخصی، به ایشان تفهم شده است.

وی هم چنین خاطر نشان کرد پیشتر اتهاماتی چون اقدام علیه امنیت ملی از طریق امضا کمپین نوجونان محکوم به اعدام، عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و شرکت در اغتشاشات عنوان شده بود.

حسن پور در طی مدت بازداشت تحت فشار شدید بازجویان جهت اخذ اعترافات تلوزیونی قرار داشت.

لاله حسن پور، فعال حقوق بشر روز سه شنبه بیست و پنجم اسفندماه در منزل پدری اش در تهران توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بند 2 الف زندان اوین منتقل شد.

وی دوازدهم خردادماه با قرار وثیقه ی دویست میلیون تومانی از زندان اوین به صورت موقت آزاد شد.

ادامه مخالفت با ارائه مرخصی به هنگامه شهیدی به رغم نیاز به مراقبت پزشکی

رهانا: یکی از نزدیکان هنگامه شهیدی اعلام کرد که نزدیک به شش ماه از درخواست برای مرخصی هنگامه شهیدی می گذرد و هنوز مقامات قضایی با مرخصی دادن به وی برای معالجه و مراقبت های پزشکی خارج از زندان موافقت نکردند.

به گزارش جرس، ‌هنگامه از سلامتی جسمی برخوردار نبوده و دچاربیماری قلبی، ناراحتی معده، دیسک کمر، روماتیسم عصبی و همچنین افت شدید فشار خون است. با اینکه حدود ۶ ماهه که درخواست مرخصی استعلاجی برای هنگامه داده شده تا کنون با درخواست مرخصی وی موافقت نشده و ادامه وضعیت موجود سلامتی او را به طور جدی به مخاطره می اندازد چرا که وی به علت مشکلات موجود باید در بیمارستان بستری و مداوا شود.

هنگامه شهیدی روزنامه نگار، دردادگاه بدوی به شش سال و سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد. در دادگاه تجدید نظر شش سال حبس تعزیری او تایید شد. شرکت در اجتماعات غیرقانونی، تبانی به قصد برهم زدن امنیت، تبلیغ علیه نظام، اختلال در نظم عمومی و اهانت به رییس جمهوری از جمله اتهامات وی بوده است که خانم شهیدی اتهامات یاد شده را نپذیرفته است.

اودر پاسخ به اتهامات یاد شده گفته است که به اقتضای شغل خبرنگاری و اینکه مشاور امور بانوان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی کاندیدای ریاست جمهوری بوده در دو راهپیمایی ۲۵ و ۲۶ خرداد شرکت کرده است که در آنها دو کاندیدای ریاست جمهوری نیز شرکت کرده اند و هیچ اجتماعی که هدف آن اقدام علیه امنیت کشور باشد وجود نداشته است.

دفاعیات وکلای خانم شهیدی در دادگاه مورد توجه قاضی قرار نگرفت و درعین حال هیچ مدرکی از سوی مقامات قضایی و ضابطان قضایی در خصوص وقوع جرم نیز ارائه نشده است.

کمیته ی حفاظت از روزنامه نگاران : محکومیت بدرالسادات مفیدی را لغو کنید

رادیو زمانه : روز گذشته کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران با انتشار اطلاعیه‌ای بر روی تارنمای خود از مقامات ایرانی خواست تا محکومیت بدرالسادات مفیدی، روزنامه‌نگار ایرانی را لغو کنند.

این کمیته در اطلاعیه خود آورده است که خانم مفیدی در گذشته دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران بود. این نهاد در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶) توسط روزنامه‌نگاران برجسته ایران بنیان گذاشته شد و در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) منحل گردید.

این نهاد مدافع حقوق روزنامه‌نگاران، نوشته است که در سوم اوت، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی در تهران، خانم مفیدی را به شش سال حبس و ۵ سال محرومیت از حرفه خبرنگاری محکوم کرده است.

بر اساس تحقیقات کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، بسیاری از روزنامه‌نگاران زندانی و زندانیان سیاسی در ایران، در طول سال گذشته در همین شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به احکام سنگین محکوم شده‌اند.

محمد شریف وکیل خانم مفیدی گفته که وی به جرم «تجمع و تبانی برای ارتکاب جرم و جنایت» و «تبلیغ علیه حکومت» محکوم شده است.

رابرت مَهانی، نایب رئیس کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در این باره گفت: «ما از حکم بدرالسادات مفیدی شگفت‌زده شدیم. این حکم شاهد دیگری بر عزم تهران برای خاموش ساختن نشریات منتقد و مستقل است.»

وی ادامه داد: «ما مقامات ایران را فرامی‌خوانیم تا حکم زندان و ممنوعیت از روزنامه‌نگاری مفیدی را لغو کنند.»

تارنمای این کمیته آورده است که محمد شریف به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، که ارگانی غیردولتی در آمریکا است، گفته که اتهامات خانم مفیدی هیچ پایه قانونی ندارد. وی اشاره کرد که موکل‌اش مدیر ارگانی با مجوز فعالیت قانونی بوده است.

محمد شریف گفت که وی قصد دارد تا درخواست تجدید نظر در رای دادگاه را ارائه دهد اما «نمی توان بیش از حد به حکم دادگاه تجدید نظر امیدوار بود.»

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران می‌افزاید در قوانین ایران متهم ۲۱ روز پس از صدور حکم حق درخواست تجدید نظر دارد.

این کمیته نوشته است خانم مفیدی در ۲۹ دسامبر (دی ماه) سال گذشته تنها پس از گذشت پنج روز از مصاحبه وی با بخش فارسی رادیو دویچه‌وله، بازداشت گردید. او سپس به زندان اوین، جایی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران ده‌ها روزنامه‌نگار دیگر در بازداشت به‌سر می‌بردند، منتقل گردید.

بدرالسادات مفیدی در ماه ژوئن گذشته (خردادماه ۸۹) به طور موقت آزاد شد و در انتظار حکم قطعی خود است.

این کمیته در انتهای اطلاعیه خود آورده است که مطابق آخرین سرشماری این نهاد در اول ژوئن امسال، به جز خانم مفیدی، ۳۷ روزنامه‌نگار در زندان‌های ایران زندانی هستند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران جزو سازمان‌های غیر دولتی و غیر انتفاعی است که در سال ۱۹۸۱ تاسیس شده است. هدف این کمیته ترویج آزادی مطبوعات در سراسر جهان و دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours