زنان تحصیلکرده کمتر باردار می‌شوند

10 شهریور 1389

جهان نیوز : به گزارش سرویس زنان جهان؛ تحقیقات حاکی از آنست که رفتار باروری زنان متاهل در شهر تهران تغییر کرده است. کارشناسان اجتماعی معتقدند که این تغییر می‌تواند تاثیرات مهمی در روند برنامه‌ریزی‌های جمعیتی در کشور داشته باشد.

آخرین اطلاعات و پژوهش‌ها درباره وضعیت باروری، پیشگیری و وضعیت سقط جنین حاکی از جهش‌های فرهنگی و اجتماعی وسیعی در چند دهه گذشته در تهران است.

مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه دانشگاه تهران به دستاوردهای مهمی در زمینه تحلیل اجتماعی باروری زنان رسیده که برنامه‌ریزی مسئولان برای نسل بعدی را با حساسیت‌ها و دغدغه‌های مهمی همراه می‌کند.

زنان تحصیلکرده کمتر باردار می‌شوند

آخرین تحقیقاتی که به گفته عضو هیات علمی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه روی باروری زنان انجام شده است، نشان می‌دهد که با افزایش سطح تحصیلات زنان میزان باروری ناخواسته کاهش یافته است.

این آزمایش‌ها بر اساس انجام یک پیمایش با عنوان رفتار باروری زنان متاهل در شهر تهران با هدف بررسی روند تغییرات شاخص‌های باروری، پیشگیری و وضعیت سقط جنین در شهر تهران انجام شده است که اطلاعات آن از مناطق 22 گانه شهر تهران جمع آوری شده و زنان 15 تا 49 ساله را در برمی گیرد.
نمونه آماری این پیمایش دو هزار و 934 نفر از زنان متاهل بوده است. مجری این پیمایش بر این عقیده است که بر اساس این تحقیق بیش از 50 درصد از زنان بعد از 19 سالگی ازدواج کرده‌اند. 98 درصد زنانی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند زنان باسواد، 68 درصد آنان دارای مدرک تحصیلی دیپلم به بالا و 26 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی و 16 درصد شاغل بوده اند.

یکی دیگر از نتایج این پژوهش که نشان از تغییرات مهم باروری در تهران دارد این است که سن باروری در پایتخت به ۳۰ سال نزدیک شده است.

عضو هیات علمی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه که این پیمایش را به عهده دارد؛ در مورد آمار باروری زنان مورد پژوهش می گوید: به‌طور متوسط زنان 15 تا 49 ساله ساکن شهر تهران در طول دوران سال‌های باروری‌شان، 5. 1 فرزند به دنیا آورده اند.

این آمار تفاوت‌های فاحشی با آمارهای سال‌های گذشته در تهران دارد. این پژوهش نشان می‌دهد که سن باروری در شهر تهران تغییر کرده به سن 30 سال نزدیک شده در حالی که در 10 سال گذشته سن باروری 25 سالگی بوده است.

کاهش باروری به دلیل پیشگیری است نه ازدواج نکردن

این تحقیقات نشان داده است که 69 درصد از دلایل کاهش باروری مربوط به روش‌های پیشگیری از بارداری، 23 درصد جوانان ازدواج نکرده، پنج درصد به طول دوران شیردهی و سه درصد سقط جنین می‌شود.

به گفته عرفانی، علل کاهش باروری در شهر تهران نسبت به 10 سال گذشته تغییری نکرده است. او با بیان اینکه فاصله‌گذاری فرزند اول نسبت به 10 سال گذشته، شش سال کاهش یافته است، می‌گوید: به‌طور متوسط یک زن متاهل تهرانی از زمان ازدواج 23 ماه برای بچه دار شدن، صبر می‌کند در حالی که در 10 سال گذشته این فاصله‌گذاری 29 ماه بود.

پژوهش روی زنان تهرانی که 51 درصد از زنان آن فارسی زبان و
31 درصد ترک زبان و مابقی شامل سایر قومیت‌های دیگر بوده اند، نشان می‌دهد که یک زن تهرانی 58 ماه بعد از تولد فرزند اول تا تولد فرزند دوم خود صبر می‌کند در حالی که در 10 سال گذشته 31 ماه برای تولد فرزند دوم صبر می‌کرد. این برای همه قومیت‌هایی که به تهران آمدند یکی است.

عرفانی اظهار داشت: زنان تهرانی برای تولد فرزند سوم 163ماه فاصله‌گذاری می‌کنند در حالی که در 10 سال گذشته این فاصله‌گذاری 65 ماه بوده است.

نتایج پیمایش باروری زنان همچنین گویای آن است که میزان استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری در سال 79 به صورت مدرن یا سنتی 78 درصد بوده در حالی که این رقم در سال 88 به 85 درصد رسیده است.
عرفانی در خصوص نتایج به دست آمده در زمینه باروری ناخواسته بر این عقیده است: باروری ناخواسته در زنان شهر تهران نسبت به10 سال گذشته شش درصد کاهش یافته به گونه‌ای که میزان باروری ناخواسته در زنان در 10 سال گذشته 16 درصد بود و اکنون به 10 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از باروری‌های ناخواسته ناشی از شکست در روش پیشگیری از بارداری بوده است، اظهار داشت: 53 درصد از دلایل باروری‌های ناخواسته شکست در روش پیشگیری، 18 درصد استفاده نکردن از روش‌های پیشگیری و هفت درصد متوقف کردن استفاده از روش‌های پیشگیری در زمان حاملگی است.

ازهر شش زن متاهل تهرانی یکی سقط جنین داشته است

مجری پیمایش رفتار باروری زنان متاهل در زمینه آخرین آمار سقط جنین در تهران اعلام کرد: بیشتر سقط جنین‌ها بعد از 30 سالگی اتفاق می‌افتد در واقع میانگین سن خانم‌ها برای سقط جنین 34 سال است یعنی هر شش خانم متاهل در شهر تهران در طول عمرشان یک سقط جنین داشته است.

وی اظهار داشت: هر ساله در شهر تهران از هزار زن متاهل 15 تا 49 سال، شش مورد سقط جنین عمدی اتفاق می‌افتد.

نتایجی که با تلاش 30 پرسشگر به دست آمده گویای آن است که از هر یکصد حاملگی 9 مورد منجر به سقط می‌شود و سالانه 11 هزار و 500 سقط جنین عمدی در شهر تهران بین زنان متاهل اتفاق می‌افتد.

آمارها نشان می‌دهد، میزان سقط جنین در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه مسلمان مثل ترکیه، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان یا کشورهای اروپای شرقی از جمله آذربایجان و ارمنستان بسیار کمتر است اما این آمار نسبت به 10 سال گذشته و همچنین میزان سن زنان در ایران روند صعودی داشته است.

از سوی دیگر، میزان سقط جنین در سال 1369 سه درصد و میانگین سن زنان 23 سال بود در حالی که در سال 88 میزان سقط جنین 9درصد و میانگین سن زنان 34 سال بوده است.

عرفانی با اشاره به اینکه در خانواده‌هایی که شوهر از تحصیلات بالایی برخوردار است، میزان سقط جنین نیز بالاست، می‌گوید: میزان سقط جنین در خانواده‌هایی که زنان تحصیل کرده در آنها وجود دارد نسبت به خانواده‌هایی که مردان تحصیلکرده دارند، کمتر است.

وی اظهار داشت: به لحاظ اشتغال میزان سقط جنین در خانم‌های شاغل بیشتر از زنان غیر شاغل است و میزان سقط جنین در خانم‌های متدین بسیار کمتر از خانم‌هایی است که به مسائل دینی چندان اعتقادی ندارند. سقط جنین در خانواده‌های دارای درآمد بالا نیز نسبت به خانواده‌های با درآمد متوسط و پایین بیشتر است و نیز به لحاظ منطقه سکونت افراد، میزان سقط جنین در شهروندان شمال شهر تهران بیشتر از ساکنان مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران است.

47 درصد از دلایل سقط جنین‌ها مربوط به پیشگیری از بارداری، 32 درصد سلامتی مادر و جنین، 21 درصد نیز به دلایل وجود مشکلات اقتصادی و خانوادگی انجام می‌شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours